Een initiatief van 
ING

Partner voor innovatie

‘Onze bankier belde en zei: Ik heb nog extra kapitaal gevonden voor jullie'

Maxime Carpentier, CEO van Zerocopy

Maxime Carpentier, CEO van Zerocopy

Zerocopy levert studenten gratis cursusmateriaal, als ze daar een beetje reclame bij nemen. Niet alleen hun aantal gebruikers stijgt flink, maar ook hun financieringsbehoeftes. Gelukkig is er de innovatiebankier van ING die alles in goede banen leidt.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

‘Welk medium neemt het meest tijd in beslag bij de groep 18- tot 25-jarigen? YouTube? Facebook? Twitter? Instagram? Fout! Hun cursussen. Daarom is het voor adverteerders toch logisch om daar aanwezig te zijn, in plaats van zoveel geld te spenderen aan sociale netwerken?’ Maxime Carpentier omschrijft enthousiast het businessmodel van Zerocopy. Dankzij de scale-up waarvan hij de CEO is, drukken studenten gratis hun cursusmateriaal af, in ruil voor doelgerichte reclame. Daar zit een Robin Hood-logica achter, klinkt het. ‘De rijke bedrijven betalen, zodat de studenten gratis hun cursussen kunnen afdrukken. Dat verlaagt de financiële drempel voor jongeren om te studeren.’

Carpentier is een van de drie aandeelhouders van Zerocopy, dat hij enkele jaren geleden oprichtte met een voormalige klasgenoot, die ondertussen het bedrijf heeft verlaten. In zijn plaats stapten Klaus Lommatzsch en Marc Bresseel van marketingadviesgroep Duval Union in het kapitaal.

Een innovation expert Bij ING belde mij op met de boodschap dat ING een nieuw concept had opgestart, namelijk innovationbanking voor start-ups en scale-ups, en dat hij ons wilde binnenhalen als klant.
Maxime Carpentier CEO van Zerocopy

Achteromkijkend is de groei indrukwekkend, vooruit is die veelbelovend. ‘Alleen al vorige week kwamen er 1.500 nieuwe gebruikers bij’, vertelt Carpentier. ‘We zitten nu al ruim voorbij de 80.000 gebruikers en verwachten nog dit jaar bijna een verdubbeling. In onze doelgroep zijn we met miljoenen afgedrukte documenten al het grootste printmedium van België. Jammer genoeg beseffen veel adverteerders en reclameagentschappen dat nog niet.’

Rode draad

Carpentier heeft internationale ambities, maar blijft voorzichtig. Een van de grote uitdagingen is voldoende financiering vinden. Dat vraagstuk loopt als een rode draad door het start- en scale-upverhaal, geeft de CEO aan. Daarom is hij blij dat hij een beroep kan doen op Jaime Cuyckens, één van de innovation experts bij ING.

'We zitten nu al ruim voorbij de 80.000 gebruikers en verwachten nog dit jaar bijna een verdubbeling', Maxime Carpentier, CEO van Zerocopy 'We zitten nu al ruim voorbij de 80.000 gebruikers en verwachten nog dit jaar bijna een verdubbeling', Maxime Carpentier, CEO van Zerocopy

Zijn eerste kennismaking met de ING-innovatiebankier staat hem nog goed bij, omdat ze inging tegen alle wetten van de zwaartekracht. De bankier klopte namelijk bij hém aan, niet omgekeerd. ‘Jaime had mijn naam doorgekregen van Omar Mohout, een start-up- en scale-upspecialist. Hij belde mij op met de boodschap dat ING een nieuw concept had opgestart, namelijk innovationbanking voor start-ups en scale-ups, en dat hij ons wilde binnenhalen als klant.’

Dat lukte, waarna Cuyckens hielp om een kapitaalsverhoging door te voeren bij Zerocopy, onder meer door hen te introduceren bij mogelijke investeerders. ‘Dat is nog geen garantie voor succes’, zegt Carpentier. ‘Een interessant gesprek betekent nog niet dat een investeerder met jou in zee gaat. Maar Jaime bleef met ideeën komen, en stelde uiteindelijk voor dat ING zelf een krediet zou geven. Dat is een grote stem van vertrouwen, aangezien start-ups niet meteen veel geld verdienen met hun innovaties. We kregen een krediet van 100.000 euro hoewel nog niet volledig duidelijk was wat we ermee gingen doen. Een beetje de wereld op zijn kop. (lacht) Kort nadat we die ING-lening hadden gekregen, belde Jaime mij op: “Ik heb nóg 100.000 euro voor jullie gevonden bij een durfkapitaalfonds.” Die rechttoe rechtaan stijl typeert hem als voormalige ondernemer.’

Carpentier leverde zelf het laatste derde van de kapitaalverhoging van 300.000 euro. ‘Dankzij al die financiering hebben we ondertussen een positieve cashflow en kunnen we ons model schaalbaar maken. Bovendien verliepen de externe kapitaalinjecties via achtergestelde leningen, waardoor het bedrijf in handen is gebleven van de bestaande aandeelhouders.’

Advertentie

Advertentie