shareholder

Geconsolideerde resultaten 2018

Integratie van de vier in 2017 overgenomen bedrijven is afgerond

Krachtlijnen en belangrijkste gebeurtenissen

Ter Beke Groep:

Voor het eerst worden de cijfers van de in 2017 aangekochte bedrijven voor een volledig jaar opgenomen in de resultatenrekening. Dit zijn – ter herinnering – voor de Divisie Vleeswaren het Nederlandse Offerman en voor de Divisie Bereide Gerechten het Franse Stefano Toselli, het Poolse Pasta Food Company en het Engelse KK Fine Foods.

Voor het volledige jaar droegen deze 4 bedrijven zowel samen als individueel in omzet en in resultaat bij volgens plan.

De geconsolideerde omzet stijgt daardoor met 36,8% tot 680,5 miljoen EUR terwijl de recurrente bedrijfskasstroom (REBITDA) stijgt van 36,9 miljoen EUR tot 50,2 miljoen EUR (+36.2%). Ter Beke behaalt daarmee haar vooropgesteld resultaat.

De integratie van de nieuwe bedrijven is vlot verlopen en Ter Beke is hierdoor nog een stap verder in haar transformatie tot een gediversifieerde voedingsgroep met schaal. Dit laat het bedrijf toe om beter in te spelen op de vragen van de consument, die steeds bewuster omgaat met voeding.

Om de resultaten van 2017 en 2018 te vergelijken, moet er rekening gehouden worden dat de bedrijfsresultaten van 2018 voor 6,8 miljoen EUR niet recurrente kosten bevatten, terwijl in 2017 netto een niet recurrente opbrengst van 4,4 miljoen EUR werd gerealiseerd.

De niet recurrente kosten van 2018 bevatten voornamelijk 3,8 miljoen EUR herstructureringskosten om de overhead aan te passen aan de huidige marktcondities, 1,1 miljoen EUR kosten gelieerd aan de sluiting van de fabriek in Zoetermeer en de 1,3 miljoen EUR kosten van een strategische studie uitgevoerd na de 4 acquisities om het potentieel van de nieuwe groep in kaart te brengen.

Als gevolg hiervan bedraagt:

  • de REBITDA in 2018 50,2 miljoen EUR tegenover 36,9 miljoen EUR in 2017 (+36,2%)
  • de EBITDA in 2018 44,0 miljoen EUR tegenover 38,4 miljoen EUR in 2017 (+14,7%)
  • de REBIT in 2018 23,0 miljoen EUR tegenover 17,6 miljoen EUR in 2017 (+30,7%)
  • de EBIT in 2018 16,2 miljoen EUR tegenover 22,0 miljoen EUR in 2017 (-26,3%)
  • het resultaat na belastingen 7,2 miljoen EUR in 2018 tegenover 17,1 miljoen EUR in 2017

De netto kasstroom uit de operationele activiteiten stijgt van 21,8 miljoen EUR in naar 39,7 miljoen EUR.

Niettegenstaande een belangrijk investeringsprogramma ter uitbreiding van de capaciteit van de fabrieken in Veurne en Ridderkerk konden de netto financiële schulden worden teruggebracht van 126,9 miljoen EUR tot 122,7 miljoen EUR.

Divisie Vleeswaren:

De omzet van de divisie stijgt met 109,5 miljoen EUR van 310,6 miljoen EUR naar 420,1 miljoen EUR. Het in 2017 overgenomen Offerman presteerde volgens plan. De fabriek in Zoetermeer werd gesloten en de productie overgeheveld naar Borculo en Wommelgem. Offerman werd inmiddels ook overgeschakeld op het standaard gebruikte ERP-pakket van de groep.

In België (Veurne) werd een project opgezet voor het “slicen en verpakken” van een belangrijk deel van het assortiment van een klant. Na een eerder moeilijke opstart werd in de tweede jaarhelft vooruitgang geboekt op alle vlakken (service level, efficiëntie, …).

Ondanks die vooruitgang had de divisie een moeilijk jaar. De vleeswarencategorie is in volle mutatie en de concurrentie van alternatieven is stijgend. De consumptie is daarenboven licht dalend waardoor overcapaciteit dreigt te ontstaan die de concurrentie verscherpt.

Toch blijven vleeswaren een belangrijke categorie met een marktpenetratie van ongeveer 98,7% in de Benelux, met een goede brutomarge voor de klanten van Ter Beke. Samen met die klanten werkt Ter Beke intensief aan de ontwikkeling van de categorie. Hierbij kwamen in 2018 onder andere volgende thema’s prominent aan bod:

  • Evenwichtige productsamenstelling met het oog op kwaliteit en gezondheid door reductie van zout of vetten, verbeterde vleeskwaliteit, reductie van E-nummers
  • Duurzame verpakkingsconcepten volgens het 3 R-principe: reduce, reuse, recycle
  • Overleg met leveranciers met oog voor de oorsprong van grondstoffen en het respecteren van dierenrechten (bijv. Beter Leven Keurmerk)
  • Actief overleg met de overheid en ketenpartners over voedselveiligheid en ketenborging
  • Transparante communicatie aan consumenten via etikettering, Nutriscore en QRketentransparantie codes.

Divisie Bereide Gerechten:

De omzetstijging in deze divisie bedraagt 73,5 miljoen EUR, van 186,8 miljoen EUR naar 260,3 miljoen EUR. Hiermee werd Ter Beke één van de Europese leiders in bereide maaltijden en bevestigt zij haar status van nummer één in het segment van koelverse lasagne en pasta maaltijden.

In 2018 werd vooral aandacht besteed aan de integratie van de 3 acquisities, door middel van de implementatie van een uniform management reporting, de creatie van één team en de verdere verfijning van de strategie voor de divisie.

In de volgende jaren zal verder worden ingezet op het behalen van synergiën door de troeven van elk van de overgenomen bedrijven van de divisie in te zetten ten behoeve van de andere. Zoals eerder gecommuniceerd zijn deze troeven voor KK Fine Foods een duidelijke expertise in productontwikkeling, frozen technology en kennis van het food service segment, voor Stefano Toselli de efficiënte productie voor competitieve markten zoals Duitsland en Frankrijk en voor Pasta Food Company de samenwerking met de meeste supermarkten in Oost-Europa.

De markt van bereide maaltijden in Europa biedt mooie perspectieven voor Ter Beke:

  • In het supermarktkanaal breidt de firma haar assortiment uit om haar klanten tegemoet te komen in hun zoektocht naar gemakkelijke en lekkere maaltijdoplossingen
  • In het foodservice-kanaal speelt de firma in op de wijzigende foodtrends met uitmuntende kwaliteit, gekoppeld aan innovatieve technieken en duurzame oplossingen. De verse lasagnes in grootverpakking en de vers ingevroren wereldkeuken maaltijdoplossingen zijn de motor van de verdere groei.

In deze ontwikkeling kan Ter Beke na de overnames van 2017 haar expertise combineren in zowel strak geautomatiseerde hoge volumeproductie, als de ontwikkeling en productie van lekkere, gevarieerde verse en vers ingevroren maaltijden, die een doorgedreven expertise vereisen van productontwikkeling en invriestechnieken.

Deze expertise wordt in toenemende mate gezocht in zowel het retailkanaal als het foodservice-kanaal om de juiste producten aan de juiste prijsniveaus te kunnen aanbieden. Ter Beke wordt in de meeste Europese landen in toenemende mate door klanten erkend als de juiste partner voor deze oefening. Het retailkanaal (inclusief discount) vergroot de shelf space om te beantwoorden aan de behoefte aan convenience en als antwoord op de concurrentie van thuisbezorgde maaltijden. In het foodservicekanaal krimpen de capaciteiten om zelf maaltijden te bereiden en vormen de producten van Ter Beke een oplossing.

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud