Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Bij Duval Guillaume paste het bedrijf overlaten in de groeistrategie

'Hoe minder giswerk er bij een overnameproces nodig is, hoe beter de deal zal zijn', meent André Duval, voorzitter Duval Union ©Johannes Vande Voorde

Moed, vakkennis en de juiste timing zijn niet alleen onmisbaar voor wie een bedrijf opricht, maar ook voor wie er een overlaat. Daarover zijn ex-reclamegoeroe André Duval en de startende brouwer Yannick Claerman het roerend eens. ‘Een mogelijke overname plan je best vanaf dag één.’

André Duval richtte in 1996 samen met Guillaume Van der Stighelen het succesvolle reclamebureau Duval Guillaume op. Tien jaar later verkochten ze het bureau aan het Franse Publicis. ‘In tegenstelling tot wat sommigen denken, gingen we zélf op zoek naar een overnemer’, vertelt André Duval. ‘Bij onze opstart waren we veertigers. Ons plan was het bedrijf elk jaar groter te maken, net zolang tot we zestig waren. Maar we zaten veel sneller dan verwacht aan ons groeiplafond.’

Met 250 personeelsleden en aantal kleinere nevenbedrijfjes groeide Duval Guillaume in minder dan tien jaar uit tot het grootste Belgische reclamebureau. ‘Alleen door een internationaal netwerk uit te rollen, konden we in 2006 het bedrijf nog laten groeien. We begonnen een kantoor in New York, maar we hadden geen zin die aanpak door te trekken naar x-aantal andere steden. Ons bedrijf overlaten, paste veel beter binnen onze groeistrategie’.

Professionele begeleiding
Voor de juridische en financiële onderhandelingen riep André Duval de hulp in van het internationale advocatenbureau Allen & Overy. ‘De volledige onderhandelingsfase hebben we samen met hen voorbereid. We voorzagen ook een earn out, een organisatorische overgangsfase, waarbij Guillaume en ik na de verkoop nog vijf jaar in het bedrijf bleven werken. Zo’n lange periode is alleen gebruikelijk in de creatieve sector. We deden dat onder meer om de continuïteit van de klantenportefeuilles te garanderen. Ik bleef de eerste jaren CEO en werd later voorzitter.’

Overgangsperiode
De bedrijfsoverdracht viel in een ongelukkige periode, blikt André Duval terug. ‘Twee jaar nadat we het bedrijf verkochten, barstte de financiële crisis los. Dat we in die woelige periode het bedrijf nog mee runden, was zeker een voordeel. Maar het bezorgde ons ook extra kopzorgen. Ook het plotse verlies van mijn zakenpartners zoon aan het einde van deze periode kwam hard aan. Die overgangsperiode, dat waren achteraf bekeken vijf lange jaren. Te lang eigenlijk. Ik zou ze vandaag inperken tot drie jaar. Ook al hebben we toen onze vooropgestelde cijfers gehaald.’

‘Het is naïef te denken dat je een bedrijf tot aan je pensioen zal runnen’

André Duval
voorzitter Duval Union

Bewaring van de continuïteit
André Duval heeft de continuïteit van het bedrijf mee versterkt door een tiental werknemers die er al sinds de opstart bij waren, extra in de bloemetjes te zetten. ‘We hebben die mensen tot aandeelhouder gemaakt. Enerzijds ontvingen ze een erkenning voor hun geleverde prestaties. Anderzijds werden ze aangemoedigd hun beste beentje te blijven voorzetten. Zo creëerden we vlak voor, tijdens en na de overdracht rust in het bedrijf.’ 

Tips voor starters
André Duval vindt dat jonge ondernemers zich al heel vroeg moeten voorbereiden op een toekomstige bedrijfsoverdracht. ‘Het is naïef te denken dat je een bedrijf tot aan je pensioen zal runnen. Een mogelijke overname plan je het beste vanaf dag één. Een potentiële overnemer zal tijdens de onderhandelingen bovendien alles over jouw bedrijf te weten willen komen. Zorg er vanaf de oprichting voor dat alle processen en resultaten financieel onderbouwd en gedocumenteerd zijn. Hoe minder giswerk er bij een overnameproces nodig is, hoe beter de deal zal zijn.’ 

Het nut van externe begeleiding


De start-up-brouwerij Yugen Drinks wil de Europese marktleider worden in de productie en verkoop van kombucha (spreek uit als: kom-boe-tsja), dat is gezonde gefermenteerde thee. ‘Het is een eeuwenoud drankje dat we weer oppikten en waarmee we inspelen op de huidige gezondheidstrends’, vertelt medeoprichter Yannick Claerman. ‘We maken onze eigen kruidenmixen en brouwen alles zelf zodat we de volledige contole over de smaak behouden. Doelbewust kiezen we daarbij voor toegankelijke smaken. Ondertussen zijn onze producten verkrijgbaar in 200 Belgische horecazaken en in de winkels van onder meer Bio-Planet en Biofresh.’

 Als er een overnemer bij Yugen Drinks aanklopt, of als het bedrijf zelf overnamekansen ziet, dan weet Claerman dat hij de nodige juridische, fiscale en financiële begeleiding moet inroepen. ‘In tegenstelling tot productontwikkeling en marketing behoort een bedrijf overlaten of overnemen niet tot onze kernactiviteiten. Externe expertise is onmisbaar. Ze kost geld, maar die investering betaalt zich meteen na de bedrijfsoverdracht terug.’

Meer weten? Bezoek weekvandebedrijfsoverdracht.be.
Ontdek hier het programma en de activiteiten gedurende deze week. 

Met 250 personeelsleden en aantal kleinere nevenbedrijfjes groeide Duval Guillaume in minder dan tien jaar uit tot het grootste Belgische reclamebureau. ‘Alleen door een internationaal netwerk uit te rollen, konden we in 2006 het bedrijf nog laten groeien. We begonnen een kantoor in New York, maar we hadden geen zin die aanpak door te trekken naar x-aantal andere steden. Ons bedrijf overlaten, paste veel beter binnen onze groeistrategie’

André Duval richtte in 1996 samen met Guillaume Van der Stighelen het succesvolle reclamebureau Duval Guillaume op. Tien jaar later verkochten ze het bureau aan het Franse Publicis. ‘In tegenstelling tot wat sommigen denken, gingen we zélf op zoek naar een overnemer’, vertelt André Duval. ‘Bij onze opstart waren we veertigers. Ons plan was het bedrijf elk jaar groter te maken, net zolang tot we zestig waren. Maar we zaten veel sneller dan verwacht aan ons groeiplafond.’

Met 250 personeelsleden en aantal kleinere nevenbedrijfjes groeide Duval Guillaume in minder dan tien jaar uit tot het grootste Belgische reclamebureau. ‘Alleen door een internationaal netwerk uit te rollen, konden we in 2006 het bedrijf nog laten groeien. We begonnen een kantoor in New York, maar we hadden geen zin die aanpak door te trekken naar x-aantal andere steden. Ons bedrijf overlaten, paste veel beter binnen onze groeistrategie’

Professionele begeleiding

Voor de juridische en financiële onderhandelingen riep André Duval de hulp in van het internationale advocatenbureau Allen & Overy. ‘De volledige onderhandelingsfase hebben we samen met hen voorbereid. We voorzagen ook een earn out, een organisatorische overgangsfase, waarbij Guillaume en ik na de verkoop nog vijf jaar in het bedrijf bleven werken. Zo’n lange periode is alleen gebruikelijk in de creatieve sector. We deden dat onder meer om de continuïteit van de klantenportefeuilles te garanderen. Ik bleef de eerste jaren CEO en werd later voorzitter.’

Overgangsperiode

De bedrijfsoverdracht viel in een ongelukkige periode, blikt André Duval terug. ‘Twee jaar nadat we het bedrijf verkochten, barstte de financiële crisis los. Dat we in die woelige periode het bedrijf nog mee runden, was zeker een voordeel. Maar het bezorgde ons ook extra kopzorgen. Ook het plotse verlies van mijn zakenpartners zoon aan het einde van deze periode kwam hard aan. Die overgangsperiode, dat waren achteraf bekeken vijf lange jaren. Te lang eigenlijk. Ik zou ze vandaag inperken tot drie jaar. Ook al hebben we toen onze vooropgestelde cijfers gehaald.’

Bewaring van de continuïteit

André Duval heeft de continuïteit van het bedrijf mee versterkt door een tiental werknemers die er al sinds de opstart bij waren, extra in de bloemetjes te zetten. ‘We hebben die mensen tot aandeelhouder gemaakt. Enerzijds ontvingen ze een erkenning voor hun geleverde prestaties. Anderzijds werden ze aangemoedigd hun beste beentje te blijven voorzetten. Zo creëerden we vlak voor, tijdens en na de overdracht rust in het bedrijf.’ 

Tips voor starters

André Duval vindt dat jonge ondernemers zich al heel vroeg moeten voorbereiden op een toekomstige bedrijfsoverdracht. ‘Het is naïef te denken dat je een bedrijf tot aan je pensioen zal runnen. Een mogelijke overname plan je het beste vanaf dag één. Een potentiële overnemer zal tijdens de onderhandelingen bovendien alles over jouw bedrijf te weten willen komen. Zorg er vanaf de oprichting voor dat alle processen en resultaten financieel onderbouwd en gedocumenteerd zijn. Hoe minder giswerk er bij een overnameproces nodig is, hoe beter de deal zal zijn.’

Lees verder
Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.