Logo
Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

‘De cijfers liegen er niet om: fietsende medewerkers hebben een betere conditie'

©Shutterstock

‘Nederland fietsland? Zeker, maar Vlaanderen maakt een serieuze inhaalbeweging’, zegt Tom Vlaminck van KBC Fietsleasing. ‘Driekwart van de nieuwe fietsen is een elektrische fiets. Die gebruikt de Vlaming steeds vaker om vlot mee naar het werk te rijden. Stilstaan met de auto raakt hij stilaan spuugzat.’

‘De fiets is het belangrijkste alternatief voor de auto. Bovendien is het een duurzaam alternatief. Als je de fiets neemt, staat er weer een auto minder in de file en stoot je geen CO2 uit. Dat is uiteraard goed voor het milieu’, zegt Tom Vlaminck, verantwoordelijke voor KBC Fietsleasing. ‘Daarnaast is fietsen goed voor lichaam en geest. Als je ’s morgens en ’s avonds een mooi traject aflegt, hoef je niet meer te sporten. De cijfers liegen er niet om: fietsers hebben een betere conditie. Ze zijn gemiddeld 4 kilo slanker dan hun collega’s die met de auto naar het werk komen. Om nog te zwijgen over de mentale voordelen.’

Loonruilprincipe

Sinds twee jaar is fietsleasing een tak binnen de operationele leasing activiteiten van KBC. ‘Onze sector is enorm aan het evolueren. We bieden méér aan dan een auto inclusief dienstenpakket: we spelen in op de vraag naar diversiteit. De fiets is daarin niet meer weg te denken. Het grote voordeel is dat bedrijven al hun medewerkers een fiets kunnen aanbieden. De sleutel zit in het loonruilprincipe. Met de cafetariaplannen kunnen werknemers een stukje van hun variabel loon, dertiende maand, vakantiegeld, … fiscaal voordelig omzetten in een fiets. Voor amper een paar tientallen euro’s per jaar kunnen ze gebruikmaken van een fiets met een waarde van pakweg 3.000 euro.’

Concreet werkt KBC Fietsleasing samen met een 300-tal lokale dealers. ‘Als financiële instelling willen wij de lokale economie steunen. Bovendien is dat ook voor de gebruiker gemakkelijk omdat hij terechtkan bij een verkoper in de buurt, die hem begeleidt naar het juiste model fiets. Tegenwoordig kiest driekwart voor een elektrische fiets, en daarvan kiest dan weer 25 procent voor een speedpedelec. Na 36 maanden eindigt het contract en kan de gebruiker de fiets overkopen tegen de marktwaarde of hem weer inleveren.’

‘Als leasingbedrijf spelen we in op de vraag naar diversiteit en daarin is de fiets niet meer weg te denken’
Tom Vlaminck
KBC Fietsleasing

In het contract is niet alleen de financiering van de maandelijkse leasevergoeding begrepen. ‘Wij leveren een volledig “ontzorgend” product’, legt Vlaminck uit. ‘We streven er naar dat de gebruiker in de toekomst voor de fiets kiest als eerste vervoersmiddel omwille van het comfort en de service. Een keer per jaar krijgt de tweewieler een onderhoudsbeurt, de gebruiker kan rekenen op bijstand bij pech, zelfs als het “maar” om een lekke band gaat, en tot slot is een omniumverzekering tegen schade of diefstal inbegrepen.’

‘Uiteraard gaan we ervan uit dat de gebruiker zijn fiets altijd goed vastmaakt. Diefstal blijft een van de grootste uitdagingen. Ik reken erop dat fabrikanten met solide oplossingen komen, bijvoorbeeld degelijke trackingsystemen. Het kan niet de bedoeling zijn dat fietsleasing te duur wordt omdat de verzekeringspremies oplopen.’

Gezond verstand

Of het niet gevaarlijk is, zo’n speedpedelec waarmee je tot 45 kilometer per uur over het fietspad kan zoeven. ‘Die vraag krijg ik vaak. En inderdaad, de kans op lichamelijk letsel is groter als je met de fiets rijdt dan met de auto. Maar is het gevaarlijk? Dat is vooral een kwestie van ervaring en van gezond verstand. Je moet leren omgaan met die snelheid, net zoals motorrijders dat moeten leren. Een belangrijke tip: zorg dat je altijd goed zichtbaar bent, zodat andere weggebruikers je zien afkomen. Bovendien bieden we ook gewenningscursussen aan. En tot slot, het is niet omdat je een Porsche hebt, dat je altijd 200 kilometer per uur moet rijden.’

Maatwerkbedrijf Ateljee

Als de gebruiker aan het einde van het contract zijn fiets niet overkoopt, komen de fietsen terecht bij het maatwerkbedrijf Ateljee. ‘Die mensen halen de fietsen op en gaan ze refurbishen. We bekijken dan of ze weer op de leasemarkt komen of naar de verkoop gaan. Daarnaast organiseert Ateljee ook onze fietskaravaan waarmee we alle soorten fietstypes voorstellen bij bedrijven. En aangezien hun medewerkers echt experts zijn, kunnen wij altijd bij hen terecht voor neutraal advies over fietsen.’