Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Verpakking moet kiezen voor duurzaam duwtje in de rug

‘Wij beheren als coöperatie de logistiek, de marketing en een eerlijke onderhandeling met de kopers. Met onze nieuwe verpakking gaan we nog een stap verder in duurzaamheid’ - Erwin Schöpges, voorzitter van de fairtrade-melkproducent Fairebel

Bijna alle Belgen (92 procent) zijn zich steeds bewuster van de noodzaak om duurzamer te consumeren, maar bijna zeven op de tien (68,8 procent) geven toe dat ze in de winkel niet milieubewuster kiezen. Dat blijkt uit een recent onderzoek dat verpakkingsproducent Tetra Pak (*) voerde. De drempel naar de duurzame producten moet lager. Daarom ontwikkelden Fairebel en Tetra Pak een duurzame verpakking met een maximaal gebruikscomfort en een optimale kwaliteit.

De nieuwe verpakking van Fairebel en Tetra Pak kadert binnen de Farm to Fork-strategie, die een essentieel bestanddeel van de Europese Green Deal is. Hierbij verzekeren Tetra Pak en Fairebel duurzaamheid in de volledige productieketen. Zo houden de bedrijven niet alleen rekening met het milieu, maar ook met hun mensen. ‘De nieuwe verpakking bestaat voor 87 procent uit plantaardige grondstoffen, is 100 procent recycleerbaar én vermindert de CO2-uitstoot met 36 procent. Daarnaast vervangen we de fossiele kunststoffen door plastic op basis van rietsuiker, waardoor we voor de verpakking van Fairebel alleen al tot 180.000 kilo minder plastic op de markt brengen’, aldus Frank Vandewal, sustainability director bij Tetra Pak.

Faire melk verdient een faire, duurzame en innovatieve verpakking. Om dit te realiseren, is Fairebel trouwe klant bij Tetra Pak.

Compromisloze keuze voor consument

Met hun innovatieve, duurzame verpakking willen beide bedrijven het voor de consument gemakkelijker maken te kiezen voor lokale zuivelproducten. Acht op de tien Belgen geloven immers dat duurzamere verpakkingen helpen in de strijd tegen de klimaatopwarming. Zes op de tien consumenten vinden het type verpakking waarin ze een product kopen dan ook belangrijk. Bijna de helft (46 procent) is bereid om meer te betalen voor een product met een lage milieu-impact. Toch vindt de ruime meerderheid (61 procent) de kwaliteit van het product en het gebruikscomfort belangrijker dan de milieu-impact. Daarom investeren beide bedrijven volop in een goede combinatie van duurzaamheid, kwaliteit en comfort.

De nieuwe verpakking van Fairebel en tetra Pak bestaat voor 87 procent uit plantaardige grondstoffen, is 100 procent recycleerbaar én vermindert de CO2-uitstoot met 36 procent. ©Fairebel

‘We beseffen dat kwaliteit voor de consumenten primeert en ze hierop geen toegevingen willen doen. Daarom is het duurzaamheidsaspect volledig geïntegreerd in ons aanbod: onze lokale, kwaliteitsvolle producten komen uit een korte keten met een eerlijke prijs voor de consument en de producent. Wij beheren als coöperatie de logistiek, de marketing en een eerlijke onderhandeling met de kopers. Met onze nieuwe verpakking gaan we nog een stap verder in de duurzaamheid van ons product. Op die manier bieden we de consumenten een optimale mix en hoeven ze geen compromissen te sluiten bij de keuze voor onze producten’, aldus Erwin Schöpges, voorzitter van de fairtrade-melkproducent Fairebel.

Gebruiksgemak als verkoopsargument

Voor dranken speelt het gebruiksgemak een belangrijke rol. De verpakking moet gemakkelijk openen en sluiten, vlot gieten zonder morsen en goed in de hand liggen. Uit de Tetra Pak-studie blijkt dat meer dan een op de drie consumenten de kwaliteit van de verpakking belangrijk vinden bij de keuze van een product. Dat is een boodschap die Fairebel en Tetra Pak goed begrepen hebben.

‘We vervangen de fossiele kunststoffen door plastic op basis van rietsuiker, waardoor we voor de verpakking van Fairebel alleen al tot 180.000 kilo minder plastic op de markt brengen’ - Frank Vandewal, sustainability director bij Tetra Pak

‘We investeerden bij de ontwikkeling van onze nieuwe verpakking naast duurzaamheid en het verzekeren van de kwaliteit van de inhoud, ook volop in gebruiksvriendelijkheid. Zo ontwikkelden we een handigere draaidop met een grotere diameter, een schuine bovenkant zodat de consument de melk makkelijker kan inschenken. Ook heeft de verpakking een rond formaat waardoor de consument haar makkelijker kan vastnemen. Bij de ontwikkeling van de verpakking luisterden we ook aandachtig naar de noden van de consumenten. Zo willen we maximaal tegemoetkomen aan de behoeften van onze doelgroep’, besluit Erwin Schöpges.

(*) Dit is het resultaat van een online enquête die een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van Tetra Pak in september 2021 heeft uitgevoerd bij 1.000 Belgen. De respondenten zijn representatief wat betreft taal, geslacht, leeftijd en opleiding. De maximale foutmarge op 1.000 Belgen is 3,02 procent.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.