Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

‘Anders rekruteren levert me een competitief voordeel op’

Bouchra Hashassi, CEO Washville

Inzetten op meer diversiteit en op de rekrutering van atypische of ‘moeilijke’ profielen: Bouchra Hashassi, oprichter en CEO van Washville, maakte er haar handelsmerk van. Daar plukt ze vandaag volop de vruchten van.

De allereerste medewerker die ze aanwierf voor Washville – een truckwash in de Antwerpse haven - was een dakloze. Niet bepaald het profiel waarvoor de meeste werkgevers in de rij staan, zelfs niet in tijden van grote schaarste op de arbeidsmarkt. Tien jaar later telt haar bedrijf een twintigtal vaste medewerkers, niet zelden behoorlijk atypische profielen die ze toch een kans wilde geven en die zich intussen tot fel gewaardeerde medewerkers hebben ontpopt.

‘We zijn geen ngo of vzw, maar een commercieel bedrijf. Toch ben ik ervan overtuigd geraakt dat voldoende winstgevend zijn en mensen kansen geven perfect te combineren zijn. Neem nu die allereerste werknemer: dankzij het contract dat wij hem aanboden, kon hij zich administratief opnieuw met alles in orde brengen en vervolgens een studio huren. Die man is vandaag nog altijd bij ons aan de slag, en dat bewijst ook meteen mijn stelling dat wie in mensen investeert daar op termijn altijd veel voor terugkrijgt.’

Reputatie

Vandaag stelt Washville onder meer een dove werknemer, een administratieve kracht van 62 jaar en enkele mensen met autisme te werk. Ook een gebrekkige taalkennis vormde nooit een bezwaar: een handvol werknemers leerden pas op de werkvloer Nederlands.

Wij gaan nooit bewust op zoek naar mensen die het lastig hebben om aan de bak te komen. Zij komen zelf bij ons aankloppen.
Bouchra Hashassi
CEO Washville

‘Laat dit duidelijk zijn: wij gaan nooit bewust op zoek naar mensen die het lastig hebben om aan de bak te komen. Zij komen zelf bij ons aankloppen, niet zelden omdat ons bedrijf intussen ook een zekere reputatie geniet op dat vlak. Zien wij in iemand voldoende potentieel, dan geven we die graag kansen.’

Meestal gaat Bouchra Hashassi op zoek naar organisaties die haar daarbij kunnen adviseren en begeleiden. Bijvoorbeeld een organisatie die bedrijven bijstaat om dove mensen toch op de arbeidsmarkt te integreren.

Keuzes maken

‘Op korte termijn vraagt onze visie meer moeite en investeringen, maar op de lange termijn loont ze. Neem nu onze werknemers met autisme: ze verplichtten ons ertoe om heel veel structuur in de organisatie binnen te brengen. Daar plukken we nu de vruchten van, omdat we alles netjes in processen hebben moeten gieten.’

De ondernemer ontving voor haar inspanningen in 2020 een nominatie voor de Womed Award, een bekroning voor vrouwelijk ondernemerstalent. ‘Dankzij de keuzes die ik maakte, pikte de media mijn verhaal op. In tijden van grote krapte op de arbeidsmarkt is ook dat een competitief voordeel is.’

Het VDAB-aanbod is bijzonder uitgebreid, maar ik vermoed dat de meeste bedrijven daar onvoldoende van op de hoogte zijn.
Bouchra Hashassi
CEO Washville

Haar ervaring met zogenaamde moeilijke profielen maakt het haar vandaag gemakkelijker om haar blik te verbreden en vacatures sneller in te vullen. ‘Bovendien bouw ik met die werknemers meestal een duurzame relatie op, waardoor ze minder snel geneigd zijn de deur hier achter zich dicht te trekken.’

Respect

Intussen leerde ze ook dat externe partnerships, zoals met VDAB, voor toegevoegde waarde zorgen. ‘We hebben een aantal medewerkers via een IBO-contract (Individuele Beroepsopleiding) aan boord gehaald. Een aantal collega’s hebben bij VDAB een jobspecifieke taalopleiding gevolgd. Het VDAB-aanbod is bijzonder uitgebreid, maar ik vermoed dat de meeste bedrijven daar onvoldoende van op de hoogte zijn. Dat is bijzonder jammer. Vaak laten bedrijven zich afschrikken door de investeringen die ze moeten doen om atypische profielen aan te werven en op te leiden, terwijl ze daarvoor ook bij VDAB kunnen aankloppen. Volledig gratis zelfs.’

‘We schrijven vandaag nog te snel mensen af voor de arbeidsmarkt, en dat is dubbel jammer’, besluit Bouchra Hashassi. ‘Enerzijds omdat we het ons niet langer kunnen veroorloven, anderzijds omdat ik intussen wel geleerd heb dat die mensen veel meer respect verdienen. Als bedrijf moet je zelf ook waarde trachten te creëren voor mensen.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.