Een initiatief van  Alfa Romeo

Alfa Romeo

Spitstechnologie met sentiment

 © Alfa Romeo

 © Alfa Romeo

Alfa Romeo noemt zijn technologie ‘la Meccanica delle emozioni’. De innovaties van het Italiaanse automerk streven niet louter naar betere prestaties, maar lokken ook emoties bij de bestuurder uit.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Voor de meeste autobouwers zijn innovaties louter rationeel. Bij Alfa Romeo zijn ze eerder intuïtief, energiek en onverwacht. Technologie en emotie gaan er hand in hand. Die combinatie laat zich voelen achter het stuur, maar leidt tegelijkertijd tot revolutionaire ontwikkelingen. Een mooi voorbeeld is Stelvio, de nieuwe SUV van Alfa Romeo, die berust op een vier- en achterwielaangedreven platform dat zweert bij een ideale gewichtsverdeling en het gebruik van ultralichte materialen zoals koolstofvezel en aluminium.

Het Q4-vierwielaandrijvingssysteem speelt in realtime in op de staat van de weg en op de weersomstandigheden, om zo de tractie en de veiligheid te verbeteren. De technologie houdt permanent de staat van het wegdek in het oog, en kan in elke omstandigheid de ideale koppelverdeling bieden en toch tegemoetkomen aan de hoogste eisen op het vlak van prestaties, wendbaarheid en rijplezier. Kortom: een betrouwbare en sportieve oplossing waarbij de bestuurder enkel de voordelen van vierwielaandrijving ervaart.

Alfa Romeo’s aandacht voor veiligheid vinden we ook terug in het Integrated Brake System van de Stelvio. Deze innovatie verbetert de feedback via het rempedaal, verhoogt de reactiesnelheid en verbetert zo in elke situatie de prestaties en de betrouwbaarheid van de remmen. Ook de rijstrookassistentie, waarschuwingen bij mogelijke aanrijdingen en het automatische remsysteem in noodsituaties bieden de inzittenden extra bescherming.

Legendarische prestaties

Het motorengamma van Alfa Romeo stond al vaker garant voor legendarische prestaties. Het technologische pronkstuk van het merk is op dit moment de 2.9 liter-biturbomotor met 510 pk, volledig gebouwd in aluminium, en beschikbaar in de nieuwe Stelvio Quadrifoglio. Ondanks zijn verbluffende vermogens- en koppelwaarden is deze V6 bijzonder zuinig, dankzij een exclusief cilinderdeactiveringssysteem. Deze technologie is een toonaangevende vernieuwing en tegelijk een terugkeer naar het verleden: in het begin van de jaren tachtig waren de ingenieurs van Alfa Romeo de eersten ter wereld die dit concept ontwierpen.

De basisversie van de Stelvio wordt aangedreven door een aluminium 2.0 turbo-benzinemotor met 200 of 280 pk, of een 2.2 JTDm-turbodiesel met 150, 180 of 210 pk. Deze motoren worden gecombineerd met een 8-traps automatische transmissie, die garant staat voor een efficiënte krachtoverbrenging. Wie kiest voor het ‘Quadrifoglio Verde’-racemodel, krijgt de 2.9 V6-motor met 510 pk. De ingenieurs van Alfa Romeo hebben bovendien drie rijmodi ontwikkeld waartussen de bestuurder kan kiezen: ‘dynamic’ (sportieve prestaties), ‘natural’ (comfortinstelling) en ‘advanced efficiency’ (maximale efficiëntie). Alle drie staan ze garant voor compromisloos rijplezier. De nieuwe Stelvio Quadrifoglio heeft een vierde rijmodus ‘Race’, die het vermogen verbetert, de besturingscommando’s deactiveert en het volume van de uitlaat intensifieert om op die manier de prestaties van de wagen te verbeteren voor een nog sportievere besturing.  

Boek hier uw testrit voor de Stelvio, de nieuwe SUV van Alfa Romeo.

Advertentie

Advertentie