Logo
Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

Raad van 'captains of industry' houdt het schip op koers

'Onze Sounding Board controleert regelmatig onze huidige een toekomstige investeringen', zegt Patrick Millecam, Chief Investment officer, Value Square ©Studio Dann

Bij Value Square neemt een extern panel van erg diverse captains of industry de investeringen onder de loep. Hun taak is disruptieve evoluties voor een sector of onderneming zo snel mogelijk opsporen.

De Gentse vermogensbeheerder Value Square houdt de oren en ogen open voor alle ontwikkelingen in de wereld om ons heen. De analisten en fondsbeheerders kunnen daarbij rekenen op de expertise van de 'Sounding Board',  een panel van experts uit uiteenlopende vakgebieden. ‘We nodigen experts uit die een duidelijk beeld hebben van nieuwe technologieën, ontwikkelingen en uitvindingen die een impact kunnen hebben of zelfs een revolutie teweeg kunnen brengen in bedrijfsmodellen’, zegt Patrick Millecam, chief investment officer van Value Square.

Leren van elkaar

Ignace Van Doorselaere, Neuhaus

Ignace Van Doorselaere, CEO van de pralinemaker Neuhaus, is een van de leden van die Sounding Board. ‘Ik ben geen beleggingsexpert, maar ik kan wel goed inschatten of de plannen van een onderneming realistisch zijn. Ik sta zelf als kapitein op een schip, waardoor ik perfect weet wat een schip nodig heeft om de ebitda te vermenigvuldigen. Investeringsanalisten hebben meer oog voor het overkoepelende plaatje, zij zijn eerder de controletoren die uitkijkt over de zee. De kruising van die twee totaal verschillende posities levert boeiende ideeën op.  Een multiple van 15 keer ebitda lijkt evident vanuit de controletoren, maar een gigantische klim vanop het schip’

'Via Value Square kom ik in aanraking met bedrijven die anders nooit op mijn radar zouden komen.'
Steven Van Belleghem
Expert digitale marketing

Dat vindt ook Steven Van Belleghem, expert digitale marketing. ‘We kunnen veel van elkaar leren. Via Value Square kom ik in aanraking met bedrijven die anders nooit op mijn radar zouden komen. Tegelijk kan ik met mijn expertise in technologie en consumer experience de zaken vanuit een heel andere invalshoek bekijken.’

Disruptie

Bij de Sounding Board van Value Square komen uiteenlopende thema’s aan bod, zoals bijvoorbeeld de impact van de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China. Millecam: ‘Onze Sounding Board controleert regelmatig onze huidige en toekomstige investeringen om te zien of ze omkunnen met disruptie, onder meer de digitale disruptie.’

Steven Van Belleghem

Van Belleghem ziet op dat vlak twee grote uitdagingen voor familiebedrijven. Om te beginnen verwijst hij naar de innovaties en het slimme technologiegebruik in China. ‘De potentiële concurrentie uit die hoek wordt zwaar onderschat.’ Een ander punt is de ontwikkeling van artificiële intelligentie. ‘Het probleem is daar vooral dat je er maar beter vroeg bij kan zijn als onderneming, want het zal heel lastig worden om een achterstand goed te maken.’

Wendbaarheid

'Een sterk familiebedrijf bouwt voor de lange termijn, maar verliest de korte termijn niet uit het oog.’
Ignace Van Doorselaere
CEO van Neuhaus

Zowel Van Doorselaere als Van Belleghem is overtuigd van de kracht van familiebedrijven. Van Doorselaere: ‘Familiebedrijven houden bij elke beslissing al meteen rekening met de volgende generatie. Ze gaan uit van een twintigjarenplan - of zelfs langer - waardoor ze heel goed kunnen weerstaan aan druk van buitenaf. Een sterk familiebedrijf bouwt voor de lange termijn, maar verliest de korte termijn niet uit het oog.’

Het vooroordeel dat familiebedrijven niet innoverend zouden zijn, mag van tafel worden geveegd. ‘We kijken allemaal graag naar de grote technologiebedrijven. Hun innovatiekracht is in de eerste plaats een inspiratiebron, maar het is helemaal niet de norm’, zegt Van Belleghem. Hij ziet familiebedrijven vooral als ondernemingen die er van generatie op generatie in geslaagd zijn zich aan te passen aan een veranderende wereld. ‘Dat doen ze doorgaans niet door overhaaste beslissingen te nemen, maar door op een slimme manier voeling te houden met nieuwe trends. Familiebedrijven lopen misschien niet altijd voorop in de nieuwste ontwikkelingen, maar dat compenseren ze vaak met een veel grotere wendbaarheid.’

Logo
Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.