shareholder

Geconsolideerde resultaten over het eerste semester 2018

Voor het eerst worden de cijfers van de in 2017 aangekochte bedrijven voor de volledige periode opgenomen in de resultatenrekening. Die bedrijven geven Ter Beke een productie footprint in landen met 170 miljoen consumenten en zijn:

Krachtlijnen en belangrijkste gebeurtenissen

Ter Beke Groep:

  • Voor de divisie Vleeswaren: Offerman in Nederland.
  • Voor de divisie Bereide Gerechten: Stefano Toselli in Frankrijk, Pasta Food Company in Polen en KK Fine Foods in het Verenigd Koninkrijk.

In de eerste jaarhelft droegen deze 4 bedrijven zowel samen als individueel in omzet en in resultaat bij volgens plan. De integratie activiteiten, en de investeringen die ermee gepaard gingen, werden tijdig en soms sneller dan gepland, afgerond:

  • De geconsolideerde omzet stijgt met 118 miljoen EUR (+55.8%) tot 329.6 miljoen EUR.
  • De recurrente bedrijfskasstroom (REBITDA) stijgt van 14.4 miljoen EUR in de eerste jaarhelft van 2017 tot 23.1 miljoen EUR in dezelfde periode van 2018.

De grondstofprijzen evolueerden in verschillende richtingen, die elkaar compenseerden. De varkensgrondstofprijzen waren lager, terwijl de prijzen in de andere grote aankoopcategorieën (rundsvlees, kip en verpakkingen) hoger lagen dan in 2017.

Om de resultaten van het eerste semester 2017 en 2018 te vergelijken, moet er rekening mee worden gehouden dat de resultaten in 2018 voor 3.9 miljoen EUR niet recurrente kosten bevatten, terwijl over dezelfde periode in 2017 een niet recurrente opbrengst van 7.3 miljoen EUR werd gerealiseerd.

Als gevolg hiervan:

  • bedraagt de REBITDA 23.1 miljoen EUR tegenover 14.4 miljoen EUR in 2017 (+60.9%);
  • bedraagt de EBITDA 19.8 miljoen EUR tegenover 21.0 miljoen EUR in 2017 (-5.4%);
  • bedraagt de REBIT 9.7 miljoen EUR tegenover 6.7 miljoen EUR in 2017 (+45.5%)
  • bedraagt de EBIT 5.7 miljoen EUR tegenover 13.3 miljoen EUR in 2017 (-56.6%);
  • bedraagt het resultaat na belastingen 2.5 miljoen EUR tegenover 10.1 miljoen EUR in 2017 (-75.3%);

De cashflow van de bedrijfsactiviteiten stijgt van 13.4 miljoen EUR in 2017 naar 23.2 miljoen EUR in 2018.

Divisie Vleeswaren:

De omzet van de divisie stijgt met 52 miljoen EUR (+34.4%) van 151.3 miljoen EUR naar 203.4 miljoen EUR. Het aangekochte Offerman presteerde volgens plan. De andere bedrijven realiseren een lichte volumegroei, gepaard met een prijsdaling die (vooral) het gevolg is van grondstofprijsdalingen (varkensvlees).

In België (Veurne) werd een project opgetuigd voor het “slicen en verpakken” van een belangrijk deel van het assortiment van een klant. De focus ligt hierbij op het halen van de servicegraad- objectieven.

Opstartkosten drukken echter de initiële rendabiliteit van het project, maar deze is in stijgende lijn. In Offerman (Nederland) werd beslist om de site van Zoetermeer versneld te sluiten en de productie over te hevelen naar Borculo en Wommelgem. Er werd ook beslist om reeds in november 2018 om te schakelen op het standaard gebruikte ERP-pakket, waardoor extra kosten werden gemaakt in analyse en implementatie.

De vleeswarenindustrie – zowel voor producten als slicing-activiteiten – blijft gekenmerkt door een scherpe concurrentie, wat uiteindelijk de consument ten goede komt. Grondstofprijsdalingen (varkensprijzen) kunnen hierdoor beperkt in het resultaat worden gehouden. Voor de divisie blijft daarom een focus op de rentabiliteit van het productgamma en voortdurend kostenbeheersing van groot belang.

In de Benelux – de belangrijkste markt voor Ter Beke in vleeswaren – merkt men een consolidatiegolf, gedreven zowel door industriële groepen als bedrijven in handen van private equity spelers. Een zekere schaalgrootte is noodzakelijk om de stijgende klantenbehoeftes te kunnen invullen op gebied van innovatie, efficiëntie, traceerbaarheid en duurzaamheid.

Begin juli wordt het merk Fairbeleg®, na een grondige voorbereiding, in het Nederlandse foodservicekanaal uitgerold.

Divisie Bereide Gerechten:

De omzetstijging bedraagt 65.9 miljoen EUR (+109.4%) van 60.3 miljoen EUR naar 126.2 miljoen EUR.

De lagere marge in percentage van de omzet is het gevolg van de consolidatie van de cijfers van Stefano Toselli en Pasta Food Company, die eerder gericht zijn op hoge volumeproducten.

Voor de vijf bedrijven van de divisie blijft de strategie om in te zetten op innovatie, op een gerichte en voortdurende aanpassing van het productengamma aan klantenbehoeftes in zowel eigen merken als private labels die Ter Beke vandaag voor een groot deel van de Europese retailers produceert.

Anders dan in de divisie vleeswaren, is de productfocus scherp en de geografische scope breed (Europa met beginnende export in andere werelddelen). Hierbij zal volop ingezet worden op synergiën dankzij de acquisities, zoals deze werden gecommuniceerd:

  • KK Fine foods brengt expertise in productontwikkeling, frozen technology, kennis van het Food Service marktsegment.
  • Stefano Toselli brengt sterke posities in markten zoals Frankrijk en Duitsland.
  • Pasta Food Company is de “beachhead” in Oost-Europa waar Mediterraanse gerechten in volle opgang zijn.

De bereide maaltijden industrie in Europa blijft goede perspectieven bieden in alle kanalen:

  • Het retailkanaal (inclusief discount) vergroot de shelf space om te beantwoorden aan de behoefte aan convenience en als antwoord op concurrentie van thuisbezorgde maaltijden.
  • In het foodservicekanaal krimpen de capaciteiten om zelf maaltijden te bereiden en vormen de producten van Ter Beke een oplossing.
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud