Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.

Logistiek in een dip, industrie uit het dal

©Shutterstock

De Belgische markt van logistiek vastgoed kent een fikse dip. In 2015 werd er zowat een derde minder verhandeld dan het vijfjarige gemiddelde. Voor investeerders zijn de vastgoedprijzen er wel laag, maar het aanbod is gering en het rendement historisch laag. De markt van industrieel vastgoed klimt nu net uit het dal.

‘Gemiddeld werd de voorbije vijf jaar 1 miljoen m² logistiek vastgoed per jaar opgenomen, maar in 2015 was het slechts 640.000 m². Deels kwam dat door zwakke, buitenlandse investeringen. België staat bekend om zijn hoge loonkosten, stugge administratie en politieke instabiliteit. De meeste logistieke investeringen gaan naar Duitsland en Nederland. Vooral Nederland profileert zich als distributieland. Van net over de grens kun je ook makkelijk heel België bevoorraden’, schetst Bart Vanderhoydonck, specialist logistiek en industrieel vastgoed bij Cushman & Wakefield.

Belgische achterstand

De logistieke terugslag heeft ook te maken met de Belgische achterstand in e-commerce. ‘Er komen nu pas mogelijkheden voor nachtelijke orderbehandeling. Lange tijd compenseerde de lagere verhuurprijs de nadelen, maar dat volstaat niet meer. Het zal nog een paar jaar duren om het gunstige effect te voelen van verdere loonkostenverminderingen’, meent Vanderhoydonck. ‘België behoudt natuurlijk zijn uitstekende ligging, centraal in West-Europa. Er zijn dan ook wel kandidaat-kopers, maar het aanbod is gering. Veel spelers wachten op betere rendementen, want die zijn nu historisch laag. Het rendement zal wellicht nog wat zakken tot 6 procent. Locatie en kwaliteit moeten degelijk zijn, met huurcontracten van minimaal negen jaar.’

Een markt van kmo’s

Ondertussen klimt de markt van industrieel vastgoed uit het dal. ‘In 2011 werd 600.000 m² opgenomen. In 2015 bedroeg de take-up 860.000 m². Daarbij zaten veel kleine sites van kmo’s. Zij zijn flexibele beslissers, die investeren zodra de economie weer wat beter gaat en zij een capaciteitstekort krijgen. De kmo’s schuiven van kleinere naar grotere locaties door’, legt Vanderhoydonck uit.

‘Veel oudere gebouwen zijn omgeturnd tot magazijnen van zowat 250 m², een markt waar de eigenaars gebruikers zijn. Grotere kmo’s en filialen van multinationals, met oppervlaktes van 1.500 tot 5.000 m², huren vooral en leveren goede huurcontracten op. Steeds vaker delen bedrijven met drie of vier een groter gebouw, meestal 10.000 à 15.000 m², vanwege de schaalvoordelen. Maar industriële gebouwen zijn qua gebruik niet zo flexibel als logistieke. Vandaar dat het rendement hoger moet liggen. Dat heeft nu zijn bodem bereikt op zowat 7 procent.’

Lees verder

Logo
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.