Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Wellbeing met een stevige scheut wetenschap

Siviglia Berto en Kathleen Vangronsvelt

De missie van B-Tonic, dochtermaatschappij van Baloise Insurance, is even helder als nobel: mensen zich goed laten voelen op het werk. De start-up kiest voor een totaalaanpak, gebaseerd op wetenschappelijke data. Een dubbelinterview met professor dr. Kathleen Vangronsvelt, onderzoeker bij Antwerp Management School en Siviglia Berto, managing director van B-Tonic.

Mentaal gezonde en fitte medewerkers hebben meer energie, een betere focus, een sterker immuunsysteem en minder stress. Daardoor worden ze vanzelf productiever. B-Tonic kijkt integraal naar de mens én zijn omgeving. Siviglia Berto: ‘We zijn niet bezig met lifestyle, maar werken op basis van wetenschappelijke onderbouwde data en feiten. Op basis daarvan stellen we praktische, behapbare programma’s samen rond vijf pijlers: gezond leiderschap, gezond denken, gezond eten, gezond bewegen en gezond slapen/recupereren.’

‘De pandemie heeft een positief effect op het vertrouwen tussen werkgever en medewerker. Werkgevers leren hun medewerkers nog meer te vertrouwen.
Kathleen Vangronsvelt
Prof. Dr. bij Antwerp Management School

Een kwestie van vertrouwen

‘Velen hadden het zwaar, maar hielden vol’, zegt Siviglia Berto. ‘Daarnaast zagen we dat de pandemie een positief effect had op het vertrouwen tussen werkgever en medewerker. Er is veel goodwill, langs beide zijden. Werkgevers leerden hun medewerkers nog meer te vertrouwen. Alles staat of valt wel met het “psychologisch contract” tussen beide partijen. Mag ik tussen twee meetings door een halfuurtje joggen? Is het okay om casual gekleed te zijn bij virtuele meetings, …? Het gaat om duidelijke afspraken maken.’

‘Er bestaat niet zoiets als een one size fits all-afspraak’, vult Siviglia Berto aan. ‘Ook niet rond wellbeing, je kunt niet iedereen sportactiviteiten of enkel veerkrachtsessies geven, vandaar onze 5 pijlers.’

Bekijk de whitepaper van B-Tonic op wellbeingworks.be

Om hun wellbeingprogramma’s “Wellbeing works” voortdurend te voeden én te verbeteren, werkt B-Tonic intensief samen met partners, waaronder de Antwerp Management School (AMS). Professor dr. Kathleen Vangronsvelt leidt er sinds april 2020 het onderzoek ‘Impact COVID19 in organisaties, via online-enquêtes in een aantal ‘waves’ bij Belgische werkgevers, hr-professionals en medewerkers. Hamvraag van het onderzoek: wat is de impact van  de pandemie op het welzijn van medewerkers en de werkorganisatie? Dat resulteerde in een eerste whitepaper. Wat blijkt? De covidpandemie heeft de spelregels op de werkvloer opnieuw grondig veranderd. Meer dan vier op de vijf werkgevers liggen nu wakker van de mentale gezondheid van hun mensen en maken zich zorgen over een verhoogde uitval.

Kathleen Vangronsvelt, Prof. Dr. bij Antwerp Management School

Nieuwe skills

Een andere vaststelling: de pandemie gaf de leercurve van de medewerkers een flinke boost. Siviglia Berto: ‘Door de nieuwe manieren van werken ontwikkelden heel veel medewerkers nieuwe, digitale skills. Het is zo mooi om te zien hoe de verschillende generaties elkaar in deze tijd versterken.’

‘We mogen nog meer beseffen wat we allemaal geleerd hebben, de weg die we afgelegd hebben’, vult Kathleen Vangronsvelt aan. ‘Dat moet ons voldoende vertrouwen geven om niet bang te zijn voor de toekomst. Medewerkers leerden ook heel wat jobspecifieke skills bij, losten complexe problemen op en toonden hun aanpassingsvermogen.’

Met meer energie naar huis

Hybride werkplekken vormen een grote uitdaging voor werkgevers. Siviglia: ‘Er zijn nu zo veel formules mogelijk dat je goede leiders nodig hebt die een duidelijk kader scheppen. Anders betekent een hybride werkplek “doe maar wat”. Niet iedereen kan of wil ook thuis werken. En als de leidinggevende de verantwoordelijkheid helemaal bij de medewerkers legt, gaan sommigen misschien alleen nog van thuis uit werken. Dat heeft op lange termijn een heel slecht effect op hun eigen welzijn, maar ook op hun verbondenheid met de organisatie.’

De Corona-crisis heeft het belang van wellbeing aangescherpt. Investeren in je gezondheid is nog steeds de beste verzekering.
Siviglia Berto
managing director van B-Tonic

Het onderzoek toonde vooral aan hoe die menselijke behoefte aan verbondenheid zwaar onder druk stond en staat. Kathleen Vangronsvelt: ‘Laat je medewerkers niet los in het herstellen van verbinding. Niet alleen omdat mensen het nodig hebben om ergens bij te horen. Ook omdat je soms gewoon fysiek moet samenzijn om via een creatieve brainstorm tot de beste ideeën te komen. Of via serendipiteit: als je samen iets vindt waarvan je niet wist dat je ernaar op zoek was.’
‘Ik noem dat ons zoogdiereninstinct’, besluit Siviglia Berto. ‘Dat instinct zorgt ervoor dat we elkaar willen voelen, ruiken en zien. Het is cruciaal dat mensen, als ze elkaar fysiek ontmoeten op de werkplek, met evenveel of méér energie naar huis gaan, anders zit je bedrijfscultuur niet goed. En gelukkig durven we nu ook te zeggen: “Ik heb een lastige dag gehad.” Vroeger was dat ondenkbaar.’

Ondersteuning nodig om je medewerkers voor te bereiden op de post-pandemische reset?

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.