Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Wellbeing en duurzaamheid gaan hand in hand

Wayne Visser (hoogleraar aan de Antwerp Management School) en Siviglia Berto (managing director van B-Tonic)

Dat wellbeing een steeds prominentere plek op de agenda krijgt, is goed nieuws. Alleen waarschuwt B-Tonic, dochtermaatschappij van Baloise Insurance, voor de valkuil van een ad hoc welzijnsbeleid dat weinig toekomstbestendig is. Met het online-welzijnsplatform wellbeingworks.be breekt het een lans voor een duurzaam welzijnsbeleid dat rond een positieve impact en een langetermijnvisie draait.

‘Een duurzaam welzijnsbeleid houdt in dat je er de hele organisatie voor nodig hebt’, zegt Siviglia Berto, managing director van B-Tonic. ‘Het welzijnsbeleid kan enkel, met steun van de top van het bedrijf, in alle lagen van de organisatie doorsijpelen. Duurzaam wil ook zeggen dat je naar het brede spectrum van wellbeing kijkt; je moet breder gaan dan enkele keynotes en activiteiten per jaar. Het vraagt om een veranderproces waarbij de ondernemer van zijn gewoonten durft af te stappen, met de focus op de lange termijn.’

Als leidraad werkte Wayne Visser, hoogleraar aan de Antwerp Management School (AMS), met een team van stakeholders, waaronder B-Tonic, de Good Work Goals uit. Als een bedrijf zijn activiteiten naast de tien doelen (zie kader) legt, ziet het meteen waar zijn welzijnsbeleid extra aandacht behoeft. ‘Good Work Goals werken als een checklist die de organisaties uitdaagt’, legt Wayne Visser uit. ‘Sommige bedrijven zijn bijvoorbeeld al wel met gezondheid bezig, maar hebben ze er al over nagedacht hoe ze een inspirerende en connecterende werkplek kunnen creëren? De checklist kan een aanleiding zijn om daar een enquête bij het personeel over te organiseren.’

Leernetwerk

B-Tonic gebruikt met zijn online welzijnsplatform wellbeingworks.be de Good Work Goals als kapstok voor de wellbeing-programma’s die het op maat maakt. Die programma’s steunen op vijf pijlers: werk, denk, beweeg, eet en slaap gezond. B-Tonic helpt bedrijven om alle bestaande initiatieven in kaart te brengen, ze te koppelen aan de tien doelstellingen en op basis daarvan een driejarenplan op te stellen.

Wie intekent, komt in een leernetwerk terecht dat open communicatie en cocreatie hoog in het vaandel voert. Siviglia Berto: ‘Om de drie maanden heeft het netwerk deep dive sessions waarop we een topic helemaal uitspitten. De ondernemers wisselen best practices uit, maar evengoed de struikelblokken die ze tegenkomen. Omdat je in een groep van gelijkgestemde ondernemers zit, ga je geen enkel issue uit de weg.’

Gamechanger

Meer info? Thriving: The Breakthrough Movement to Regenerate Nature, Society and the Economy van Wayne Visser.

Interesse in de 'Good Work Goals' voor uw bedrijf? Meer informatie vindt u hier.

Door ervaringen en ideeën over een thema te delen, boeken we sneller vooruitgang, meent Siviglia Berto. ‘Dat is de grote kracht van cocreatie: je hoeft niet langer alles zelf uit te vinden. Vroeger hadden bedrijven de neiging om informatie voor zichzelf te houden, maar nu evolueren we naar een deel- en conversatiecultuur zonder taboes. Deze insights vertalen wij dan door naar ons aanbod. We gebruiken de Good Work Goals als een echte gamechanger of handvaten.’

Het implementeren van een duurzaam welzijnsbeleid loont de moeite. ‘Het vormt voor bedrijven een opportuniteit om leiderschap te tonen. Ondernemingen verklaren graag dat mensen hun grootste kapitaal zijn. In moeilijke tijden, zoals nu met covid, kunnen ze tonen dat hun medewerkers écht op de eerste plaats komen en dat ze het waard zijn om in te investeren. In een crisis is dat belangrijker dan ooit.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.