podcast

Is duurzaam beleggen de toekomst?

Duurzaam beleggen is hot. In 2025 zou zelfs bijna 60 procent van de beleggingen duurzaam zijn. Maakt duurzaam beleggen echt zijn beloften waar of is het uitkijken voor valkuilen? Moet je bijvoorbeeld rendement inleveren? Journalist Ellen Vermorgen zoekt het uit, samen met De Belegger-analyst Simon Renty, in deze aflevering van De Beurs Van Tegenwoordig.

ESG all the way

Bij duurzaam beleggen is ESG het sleutelacroniem. Environmental, Social en Governance (Milieu, Maatschappij en Governance) zijn de sleutelwoorden voor criteria die bepalen of een belegging duurzaam is of niet. Ellen en Simon overlopen die criteria en waarschuwen voor eventuele valkuilen zoals greenwashing: bedrijven die groen lijken maar het in realiteit niet zijn.

De essentie

  • De Beurs Van Tegenwoordig is een podcast van De Tijd voor startende beleggers.
  • Journalist Ellen Vermorgen verkent samen met haar gasten de nieuwste fenomenen uit de beurswereld en gaat op zoek naar de antwoorden op beursvragen van luisteraars.
  • Beluister hier alle afleveringen van De Beurs Van Tegenwoordig.

Betekent duurzaam beleggen ook minder rendement?

Beleggen doe je om je vermogen te zien groeien. Betekent duurzaam beleggen dan dat je misschien genoegen moet nemen met minder rendement? Ellen en Simon zoeken het uit en komen tot een opmerkelijke conclusie.

De hype rond duurzaam beleggen

Wie hype zegt, zegt bubbel. En bubbels op de beurs betekenen meestal weinig goeds. In dit laatste deel van de aflevering bespreken Ellen en Simon of duurzaam beleggen als fenomeen niet te zeer is doorgeslagen. Welke risico’s zijn er bijvoorbeeld verbonden zijn aan de opgelopen waarderingen in sommige sectoren die heel erg inzetten op duurzaamheid?

Abonneer je op de feed van De Beurs Van Tegenwoordig’en beluister het volledige eerste seizoen. De podcast is te beluisteren via de verschillende podcastplatformen, zoals Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts en Megaphone.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud