Onder de verantwoordelijkheid van 
Exact Software

Cloudoplossingen

 © Shutterstock
3 Leestijd

Van accountant tot businesscoach in negen tips

Een businesscoach worden is een tijdrovend proces. En uw tijd is schaars, weet Jan Lamaire, businessmanager Cloud Solutions, Exact België. ‘De oplossing? Ruim alle tijdverslindende taken uit de weg. Technologie is daarbij het ideale hulpmiddel.’

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Laat technologie tijd creëren

1.   Automatiseer taken

Met cloud-accountingsoftware beperkt u handwerk tot een absoluut minimum. En bespaart u tijd, veel tijd. ‘Een ervaren boekhouder verwerkt gemiddeld 40 facturen per uur. Met de juiste software kunnen dat er 300 zijn’, weet Lamaire. Werk met templates, systemen voor Customer Relationship Management (CRM), tools voor documentmanagement. En gebruik online software om uw eigen werkuren te registreren en factureren.

2.   Standaardiseer processen

Gebruik dezelfde processen voor al uw accounts. Zo’n consequente aanpak beperkt de uitzonderingen die uw werkdag vertragen. Bovendien raken nieuwe werknemers zo snel ingewerkt.

3.   Deel de verantwoordelijkheid met uw cliënten

Laat uw cliënten bepaalde boekhoudkundige taken zelf uitvoeren. Cloud-accountingsoftware geeft de klant een portaal, waar hij zelf gestructureerd en beveiligd data kan inbrengen. Minder bandwerk voor u en de cliënt wint controle en kostenefficiëntie.

Transformeer data tot waarde creërende business inzichten

De volgende etappe is het verzamelen van relevante data en daar inzichten uit distilleren die waarde creëren.

4.   Monitor voortdurend

Moet een accountant dan dag en nacht naar een scherm turen, op zoek naar cijfers die eruit springen? ‘Natuurlijk niet’, zegt Jan Lamaire. ‘Daar bestaat continous-monitoringsoftware voor. De accountant voert de individuele Key Performance Indicators (KPI’s) van de cliënt in. En de software waarschuwt automatisch zodra het gevaar dreigt dat bepaalde doelen niet gehaald worden.’

5.   Gebruik de juiste data

Koppel het systeem van uw cliënt-kmo aan uw eigen systeem. Zo krijgt u een compleet overzicht in real time van zijn business. U ziet hoe het bedrijf presteert ten opzichte van de gestelde doelen en u volgt ook andere parameters: budgetten, werknemersproductiviteit, leveringstijden, stocklevels. Werk nauw samen met uw cliënten om de KPI’s te omschrijven die het meest relevant zijn voor hun business.

6.   Vertaal informatie naar inzichten

Waarde toevoegen, dat doet u als u weet wat de verzamelde data ook echt betekenen. ‘Ook hier maakt online software het leven voor u gemakkelijker’, weet Jan Lamaire. Dashboards geven u in een oogopslag de relevante feiten en statistieken. ‘Regelmatig benchmarken is ook een grote hulp. Vergelijk de resultaten van de cliënt met die van het sectorgemiddelde of van andere cliënten in dezelfde markten.’

Verlaat uw comfort zone

Online software en de juiste data spelen een grote rol in de transformatie naar business coach. Maar uw bereidheid om te veranderen is minstens zo belangrijk.

7.   Zoek de juiste mensen

Als business coach adviseert u cliënten om efficiënter te werken en business processen te automatiseren. ‘Maar hebt u de mensen in dienst die zulke infrastructuren kunnen opzetten en onderhouden?’, waarschuwt Lamaire. Misschien moet u een IT-specialist of een juridische expert aanwerven? Samenwerken met freelancers of met een bedrijf dat complementair is aan uw kantoor kan een goedkopere oplossing zijn.

8.   Zoek de juiste vaardigheden

Talent en vaardigheden van uw medewerkers ontwikkelen is een bijzonder slimme investering. U verlaat uw comfort zone, dus waarom mogen zij u niet volgen? Informeer naar trainingssessies over commerciëler werken, advies verkopen, kansen zien. ‘Die investeringen maken van uw kantoor bovendien een aantrekkelijke plek om te werken en carrière te maken’, weet Lamaire.

9.   Zoek de juiste kennis

Om doorbouwd strategisch advies te geven, is boekhoudkundige kennis niet voldoende. U moet de business van elke klant door en door kennen, en de sector waarin die werkt. ‘Heb je een aantal klanten uit dezelfde sector? Overweeg dan om je te specialiseren in die sector’, tipt Lamaire. Dat geeft uw kantoor een duidelijke USP. Sommige softwareontwikkelaars geven zelfs masterclasses over de sectoren waarmee u werkt.

Advertentie

Advertentie