Logo
Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

IT ontwart de mobiliteitsknoop

IT ontwart de mobiliteitsknoop

Hoe raken onze medewerkers het snelst en op de meest comfortabele manier van plaats a naar plaats b? Dat is de vraag die vooruitstrevende bedrijven vandaag stellen. ‘Mobiliteit gaat tegenwoordig een stuk verder dan werknemers een auto met tankkaart te bezorgen’, zegt Koen Cnapelinckx van KBC Autolease. ‘Met de app van Olympus Mobility bieden wij onze klanten dan ook een eenvoudige multimodale oplossing aan.’

Heel wat verplaatsingen met de auto of leasingwagen kunnen sneller én goedkoper met de fiets, het openbaar of gedeeld vervoer. Maar in de praktijk is het vaak niet gemakkelijk om vlot vervoersmiddelen te combineren. Het platform van Olympus, met bijhorende app, biedt een oplossing. ‘In enkele clicks zijn alle mobiliteitsoplossingen beschikbaar’, vertelt Koen Van De Putte, CEO van Olympus Mobility, een spin-off van de NMBS met pechverhelper VAB, autodeeldienst Cambio en carpooldienst Taxistop als aandeelhouders.

Koen Cnapelinckx, Business Architect KBC Autolease en Koen Van De Putte, CEO Olympus Mobility ©Studio Dann

‘Naast de traditionele trein-, tram- en busnetwerken ontstonden de jongste jaren alternatieven als deelauto of deelfiets, maar dat blijven losgekoppelde deelsystemen. Dankzij informatisering en digitalisering kun je al die mobiliteitsnetwerken nu samenbrengen in een geïntegreerd, dynamisch systeem. We weten waar en wanneer de auto in de file zal staan en welke alternatieven op die locatie en op dat moment op een ander netwerk beschikbaar zijn. Bovendien integreren we het mobiliteits-, werkgevers- en privébudget in één gebruiksvriendelijke app.’

‘Blij onderweg’

‘KBC Autolease voorziet 5.500 bedrijven van wagens. De eindgebruiker krijgt een auto en zijn werkgever bepaalt van welke extra diensten hij gebruik kan maken: onderhoud & herstelling, pechverhelping, verzekering, een tankkaart, winterbanden enzovoort. Dat is onze corebusiness’, vertelt Koen Cnapelinckx, Business Architect bij KBC Autolease. ‘Maar de jongste jaren staat de leasingwagen onder druk. Als we een belangrijke rol in de maatschappij willen blijven spelen, moeten we verder kijken dan de auto. En dus zetten we in op vergroening van ons wagenpark met specifieke dienstverlening voor elektrische wagens, en zetten we heel expliciet ook in op fietsleasing en multimobiliteit.’

‘Wij integreren het mobiliteits-, werkgevers- en privébudget van werknemers in één gebruiksvriendelijke app.’
Koen Van De Putte
CEO Olympus Mobility

‘We proberen de medewerkers van onze klanten bij hun verplaatsingen te sturen naar de beste keuze. Diesel kan nog, maar is niet altijd de meest geschikte keuze. De auto blijft belangrijk, maar misschien niet in alle omstandigheden. Dan vormt Olympus een oplossing. Met het Olympus-platform bieden we onze klanten een beheersportaal waarmee ze al hun medewerkers individueel kunnen configureren: de werkgever kiest uit een rijk pallet van mobiliteitsoplossingen en hoe deze worden opengesteld voor zijn werknemers. We hebben het dan bijvoorbeeld over treintickets, vervoerbewijzen voor De Lijn en deelsystemen als Cambio, Bluebike of Velo in Antwerpen. Ook het maandelijks of jaarlijks te gebruiken budget wordt via het portaalduidelijk weergegeven. Daarnaast kan de eindgebruiker zich eenvoudig verplaatsen dankzij de gebruiksvriendelijke Olympus app.’

In eerste instantie rolde KBC Autolease de oplossing uit bij zijn eigen salesmedewerkers. ‘Dat zijn mensen die per definitie auto minded zijn. Alle 45 kregen ze een abonnement en een budget van 100 euro per maand. Gewoon door zo’n app te geven, maakt al de helft er minstens een keer per week gebruik van voor zijn salesverplaatsingen. Daarna zijn we Olympus beginnen te vermarkten.

Integratie met flextools

Volgens Cnapelinckx verloopt de uitrol van Olympus trager dan verwacht. ‘Er komt wel wat bij kijken. Bedrijven moeten de shift durven te maken. Ook fiscaal is het nogal complex.’ Dat laatste beaamt Van De Putte. ‘Fiscaliteit vormt een van de belangrijkste belemmeringen, maar het mobiliteitsbudget dat in werking treedt, heft dat gedeeltelijk op. Bovendien zoeken consultants en sociaal secretariaten oplossingen om multimodale oplossingen zo efficiënt mogelijk te implementeren in hun flextools.’

‘We kijken uit naar wetgevende initiatieven die het nog gemakkelijker maken om Olympus te implementeren bij meer bedrijven.’
Koen Cnapelinckx
Business Architect KBC Autolease

Aan het gebruik van Olympus is uiteraard een kostprijs verbonden, maar volgens Cnapelinckx vormt die geen belemmering. ‘Het is eerder andersom’, reageert Van De Putte. ‘Je realiseert een kostenbesparing, zeker bij lange trajecten. Het is duurder om met de wagen van Kortrijk naar pakweg Antwerpen te rijden, dan wanneer je het openbaar vervoer gebruikt. Je moet niet alleen de kosten voor brandstof rekenen, maar ook slijtage, parking, … Bovendien kan je op de trein nog iets doen. Met drie tot vier verplaatsingen per jaar heb je de kosten voor Olympus er al uitgehaald.’

Dat bevestigt Cnapelinckx, die voor KBC Autolease de berekening maakte. ‘En ondertussen staat er weer een wagen minder in de file. Dat is een mooie bijdrage aan de oplossing van het mobiliteitsprobleem. Wij kijken uit naar wetgevende initiatieven die het nog gemakkelijker maken om Olympus te implementeren bij meer bedrijven.’