Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Fiets! is geboren uit de overnames van goeddraaiende familiebedrijven

‘Fietszaken waren hoofdzakelijk eenmans- of familiebedrijven die klanten in hun streek bedienden. Dat kon volgens mij anders, efficiënter en beter" ©Johannes Vande Voorde

In nauwelijks acht jaar is Fiets! uitgegroeid van één winkel in Gent tot een Belgisch-Nederlandse keten van fietsenwinkels. De oprichter nam daarvoor meer dan 7 zaken over , en startte er ongeveer evenveel op. Hij had nochtans totaal geen ervaring met fietsen verkopen of herstellen.

In een vorige carrière begeleidde Hendrik Winkelmans ondernemingen met hun vastgoedbeheer. In 2010 ging hij met zijn juridische en strategische ervaring aan de slag om een eigen onderneming op te richten. In plaats van vanaf nul te beginnen, koos hij bewust voor overnames. Fietsenwinkels groepeerden zich toen nauwelijks, verduidelijkt de oprichter van Fiets!

‘Fietszaken waren hoofdzakelijk eenmans- of familiebedrijven die klanten in hun streek bedienden. Dat kon volgens mij anders, efficiënter en beter. Mijn ambitie? Een wijdverspreide winkelketen opzetten die in alle vestigingen eenzelfde service en klantgerichtheid nastreeft. Kortom: fietswinkels consolideren tot één kwaliteitsmerk.’

Deur tegen de neus
Fiets! Begon met de overname van een goeddraaiende, grote zaak in Gent. ‘Dat moest wel, want ik zou zelf nooit de nodige expertise kunnen opbouwen in de herstelling en verkoop van fietsen’, zegt Winkelmans. ‘Het was ook de enige manier om voet aan wal te krijgen in de wereld van fietsenhandelaars. Ik heb veel winkels opgebeld en bezocht met overnamevoorstellen, maar kreeg in 80 procent van de gevallen koudweg de deur op mijn neus.’

Zoeken naar dezelfde golflengte
De aanhouder bleek te winnen. Het geheim van een succesvolle overname van een familiezaak? ‘Een persoonlijke en zakelijke klik met de eigenaar’, leerde Winkelmans. ‘Al bij één of twee gesprekken wordt duidelijk of de koper en de verkoper op dezelfde golflengte zitten. Of er een persoonlijke band onstaat, gestoeld op integriteit en vertrouwen. Daar start alles mee. Pas dan kan je overeenkomen over geld en contracten.’

Daarnaast moet de verkoper een ander doel in zijn of haar leven hebben uitgestippeld. ‘Je moet iemand tegenkomen die zich op een kruispunt in zijn leven bevindt, klaar is voor iets nieuws en net daarom met zijn bedrijf wil stoppen.’

‘Het geheim van een succesvolle overname van een familiezaak? Een persoonlijke en zakelijke klik met de eigenaar’
Hendrik Winkelmans
oprichter van Fiets!

Een eigenaar die zijn zaak beu is, maar er toch nog vijf of tien jaar voltijds in wil blijven werken, van zo iemand neem je de zaak beter niet over, ontdekte Winkelmans. ‘Het is dan vaak moeilijk om veranderingen op de winkelvloer door te voeren. Als nieuwe eigenaar wil je niet alleen goede elementen behouden, maar ook minder goede zaken wijzigen of vernieuwen.’

‘Na de overname beschouwt ook het personeel de vorige eigenaar nog als de bedrijfsleider. Het werkt veel beter als een zaakvoerder na de verkoop uitstapt, om een nieuwe droom na te jagen. Dat maakt alles na de overname makkelijker. Voor iedereen.’

Discussies en wantrouwen voorkomen
Omwille van zijn beroepsachtergrond maakte Winkelmans geen gebruik van externe begeleiding bij de overnames. Hij raadde die wel altijd aan bij de kandidaat-verkopers. ‘Als je een familiezaak benadert met een 40-pagina’s dik contractvoorstel, dan ontstaat wantrouwen. Voor velen was het de eerste keer dat ze met een overname geconfronteerd werden. Ze waren vaak niet vertrouwd met bepaalde clausules of termen.’

Juridische bijstand is onmisbaar. Daarmee vermijd je ellenlange discussies en onbegrip, besluit Winkelmans. ‘Een externe partij kan de overlater laten zien of hij zijn kindje in de best mogelijke omstandigen en tegen optimale voorwaarden uit handen geeft.’

Vorig jaar verkocht Hendrik Winkelmans zijn laatste aandelen van Fiets! Vandaag focust hij zich als investeerder en coach op de ontwikkeling van vier jonge start-ups. Hij broedt ook op nieuwe overnameplannen.

Groeien, maar niet te vroeg…

Céline Vanthournout nam recent afscheid van haar baan in de sociale sector. Sinds augustus baat ze met Day in Gent-centrum haar eigen kledingzaak uit. Ik kijk al heel mijn leven op naar onafhankelijke vrouwen, zegt ze. ‘Een eigen carrière uitbouwen is al van kindsbeen af mijn droom. Als geboren West-Vlaming zit hard werken bovendien in mijn bloed. Mijn meter is werkzaam als hoofdverpleegkundige en baat tegelijk twee kledingzaken uit. In die winkels heb ik de smaak te pakken gekregen om onderneemster te worden.’

Céline wil vooral mensen bereiken die zich goed voelen in een kleinere, persoonlijkere kledingzaak, met gespecialiseerd stijladvies bij het selecteren van de juiste outfits. Stiekem droomt ze al van een overname. ‘Mijn grote ambitie is het opstarten van verschillende boetieks. Daarbij wil ik mij laten omringen door een dynamisch en professioneel team. Uiteraard wil ik pas groeien wanneer de tijd rijp is. Het totale plaatje moet blijven kloppen. Ik wil absoluut mijn gedrevenheid en positieve ingesteldheid bewaren.’

Meer weten? Bezoek weekvandebedrijfsoverdracht.be.
Ontdek hier het programma en de activiteiten gedurende deze week.

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De Partner zijn verantwoordelijk voor de inhoud.