De Nieuwe Dokken: Een nieuw stukje Scandinavië in Gent

PUBLISHING PARTNER CONTENT VASTGOED Nieuwe Dokken Gent ©Nieuwe Dokken

De komende jaren ondergaan de Oude Dokken in Gent een complete metamorfose. Eén van de grootste en meest innovatieve woon- en leefprojecten binnen het ruimer projectgebied van de Oude Dokken is het project ‘De Nieuwe Dokken’.

Deze nieuwe woonwijk, gesitueerd tussen de Schipperskaai en de Koopvaardijlaan, aan de oostzijde van het Handelsdok, belooft een nieuw stukje Scandinavië in Gent te worden. De reconversie van oude havengebieden tot nieuwe levendige woonwijken is in andere landen al een tijdje aan de gang. Belangrijke steden zoals Kopenhagen, Oslo, Stockholm en Göteborg vormen voor het project De Nieuwe Dokken een belangrijke inspiratiebron, zegt Wouter Demuynck, CEO van Schipperskaai Development, een consortium bestaande uit Vanhaerents Development, Re-vive en Van Roey Vastgoed.

De nadruk bij De Nieuwe Dokken ligt op beleving en duurzaamheid. Wonen aan het water, zicht over de stad en de zuidwest-oriëntatie zijn enkele belangrijke troeven inherent aan het project. Voeg daar nog eens een sterke laag duurzaamheid aan toe en je hebt alle ingrediënten om van deze plek dé wijk van de toekomst te maken, zegt Wouter Demuynck. 

'Via slimme innovaties bieden we oplossingen voor enkele belangrijke maatschappelijke uitdagingen.'
Wouter Demuynck
CEO van Schipperskaai Development

Op De Nieuwe Dokken komen meer dan 400 appartementen en gezinswoningen voor alle leeftijden. Gaande van luxueuze penthouses tot compacte appartementen en gezinswoningen. Er komt ook voldoende ruimte voor buurtondersteunende detailhandel, horeca en kantoren. Daarenboven komt er een basisschool, een kinderopvang en talloze recreatiemogelijkheden omringd door water en groen.

Grensverleggende duurzaamheid

De Nieuwe Dokken is een project in samenwerking met SOgent en de stad Gent. Het projectvoorstel waarmee Schipperskaai Development geselecteerd werd uit meer dan 13 kandidaten ligt volledig in lijn met de ambities die ook de stad Gent heeft op het vlak van duurzaamheid.

Met een score van 93,7 punten op de duurzaamheidsmeter van de stad Gent (een standaard gebaseerd op de Engelse BREEAM) wordt in dit project veel verder gegaan dan in elk ander klassiek project.

‘Via slimme innovaties bieden we oplossingen voor enkele belangrijke maatschappelijke uitdagingen’, zegt Wouter. Klimaatverandering en mobiliteit zijn hier enkele voorbeelden waarmee we met De Nieuwe Dokken een voortrekkersrol willen spelen.

93,7
Met een score van 93,7 punten op de duurzaamheidsmeter van de stad Gent wordt in dit project veel verder gegaan dan in elk ander klassiek project.

Zo is het project volledig energieneutraal en worden op het vlak van duurzaam waterbeheer enkele belangrijke maatregelen getroffen. Het afvalwater wordt vermengd met keukenafval en dat proces levert biogas op. Dat biogas wordt dan gebruikt voor de productie van warmte. Het overige afvalwater wordt gezuiverd. Via een wijk-warmtenet wordt de eigen geproduceerde warmte samen met de restwarmte van een naburig bedrijf gebruikt om alle woningen te voorzien van groene warmte.

Deze efficiënte benadering van afvalverwerking en energie wordt gerealiseerd via het ESCO-model. De ESCO met de naam DuCoop zal instaan voor de levering van groene warmte en groene stroom. Bovendien kunnen bewoners ervoor kiezen om mee participeren. Ze ontvangen geen factuur van een ‘vreemd’ bedrijf, maar wel van een coöperatie waarvan ze zelf aandeelhouder zijn. Deze vernieuwende aanpak komt bovendien het buurtgevoel ten goede.

De Dokken in Gent ©Wouter Van Vaerenbergh

Op het vlak van mobiliteit krijgen voetgangers en fietsers op De Nieuwe Dokken prioriteit. Een groot gedeelte van De Nieuwe Dokken is autovrij. Via de Bataviabrug ben je met de fiets in minder dan tien minuten in het stadscentrum. Te voet sta je in die tijd aan het station Gent-Dampoort. In de toekomst komt aan de overzijde ook nog een nieuwe tramverbinding en komen er nog een aantal bruggen bij. Tot slot zal ook elektrisch autodelen en elektrische mobiliteit een bijzondere aandacht genieten.

Samenhangende architectuur met maritieme elementen

Het creëren van een project met een internationale uitstraling vergt ook op het vlak van architectuur serieuze inspanningen. Stéphane Beel Architects is de trekker van het masterplan samen met BLAF-architecten. De andere architecten zijn Onix, denc!-studio, Maat-ontwerpers en ELD partnership. Elk gebouw op De Nieuwe Dokken is uniek en krijgt een eigen naam die verwijst naar de vroegere maritieme geschiedenis. Door de rijke geschiedenis waren er al verschillende maritieme elementen aanwezig, waar sinds kort nog twee extra kranen aan zijn toegevoegd.