Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Dit is de laatste kans om te investeren in een nieuwbouw in hartje Brussel'

Wie wil wonen of investeren in een nieuwbouwproject op een steenworp van de Grote Markt van Brussel heeft met Brouck’r een buitenkans waarin duurzaamheid, levenskwaliteit, mobiliteit en doordacht energieverbruik centraal staan. Roeland Vandenbrande en Michele Stynen, marketing communication managers bij respectievelijk Immobel en BPI Real Estate, de twee promotoren van Brouck’r, bespreken de troeven van het project.

Tot voor kort de zetel van verzekeraar Allianz, en binnenkort een modern gemengd complex met een overwegend residentiële bestemming, dat is Brouck’r. ‘We willen de ambitie van de Stad Brussel om meer leven in het centrum te brengen mee waarmaken’, vertelt Roeland Vandenbrande. ‘Dit centraal gelegen gebouw heeft voor een lange periode enkel als kantoor gediend: overdag een centrum van bedrijvigheid, ’s avonds een kille, stille stapel stenen. Brouck’r is een herontwikkeling naar een gezonde mix van kantoren, appartementen, studentenkoten en hotelkamers. Dit is de mix die centrum Brussel nodig heeft.’ 

‘Brouck’r is een herontwikkeling naar een gezonde mix van kantoren, appartementen, studentenkoten en hotelkamers. Dit is de mix die centrum Brussel nodig heeft’
Roeland Vandenbrande
marketing communication manager bij Immobel

Ideale ligging, uitzonderlijke gelegenheid 

Wie regelmatig naar het centrum van Brussel afzakt, kent het De Brouckèreplein als een plek met een bruisende, jazzy geschiedenis. Vandaag is het plein bijna helemaal autoluw en vooral een voetgangerszone, waardoor het leven buiten terugkeert’, weet Michele Stynen. ‘We brengen het leven – letterlijk – terug naar het centrum. Je krijgt er weer een wijkgevoel. Toekomstige bewoners worden bovendien gecharmeerd door de bruisende plekken in de buurt, met heel wat iconische cafés, restaurants en concertzalen zoals de Ancienne Belgique’. 

Niet alleen ontspanning en cultuur lonken, ook de grote internationale instanties zijn in de buurt. ‘Dat maakt dit project ook interessant voor expats, die momenteel vooral in de zuidoosthoek van Brussel zitten. Deze plek is ook voor hen een unieke kans om in het hart van Brussel te verblijven’, aldus Roeland Vandenbrande. ‘We mikken daarom niet alleen op starters en gezinnen, maar ook op investeerders. Brouck’r is een slimme investering, omdat het een uniek project in een aantrekkelijke buurt is. Met een hoge vraag en een beperkt aanbod is het huurrendement en de bezettingsgraad quasi gegarandeerd.’ 

‘We brengen het leven – letterlijk – terug naar het centrum. Je krijgt er weer een wijkgevoel’
Michele Stynen
marketing communication manager bij BPI Real Estate

Moderne architectuur met ruimte voor licht 

Het huidige volume wordt volledig gestript, behalve de iconische gevel aan de zijde van het Brouckèreplein. In de plaats komt een nieuwbouw. ‘We gaan voor een moderne, strakke, Scandinavische architectuur die uitblinkt in een licht, luchtig gevoel en een premium afwerking’, aldus Michele Stynen. 

‘Wat dit project zo uniek maakt, is dat het een nieuwbouw is. Dit is waarschijnlijk de laatste investeringskans op die uitzonderlijke plek in het historische centrum van onze hoofdstad’, vertelt Roeland Vandenbrande. ‘We werken volgens de hedendaagse architectuur- en bouwnormen en leggen we de nadruk op woon- en werkcomfort, energie-efficiëntie en duurzaamheid. Zo zal er een groene binnentuin zijn van maar liefst 2500 vierkante meter, wat vrij ongezien is in deze buurt.’

Van duurzame afbraak tot geothermie

Brouck’r moet en zal uitblinken in duurzaamheid, dat is de gedeelde visie van Immobel en BPI Real Estate. ‘Dat start al van bij de afbraak’, weet Roeland Vandenbrande. ‘Daarbij gaan we heel wat materialen recupereren voor andere projecten.’ Maar daar stopt het duurzaamheidsverhaal niet, vul Michele Stynen aan. ‘We plaatsen zonnepanelen en voor de verwarming van het hele project zullen we werken met geothermie. Het is een voordeel dat we in de Zennevallei zitten, met een relatief vochtige ondergrond. Dat betekent dat we veel water kunnen oppompen en warmte kunnen onttrekken.’

 

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.