Onder de verantwoordelijkheid van 
Cognizant

De digitale economie in Europa:
feiten, kansen, uitdagingen

 © Bloomberg
2 Leestijd

De ‘laggard penalty': de economische tol van het achterblijven

Digitale transformatie en investeringen krikken het rendement op. Maar wat als bedrijven die investeringen links laten liggen?

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Sommige Europese organisaties lopen voorop met hun digitale transitie. Maar als u het minder doet dan het gemiddelde bedrijf in uw peer group, hangt daar een prijskaartje aan vast. Bedrijven die achterblijven in hun digitale ontwikkeling betalen een grote jaarlijkse ‘laggard penalty’, of boete voor achterblijvers: het verschil in zowel de kosten als de inkomsten, te wijten aan technologie.

Maar er bestaan significante verschillen in laggard penalties tussen verschillende branches. In de sector van verzekeringen en financiële diensten blijkt deze boete het grootst. Dat is geen verrassing. Ook in België maakten deze sectoren onlangs een aantal turbulente weken en maanden mee. Het is dan ook niet toevallig dat in ons land bepaalde bank-verzekeraars, zoals ING en AXA, net de digitalisering inroepen als hoofdreden voor hun aangekondigde herstructurering.

Europas Laggard Penalty tegen 2018

Er bestaan, zo blijkt uit de cijfers in figuur 5, ook grote verschillen tussen de digitale voorlopers (leiders) en de achterblijvers (laggards). In de financiële dienstverlening bijvoorbeeld hebben digitale achterblijvers vandaag een totale economische impact van ongeveer 1,6 procent van alle kosten en opbrengsten. Leiders hebben in deze sector een impact van bijna 7 procent.

Hoe zit het met de kosten?

Het is duidelijk dat digitalisering (bruto) opbrengsten oplevert. Maar wat met de kosten? Want een sceptische CFO en de raad van bestuur overtuigen om verder te gaan met digitale investeringen, is moeilijk zonder harde cijfers. Europese managers in verschillende branches menen dat de digitale inspanningen hun bedrijven ongeveer 2,4 procent van de omzet kosten.

Er bestaat veel verschil tussen de sectoren in Europa, maar over het algemeen blijven die kosten eerder beperkt of vlak. In sommige gevallen dalen ze zelfs, vergeleken met 2018. Dat is een van de belangrijkste bevindingen van het onderzoek. Het wijst op een grote opportuniteit: de productiviteit van technologie en concepten als software-as-a-service, procesautomatisering en blockchain, kan aanzienlijke besparingen realiseren.

“Technologie en concepten als software-as-a-service, procesautomatisering en blockchain, kunnen potentieel aanzienlijke besparingen realiseren.”
Euan Davis

Digitalisering gaat bovendien niet alleen over verkoop en marketing. Het is niet alleen de blinkende nieuwe app of website of de met sensoren geactiveerde en geconnecteerde schoen of tandenborstel. Digitalisering gaat ook - en vooral - over procesautomatisering. Een eerder rapport “The Robot and I: How New Digital Technologies Are Making Smart People and Business Smarter” wijst er bijvoorbeeld op dat smartbots effectief geld besparen, maar dat ze ook de betrouwbaarheid verhogen en de foutenlast verlagen.

Advertentie

Advertentie