Logo
Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Momtrepreneurs moeten zich verenigen'

Sneha Mehta, Founder van Vegefied

‘Ik onderneem zoals een wetenschapper’, vertelt Sneha Mehta, momtrepreneur en founder van Vegefied, een platform waar vegetariërs, veganisten én flexitariërs informatie en weetjes vinden over restaurants. Haar aanpak? ‘Ik ben een biotechnoloog. Ik zet dit bedrijf op zoals ik een wetenschappelijk experiment zou aanpakken. En ik geef tegelijkertijd mijn passie voor eten en reizen door.’

‘Het verhaal van Vegefied begon toen ik samen met een vriendin naar Japan wilde reizen’, vertelt Sneha Mehta, een Antwerpse van Indiase afkomst. ‘Ik hou enorm van reizen. Als aanhanger van het jaïnisme – een religie die veel belang hecht aan respect voor alle levende wezens – ben ik vegetariër. In Tokyo vreesden we dat het moeilijk zou worden om aan vlees en vis te ontsnappen. Daarom waren we de Facebook-groep The Vegetarian Elite gestart, waarin we vrienden om tips vroegen. De trip was een onvergetelijke ervaring: ik had nog nooit zo lekker gegeten. Bovendien ging een andere bal aan het rollen.’

Twee jaar later telde de Facebook-groep van Sneha Mehta 7.000 leden en bevatte 3.500 tips in 300 steden wereldwijd. ‘In die periode was ik met zwangerschapsverlof van mijn zoontje, die ondertussen 2,5 jaar oud is. Tijdens die sabbatical had ik tijd om na te denken wat ik met ons vegetarisch forum kon doen. Hoe kon ik de reviews beter organiseren, sorteren per keuken, … Zo werd Vegefied geboren. Eerst als website, binnenkort als een praktische app. Nu ben ik dus een zogenoemde momtrepreneur met “twee” baby’s, die ik alle twee even graag zie.’

Twee baby’s

‘Het was niet mijn bedoeling om een overzicht maken van alle veggie restaurants in de wereld, daarvoor bestaan alternatieven. Ik wou wel de vegetarische en veganistische opties in mainstreamrestaurants in kaart brengen. Waar staan lekkere gerechten op de kaart als je geen dierlijke producten eet? Waar vind je méér dan een slaatje?’, vertelt Sneha Mehta.

Vegefied werd in eerste instantie gedragen door vrijwilligers. Om te professionaliseren en haar onderneming naar een hoger niveau te tillen nam Sneha Mehta deel aan het acceleratieprogramma van Start it @KBC in Antwerpen.

‘Als vrouwelijke ondernemer trek ik me niet veel aan van statistieken of stereotypen. De kwaliteit van je werk primeert.’
Sneha Mehta
Founder van Vegefied

‘Het was een geweldige leerschool om met ervaren mentors over de ontwikkeling van mijn zaak te kunnen discussiëren. En vooral, om opgenomen te worden in een breed netwerk van start-ups die allemaal enthousiast een eigen bedrijf uitbouwen. Er hangt een overweldigende energie en je kan er voortdurend tips uitwisselen. Hoewel ik eigen bedrijfsruimte heb, werk ik toch zoveel mogelijk in de coworkingspace met de andere ondernemers.

Er zitten veel interessante projecten in de pijplijn voor Vegefied. We hebben wereldwijd al met meer dan 400 restaurants samengewerkt om hun vegetarisch aanbod te promoten. De restaurants geven aan daardoor te groeien in populariteit en in omzet. We werden nu ook benaderd door toerismebureaus en bedrijven die zich willen positioneren in deze niche. Als we al deze initiatieven met elkaar kunnen verbinden, wordt het vegetarisme een aangename en gangbare levensstijl voor miljoenen mensen over de hele wereld.’

Vereniging voor jonge mama’s

Als vrouwelijke ondernemer is Sneha Mehta niet op discriminatie gestoten. ‘Ik trek me niet veel aan van statistieken of stereotypen. De kwaliteit van je werk primeert. Zelf onderneem ik met de logica van een wetenschapper, wellicht gedragen door mijn opleiding als biotechnoloog. Elke nieuwe stap beschouw ik weer als een experiment, dat ik wetenschappelijk benader. Waar ik soms wel tegenaan loop – net als vele jonge mama’s – is de vraag of ik het wel goed genoeg doe.’

‘Waar het in dit land nog aan ontbreekt, is een vereniging voor jonge ondernemende moeders. Het is moeilijk om je work-lifebalance in evenwicht te houden, zeker als je kleine kinderen hebt. Ik zou het bijzonder verrijkend vinden om met andere moeders ervaringen en praktische tips uit te wisselen over opvoeden en ondernemen. Van één ding ben ik wel overtuigd. Het is het absoluut waard om tegelijk mama én ondernemer te zijn. Voor mijn zoontje hoop ik een sterk rolmodel te zijn zodat hij een feministische man wordt.’

Nog een vraag voor Sneha Mehta? Neem gerust contact op.