Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Opleiden is het nieuwe rekruteren

Bjorn Cuyt, provinciaal directeur bij VDAB Antwerpen: 'Jongeren zitten amper op Facebook en lezen steeds minder mails. Dat is een uitdaging voor werkgevers die hen willen bereiken.’

Nu de traditionele vijver met kandidaten min of meer is leeggevist, moeten werkgevers een stuk creatiever uit de hoek komen om vacatures ingevuld te krijgen. ‘De bocht is ingezet, maar we zijn er nog lang niet’, weet Bjorn Cuyt, provinciaal directeur bij VDAB Antwerpen.

De krapte op de arbeidsmarkt dateert niet van gisteren. Heeft u het gevoel dat bedrijven het geweer van schouder veranderen en het rekruteringsproces anders aanpakken?

‘De krapte is groot én structureel, dat klopt. Maar het goede nieuws is toch dat bedrijven creatiever uit de hoek durven komen. Ze lijken meer en meer te beseffen dat er kansen liggen in een betere interne doorstroming van mensen.'

Advertentie

'Tot voor kort gingen de meeste werkgevers, wanneer iemand vertrok, haast automatisch op zoek naar een externe vervanger. Intussen beseffen ze dat het vaak een stuk eenvoudiger is om intern iemand op te leiden en te laten doorgroeien. Het is gemakkelijker om achteraf een lagere functie opnieuw in te vullen via externe rekrutering.’

Bedrijven moeten zoveel mogelijk ballast uit hun vacatureteksten halen. Zo maken ze de vijver groter.

Opleiden wordt dus almaar meer het nieuwe rekruteren?

‘Inderdaad, maar het gaat nog verder. Bedrijven moeten zoveel mogelijk ballast uit hun vacatureteksten halen. Zo maken ze de vijver groter en melden er zich hopelijk meer kandidaten. Tijdens de eigenlijke rekruteringsgesprekken kunnen ze zoek gaan naar de kandidaat die qua profiel en competenties het best aansluit bij de vacature en het bestaande personeelsbestand. De echte witte raven bestaan niet meer, bedrijven zullen hem of haar deels zelf moeten vormen en opleiden.’

Zeker in de grote steden zit er wellicht nog heel wat potentieel in de minder klassieke doelgroepen. Hoe bereik je die als werkgever?

‘Door je rekruteringscampagnes en -kanalen aan te passen aan die doelgroepen. Jongeren zitten amper op Facebook en lezen steeds minder mails. Dat is een uitdaging voor werkgevers die hen willen bereiken. Meet je bedrijf een voldoende jong imago aan, kies voor de juiste sociale media en zorg dat jongeren zich welkom voelen in het bedrijf. We merken dat veel jonge medewerkers na enkele maanden afhaken. Het is cruciaal om met hen een traject te doorlopen.'

'We weten ook dat in een stad als Antwerpen de helft van de werkzoekenden kortgeschoold is. Bedrijven die voor technische vacatures hardnekkig blijven zoeken naar middel- of hooggeschoolde profielen, vissen achter het net. Pak het anders aan en besef dat kortgeschoolde kandidaten misschien wel in aanmerking komen voor andere vacatures, waarna ze op termijn kunnen doorgroeien.’

Ziet u potentieel in partnerships met spelers die weinig of geen voeling hebben met de arbeidsmarkt?

‘Absoluut. In eerste instantie denk ik aan organisaties die doelgroepen een stuk gemakkelijker bereiken. City Pirates bijvoorbeeld, een voetbalclub met een heel groot bereik bij jongeren. Werkgevers kennen dit soort organisaties vaak niet. Het is de taak van VDAB om nieuwe partners bij elkaar te brengen.'

Kortgeschoolde kandidaten komen misschien in aanmerking voor andere vacatures, waarna ze op termijn kunnen doorgroeien.

'Zo ontstaan nieuwe initiatieven en oplossingen die wij als institutionele speler wellicht nooit bedacht zouden hebben. Daarnaast moeten we veel meer inzetten op hybride trajecten: werken in combinatie met opleidingen en stages. Wil je minder traditionele doelgroepen matchen met de arbeidsmarkt, dan zijn hybride trajecten ongetwijfeld een deel van de oplossing.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.