Een initiatief van Strategy&, deel van het PwC-netwerk 
Strategy&

Corporate innovation
in a digital World

Bedrijfsinnovatie versus digitale uitdaging

 © shutterstock

 © shutterstock

Mobiele technologie heeft het gedrag en de verwachtingen van consumenten ingrijpend gewijzigd. Elke dag creëren start-ups nieuwe producten en diensten die de markt kunnen verstoren. Hoe positioneren ondernemingen zich tegenover innovatie in een wereld die voortdurend verandert? De visie van Fernand Dimidschstein, Lead Partner bij Strategy& in België.

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Mobiele technologie heeft de gewoonten en de verwachtingen van de consument fundamenteel gewijzigd. De consument verwacht gepersonaliseerde ervaringen die volledig aan zijn behoeften zijn aangepast. En hij informeert zich. Het gevolg? Een revolutie in de manier van kopen.

Google toonde dat al aan met zijn ‘ZMOT’- concept. Vroeger maakten ondernemingen reclame om aan te zetten tot koopgedrag: de aankoop vormde het ‘first moment of truth’ (FMOT). De ervaring was het ‘second moment of truth’ (SMOT). Maar vandaag gaat aan de aankoop een derde moment vooraf: het ‘zero moment of truth’ (ZMOT). Dat is de zoektocht van consumenten op internet en sociale netwerken. Grote spelers uit de digitale wereld verzamelen de data die voortspruiten uit die opzoekingen. Daardoor krijgen ondernemingen een duidelijk beeld van de potentiële koper.

Vijf antwoorden

‘Vandaag is het individu connected, geïnformeerd, zelfsturend, op zoek naar unieke en doelgerichte ervaringen, verbonden met sociale netwerken en coproductief. Hij deinst er niet voor terug om in dialoog te treden met de leveranciers, om hen aan te zetten tot de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten’, zegt Fernand Dimidschstein.

‘Het is van essentieel belang dat bedrijven informatie verzamelen over de buitenwereld.'
Fernand Dimidschstein Lead Partner Strategy& België

 

 © David Plas © David Plas

 

Hoe doet u in zo’n omgeving het best aan innovatie? ‘Daarvoor zijn vijf sleutelcomponenten nodig. De eerste is analytisch zijn: je moet de data die je vergaarde via internet en sociale netwerken kunnen analyseren. De tweede is de bekwaamheid om die gegevens te verrijken. De derde is digitale marketing: een gepersonaliseerd aanbod dat vanuit de verrijkte data vertrekt. De vierde - en dat is de belangrijkste - is mobiele technologie. Die wordt nog relatief weinig gebruikt. De vijfde, dat zijn de sociale netwerken, die het aankoopgedrag sterk beïnvloeden. Iedereen moet vandaag weten wat de virtuele gemeenschap over zijn merk zegt.’

Ken uw klanten, de technologie en de innovaties

‘Het is van essentieel belang dat bedrijven informatie verzamelen over de buitenwereld. Zo leren ze hun klanten kennen, weten ze waar ze hen kunnen vinden en wat hun verwachtingen zijn. Maar ze moeten tegelijkertijd ook technologie begrijpen zoals blockchain, artificiële intelligentie, advanced analytics, enzovoort. En je moet ook weten hoe die je activiteit duurzaam beïnvloeden. Strategy& organiseert daar workshops rond.’

Ondernemingen moeten ook tools hebben om innovaties te monitoren. ‘Banken investeerden bijvoorbeeld miljoenen euro’s in betalingsketens. Dan moeten ze het ook weten als een start-up, via WhatsApp, een app voor betalingen tussen particulieren lanceert. Want die app kan wel eens de standaard voor betalingen worden. En ze moeten tijdig een antwoord bieden op die disruptieve technologie. Strategy& begeleidt bedrijven en biedt methodes en tools die hen daarbij helpen. Op die manier mist geen enkele onderneming de innovatietrein.’

Een van de tools van Strategy& is het onlineplatform DeNovo. Dat is een databank die wereldwijd 2.000 fintechbedrijven groepeert en continu gevoed wordt door een vijftigtal onderzoekers in San Francisco. DeNovo biedt ook dagelijks analyses, levert gepersonaliseerde verslagen en maakt een rechtstreeks contact met internationale experts mogelijk.

Strategy&: expertise in digitale innovatiestrategieën

Strategy& is ontstaan uit de overname door PwC van Booz & Company. Strategy& profileert zich als dé onderneming voor strategisch advies en begeleidt het innovatieproces van bedrijven in een digitale wereld van het idee tot de uiteindelijke uitvoering. Het bedrijf gaat daarbij uit van zijn eigen sterktes. Strategy& is aanwezig in 157 landen en telt 3.000 consultants onder wie 600 partners. Dat hoge aantal benadrukt het niveau van expertise waarmee ze hun klanten bedienen. Dankzij de band met PwC kunnen ze een beroep doen op de kwaliteiten van een wereldnetwerk van experts, bijvoorbeeld in reglementering en fiscaliteit. Daardoor leveren ze over het hele proces toegevoegde waarde.

 

Fernand Dimidschstein, Lead Partner Strategy&

Na 10 jaar carrière bij zakenbanken J.P. Morgan en Bank of New York, werkte Fernand Dimidschstein 17 jaar in diverse managementfuncties bij Accenture. Daarna legde hij zich toe op innovatie in financiële diensten: digitale strategieën, ecosysteemstrategieën, vestigen van innovatiecellen en partnerschapstrategieën met fintechbedrijven in verschillende regio’s ter wereld. In 2017 begon hij bij PwC om Strategy& in België te lanceren.

Advertentie

Advertentie