Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Wees loyaal aan grootsheid’

Krachtige relaties zijn de basis van elke succesvolle organisatie. Om tot die relaties te komen, zijn radicale eerlijkheid en integriteit cruciaal. Of het nu gaat om de relatie met uw compagnons, uw zakenpartner of uw werknemers. Johan van der Put, managing partner van Straight-Line Leadership International, verduidelijkt.

Wie met zijn bedrijf krachtige resultaten wil behalen op korte tijd, schenkt het best aandacht aan de relaties met zijn werknemers en zakenpartners. ‘Het is simpel’, zegt Johan van der Put. ‘Elk bedrijf is in de kern een netwerk van mensen die een netwerk van conversaties hebben. Hoe krachtiger relaties zijn, hoe krachtiger dat netwerk van mensen, hoe krachtiger de conversaties en uiteindelijk hoe krachtiger de resultaten.’

Het komt er dus op aan krachtige relaties te creëren met de mensen in uw omgeving. Maar hoe doet u dat? Van der Put: ‘Door loyaal te zijn aan de grootsheid van jezelf en aan die van anderen. Intuïtief weten we wat het beste werkt voor onszelf. Een voorbeeld: ofwel kies je ervoor om elke avond op de bank te hangen en tv te kijken of je kiest ervoor om aan je gezondheid te werken en drie à vier keer per week te sporten. Ben je loyaal aan je kleinheid? Dan blijf je op de bank liggen. Ben je daarentegen loyaal aan je grootsheid? Dan eindig je in de fitness. Dat geldt ook in je relaties met anderen: je kunt ervoor kiezen om loyaal te zijn aan elkaars groots- of kleinheid.’

Wie loyaal is aan grootsheid maakt groeikeuzes, legt Van der Put uit. ‘Je kiest voor dat wat jezelf, of de andere, laat groeien. Je gaat voor resultaat, ook al is dat soms oncomfortabel.’ Van der Put zegt het graag met een bekende uitspraak: ‘In life you either wind up with one of two things: one is results, two is the reasons why you didn’t get the results. But just get that results never have to be explained. Results just are.’

‘Iedereen heeft wel duizend-en-één redenen om niet te sporten, iedereen heeft meerdere redenen waarom hij of zij bepaalde doelen niet bereikt’, zegt Van der Put. ‘Maar het is je eigen keuze: je kiest voor uitvluchten, je kiest ervoor om geen acties te ondernemen die nodig zijn om resultaat te bereiken.’

Radicaal eerlijk

Loyaal zijn aan elkaars grootheid kan alleen maar als je radicaal eerlijk bent met elkaar. Van der Put heeft het moeilijk met de huidige maatschappelijke tendens die pleit om erg zacht te zijn voor elkaar en voor onszelf. Hij is stellig: ‘Ook al voelt dat heel comfortabel aan, het werkt niet. Hoe zachter je bent voor jezelf, hoe harder het leven is voor jou. Vandaag is de maatschappij vaak loyaal aan de kleinheid van mensen waardoor ze zwakker worden en niet groeien.’

‘Neem nu iemand die in een jaar tijd twintig kilo aankomt en zich daar duidelijk niet comfortabel bij voelt’, zegt Van der Put. ‘Moet je dat dan doodzwijgen? Ik zou dat bespreekbaar maken, net omdat ik loyaal ben aan de grootsheid van mensen. Ik ben zo begaan met mensen dat ik bereid ben om radicaal eerlijk te zijn met hen, ook als dat betekent dat ik hen daar misschien mee kwets. Niet omdat ik beweer beter te weten wat voor hen werkt, maar omdat ik denk dat mijn feedback kan helpen iets te veranderen. Misschien voelt dat voor beide partijen wat oncomfortabel aan, maar mensen zijn daarna geholpen en ervaren meer vrijheid. Bleek de meest pijnlijke feedback in je leven, achteraf vaak niet de meest waardevolle?’

Integriteit leidt tot resultaten

Integriteit is de basis van elke krachtige relatie. Integriteit betekent hier niet ethisch verantwoord handelen, maar een commitment aangaan: effectief doen wat je zegt. Het is een project afwerken binnen de beloofde deadline. Zonder integriteit is er geen vertrouwen en geen resultaat. ‘In een bedrijf kun je alleen maar bouwen op integere mensen: mensen die krachtige beloftes maken en die ervoor zorgen dat ze - wat de omstandigheden ook zijn – de klus klaren. Belangrijk om te weten is dat een organisatie maar zo sterk is als de leider van het bedrijf. Wil je integere werknemers? Neem dan eerst je eigen gedrag kritisch onder de loep’, besluit Van der Put. 

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.