Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Beleggen met emotie

Koen Hoffman (Value Square) en Filip De Nil (Belfius) ©Studio Dann

Ondernemers en particuliere beleggers investeren graag in bedrijven waarin ze zichzelf herkennen en waarmee ze een emotionele band hebben. Daarom gaat de grootbank Belfius in zee met Value Square: beleggen in familiebedrijven raakt een gevoelige snaar.

Sinds kort biedt Belfius twee nieuwe fondsen aan van de Gentse vermogensbeheerder Value Square. Zowel de Belgische als de wereldwijde variant van het aandelenfonds Value Square Fund Equity maakt nu deel uit van de KITE-beleggingsverzekering van Belfius.

Filip De Nil, Belfius ©Studio Dann

'Een lokale speler kent de Belgische markt en kan daardoor veel beter oplossingen op maat uitwerken.’
Filip De Nil
Director Investments & protection bij Belfius

‘De lokale economie ondersteun je niet alleen door te investeren in lokale bedrijven, maar ook door in zee te gaan met lokale vermogensbeheerders. Zo stimuleren we niet alleen de Belgische economie, maar versterken we ons land ook als financieel centrum’, zegt Filip De Nil, director investments & protection bij Belfius. De bank ziet in lokale fondsenboetieks zoals Value Square een waardevolle aanvulling van het aanbod van de grote internationale fondsenhuizen. ‘Een lokale speler kent de Belgische markt en kan daardoor veel beter oplossingen op maat uitwerken’, zegt De Nil.

De zogenaamde DBI-fondsen vormen een voorbeeld van dat maatwerk. Dergelijke fondsen zijn vrij nieuw en typisch voor ons land. Ze werden ontwikkeld nadat de regering in 2017 had beslist dat vennootschappen - in tegenstelling tot particulieren - een meerwaardetaks op aandelen moeten betalen. De DBI-fondsen bieden een uitweg: de inkomsten die het DBI-fonds uitkeert, zijn volgens de fiscus al belast en dus niet meer onderhevig aan de vennootschapstaks (het acroniem staat dan ook voor ‘definitief belaste inkomsten’). Value Square biedt zo’n fonds aan: het Fund Business Holdings DBI-RDT, dat bij Belfius in de etalage ligt. ‘Zo laten we ondernemingen toe op een fiscaalvriendelijke manier te investeren in andere ondernemingen. Het bijzondere aan ons fonds is dat het - volledig in lijn met de beleggingsfilosofie van het huis - investeert in familiale ondernemingen. Dat kunnen ondernemers in ons land wel smaken’, zegt Koen Hoffman, CEO van Value Square.

Betrokken

Bij Belfius zijn ze niet verbaasd van het succes van de Value Square-fondsen. ‘Ondernemers zijn emotioneel erg betrokken bij hun eigen project. Vaak hebben ze zelf een familiale onderneming en hanteren ze een uitgesproken langetermijnvisie. Daardoor herkennen ze zichzelf in de fondsen van Value Square en de familiebedrijven waarin die fondsen investeren. Zo ontstaat een emotionele connectie, want ze investeren in iets dat sterk aansluit bij hun eigen leefwereld.’

Koen Hoffman, Value Square ©Studio Dann

'De principes van duurzaam beleggen groeien stilaan uit tot het nieuwe normaal.'
Koen Hoffman
CEO Value Square

Die emotionele connectie met beleggers wordt steeds belangrijker. Dat weerspiegelt zich in de opmars van duurzaamheidsprincipes. Steeds meer beleggers streven met hun beleggingen een positieve impact op de samenleving na. Hoffman: ‘De principes van duurzaam beleggen groeien stilaan uit tot het nieuwe normaal. Net zoals niemand nog een auto koopt zonder airbag, zal geen enkele belegger in de nabije toekomst nog investeren in een fonds dat geen aandacht heeft voor duurzaamheid.’

De aandacht voor duurzaamheid gaat bij de vermogensbeheerder uit Gent veel verder dan het louter afvinken van een lijst met minimumcriteria. De analisten en beheerders doen ook suggesties aan het management van de bedrijven waarin de fondsen investeren. Ze nemen bovendien een actieve rol op tijdens algemene vergaderingen, waarbij ze tegen sommige agendapunten stemmen als die niet stroken met hun opvattingen rond duurzaam beleggen. ‘Het is onze uitdrukkelijke bedoeling om bedrijven en hun management ertoe aan te zetten op lange termijn een duurzaam globaal financieel systeem te ontwikkelen. Dat is in het belang van iedereen’, besluit Hoffman.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.