Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Vijf ondernemingen die financiële inclusie bevorderen

Financiële inclusie is een van de speerpunten van Triodos Investment Management. Want toegang tot financiële dienstverlening is cruciaal om te leven, te ondernemen en economisch te groeien.

Over de hele wereld zijn zo’n twee miljard mensen volledig uitgesloten van financiële dienstverlening. Dit beperkt hun mogelijkheden om hun dagelijkse financiën te beheren, onverwachte uitdagingen het hoofd te bieden, hun ondernemersvaardigheden te ontwikkelen en plannen voor de toekomst te maken. Bovendien hebben 14 tot 20 miljoen kleine en middelgrote ondernemingen in ontwikkelingslanden en opkomende economieën onvoldoende toegang tot financiering om te kunnen starten en groeien. Nochtans spelen kmo’s een sleutelrol bij het scheppen van banen en het genereren van inkomen. Over de hele wereld trachten fintechbedrijven en financiële instellingen daarom financiële inclusie te bevorderen. Een aantal voorbeelden.

Digitaal kredietplatform in Indonesië

De digitale kredietverstrekker KoinWorks heeft in Indonesië al kredieten verstrekt aan duizenden kleine en middelgrote ondernemingen. Het fintechbedrijf ontwikkelde daarvoor een platform voor ‘peer-to-peer lending’. Via het platform kunnen particulieren hun geld kanaliseren en diversifiëren naar kmo’s die de ruggengraat vormen van de Indonesische economie. Momenteel zijn ongeveer 550.000 particuliere kredietverstrekkers en meer dan 4.000 kredietnemers actief op het platform. Een platform zoals KoinWorks is hard nodig in Indonesië, want het land loopt achter op het gebied van financiële inclusie. Meer dan twee derde van de 56 miljoen microbedrijven en kmo’s in het land heeft geen toegang tot enige vorm van financiële dienstverlening.

Advertentie

Lenen via ‘tech and touch’ in Jordanië

Toegang tot financiering is ook in het Midden-Oosten en Noord-Afrika een grote uitdaging voor kmo’s. In dit segment zijn commerciële banken vaak liever niet actief, omwille van de hoge transactiekosten en de financieringsrisico’s. Het Jordaanse fintechbedrijf United Liwwa probeert die financieringskloof te dichten met een volledig geautomatiseerde kredietverstrekking aan kmo’s, die door de banksector in Jordanië worden verwaarloosd. Het verbindt kmo’s met investeerders via een peer-to-peerleenplatform, waarbij kmo’s toegang krijgen tot kapitaal, terwijl investeerders een maandelijks rendement op hun investeringen verdienen. Het hele aanvraagproces is digitaal, maar de relatiebeheerders van Liwwa nemen wel contact op met potentiële klanten alvorens de lening te verstrekken. Daarmee verloopt de kredietverstrekking via een combinatie van ‘tech and touch’.

Kredietverstrekking in Mexico, de tweede grootste kmo-markt

Met 4,5 miljoen kmo’s is Mexico de op één na grootste kmo-markt ter wereld, na India. Tegelijkertijd heeft slechts een half miljoen van deze bedrijven toegang tot de kredietmarkt. Het Mexicaanse fintechbedrijf Bien para Bien verstrekt daarom kredieten aan kmo’s die onder de radar blijven van traditionele banken. Het bedrijf verstrekt leningen van 10.000 tot 250.000 dollar. Bij de start van het onboardingproces is er een eerste telefoongesprek met de potentiële klant, gevolgd door een bezoek aan de ondernemer vóór de uitbetaling van de lening. Zo combineert Bien para Bien traditionele financiële analyses en producten met digitale kredietaanvraag-, acceptatie- en afsluitprocessen. Daardoor kan de fintech-onderneming kmo’s rentetarieven aanbieden die aanzienlijk lager liggen dan de tarieven die doorgaans door de banksector worden aangeboden. De aangebonden producten zijn ook afgestemd op de bedrijfscyclus, variërend van werkkapitaal en liquiditeitsleningen tot groei- en expansieleningen.

Extra ondersteuning voor kmo’s in Kenia

De Keniaanse Sidian Bank kreeg een kredietfaciliteit van 10 miljoen dollar van Triodos Investment Management om haar kredietportefeuille voor microbedrijven en kmo’s uit te breiden. Een gemakkelijkere toegang tot de financieringsmarkt moet de groei van kmo’s ondersteunen en de economische groei van het land stimuleren. Zo tracht de financiële instelling bij te dragen aan de opbouw van de lokale economie en de stimulering van innovatie bij ondernemers.

Financiering voor goedkope huisvesting in El Salvador

El Salvador kampt met een groot huisvestingsprobleem, een situatie die vermoedelijk zal verergeren door de voortdurende migratie naar stedelijke gebieden. Betaalbare kwaliteitswoningen zijn schaars en veel mensen kunnen geen hypothecaire lening aangaan. Daarom richt La Hipotecaria zich uitdrukkelijk op mensen met een laag (midden)inkomen die geen hypotheekleningen krijgen bij de traditionele kredietverstrekkers. La Hipotecaria heeft ook overeenkomsten met bouwbedrijven om kopers te stimuleren een eigen woning te kopen en hen ook te helpen bij de financiering.

Meer weten over beleggen in Fintech? Klik dan hier

Advertentie

Advertentie
Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.