Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Hamann zoekt gekleurde vogels

Katrien Librecht, Strategy & Talent Manager bij Hamann International Logistics

De aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt, de wedloop om talent en knelpuntvacatures vragen extra inspanningen en creativiteit van bedrijven om nieuwe collega’s te vinden en te behouden. Logistiek specialist Hamann International Logistics getuigt over hoe het deze uitdagingen tackelt. ‘Motivatie, mindset en vaardigheden zijn minstens zo belangrijk als kennis of ervaring.’

Een overvloed aan ervaren logistieke profielen is er nooit geweest. Vandaag stelt Hamann International Logistics 225 mensen tewerk in Wetteren, Merelbeke en Aalst. ‘Door onze constante groei zijn we onafgebroken op zoek naar onder andere freight forwarders, transportplanners en heftruckchauffeurs’, zegt Strategy & Talent Manager Katrien Librecht.

Omdat het vinden van dé ideale kandidaat weinig realistisch is, speurt Hamann niet enkel naar witte raven op de arbeidsmarkt. ‘We kunnen niet verlangen dat kandidaten op alle vlakken beantwoorden aan onze wenslijst’, zegt Katrien Librecht. ‘Daarom focussen we ons tijdens het rekruteringsproces meer op competenties, motivatie en mindset dan op kennis of werkervaring.’

Opleidingen, trainingen en stages

Nieuwe collega's stoomt Hamann onder meer klaar via een training on the job en intense begeleiding door ervaren collega's. Het bedrijf biedt ook stageplaatsen aan wie wil proeven van een loopbaan in de logistiek. Dat doet Hamann in nauwe samenwerking met partners, zoals hogescholen en VDAB. 

25 procent van de jaarlijkse aanwervingen van bedienden bij Hamann zijn het gevolg van samenwerkingen met VDAB.
Katrien Librecht
Strategy & Talent Manager bij Hamann International Logistics

Katrien Librecht: ‘Zo bereiken we een divers publiek: bachelorstudenten Supply Chain Management, VDAB-cursisten en mensen die een graduaatsopleiding volgen waarbij werkplekleren centraal staat.’ Vaak gaan deze talenten na hun stage in op een jobvoorstel van Hamann.

Goed contact

Hamann speurt actief en gericht de markt af naar kandidaten. VDAB speelt daar een sleutelrol in. ‘We publiceren onze vacatures via hun kanalen, zoeken in de VDAB-database naar kandidaten en kunnen rekenen op de enthousiaste ondersteuning van VDAB-medewerkers.’

De accountmanager voor de sector Transport & Logistiek en de instructeur Logistieke Coördinaten helpen Hamann bijvoorbeeld bij het inschatten van de sterktes van werkzoekenden die recent een VDAB-opleiding volgden.

‘VDAB denkt ook mee met ons. Als wij zelf een training willen organiseren, krijgen we voorstellen van hoe een VDAB-opleiding in ons traject geïntegreerd kan worden. Ze verdelen zelfs onze flyers onder werkzoekenden om ze naar onze jobdag te gidsen.’

Noodgevallen

25 procent van de jaarlijkse aanwervingen van bedienden bij Hamann zijn het gevolg van samenwerkingen met VDAB. 

Soms werft het bedrijf werknemers aan via een IBO (Individuele Beroepsopleiding). De werkgever engageert zich om werkzoekenden een aantal maanden op te leiden. Tijdens die periode betaalt de werkgever geen loon of sociale bijdragen voor de werknemer maar wel een vast maandelijks bedrag dat alle kosten dekt.

‘We gebruiken dit systeem alleen in uitzonderlijke gevallen, want er zijn voor de IBO-kandidaat toch een aantal aandachtspunten’, zegt Katrien Librecht. ‘Zoals dat de kandidaat-werknemer geen rechten opbouwt voor vakantiegeld of gewaarborgd loon bij ziekte gedurende deze periode.’

Succesverhaal

Ze is vooral enthousiast over kandidaten die een specifieke VDAB-opleiding achter de rug hebben. ‘Ik herinner me nog een heel gemotiveerde en gedreven dame uit Bulgarije die de opleiding Logistiek Administratief Medewerker gevolgd had. Ze was heel nauwkeurig en goed met planning en organisatie. Aanvankelijk sprak ze minder goed Nederlands, maar na wat extra taalcoaching hebben we hier een mooi succesverhaal van kunnen maken.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.