Advertentie
podcast

Tim Surma: 'De leerlingen hebben ook in de toekomst nood aan de stem van de leraar'

Tim Surma is onderwijsexpert aan de Thomas More Hogeschool. ©Katrijn Van Giel

In De Tijd Vooruit praat Bert Rymen met visionaire onderzoekers en ondernemers. Vandaag: Tim Surma, onderwijsexpert en managing director van Excel, het expertisecentrum Effectief Leren. 'We kunnen veel factoren beïnvloeden, maar de rol van de leraar zal altijd cruciaal zijn.'

'Een belangrijke factor die onderwijs succesvol of minder succesvol kan maken, is de leertijd die kinderen krijgen. Technologie en de afgelopen coronajaren hebben ons extra leertijd leren bij te creëren. Kinderen die bij rekenen of taal wat achterop raken, hebben extra tutoring of bijles nodig. Tot voor kort was dat klassiek in een een-op-eensetting. Door de pandemie is het voor leerkrachten veel makkelijker geworden om via technologie flexibeler op die vraag in te gaan', zegt Surma.

Ook die leraar blijft volgens Surma cruciaal. 'Op langere termijn zou het mogelijk zijn om zoals in de hypermoderne smart schools in Sjanghai dankzij AI en learning analytics devices te monitoren welke leerstof écht binnenkomt bij de leerlingen. Natuurlijk met het oog op de best mogelijke onderwijsbeslissing. Maar de belangrijkste factor die we kunnen beïnvloeden, is de kwaliteit van de leraar. De begeestering en de kunde van die leraar hebben rechtstreeks impact op het leerproces van het kind, die zijn ontzettend belangrijk. Als je me vraagt hoe die leraar er over honderd jaar uitziet, zal die nog altijd feedback moeten kunnen geven en in staat zijn om de juiste oefening te geven.'

Beluister het volledige interview in de podcast De Tijd Vooruit.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud