Belg Europees kampioen pendelen met auto

De Belg is de Europese kampioen in het autopendelen. ©BART DEWAELE/ID

Zeven op de tien Belgen (72 procent) rijden met de auto naar het werk.

De Belg maalt ruim 9 kilometer meer van en naar het werk dan tien jaar geleden. We rijden gemiddeld 43,3 kilometer per dag. Dat blijkt uit het internationale mobiliteitsrapport van SD Worx. Het hr-bedrijf ondervroeg in ons land 2.500 werknemers.

Ook het aantal pendelminuten is in tien jaar sterk toegenomen. Meer dan vier op de tien (43 procent) Belgische pendelaars besteden dagelijks minstens een uur aan hun rit naar en van het werk. Bijna een kwart (23,6 procent) besteedt meer dan anderhalf uur per dag. Gemiddeld brengt de Belg zowat 77 minuten door op de baan, bijna 17 minuten meer dan tien jaar geleden.

20%
Jobs
Eén op de vijf jobs wordt hier uitgevoerd door iemand die met de auto naar het werk rijdt.

De studie bevestigt de jongste cijfers van de Europese cijferaars Eurostat, die aangeven dat de Belgische werknemer Europa's grootste autopendelaar is. Eén op de vijf jobs wordt hier uitgevoerd door iemand die met de auto naar het werk rijdt. 

Een derde van de Belgen legt dagelijks meer dan 40 kilometer per dag af, stelt SD Worx. Dat is ruim 10 procentpunt meer dan in de buurlanden.

Bijna drie kwart (72 procent) van de Belgen legt minstens een deel van het traject af met de auto, vooral met de eigen wagen (56 procent) of de bedrijfswagen (14 procent). Het openbaar vervoer en de fiets delen met elk 21 procent de tweede plaats, terwijl 9 procent te voet gaat.

Geen alternatief

Voor bijna de helft van de Belgen is de wagen naar eigen zeggen de enige optie om naar het werk te pendelen. Trein, tram en bus zijn voor weinig pendeltrajecten een sneller alternatief voor de auto, concludeerde het filerapport van De Tijd eerder dit jaar. 

SD Worx-mobiliteitsexperte Veerle Michiels stelt dat duurzame alternatieven in de lift zitten, maar nog verder uitgebouwd moeten worden. 'Er is nog veel werk aan de winkel.' In Brussel staat 'metro, tram en bus' op nummer twee, maar dat is ook het enige gewest.

Ook de multimodaliteit of het combineren van meerdere transportmodi blijft nog beperkt. 'Hopelijk kan het in maart gelanceerde mobiliteitsbudget hier voor een kentering zorgen. Via de systematiek van flexibel verlonen bestaat er al een soort van mobiliteitsbudget avant la lettre: werknemers krijgen een budget ter beschikking waarmee ze hun mobiliteitsbehoeften anders kunnen invullen. We stellen een toename vast van gecombineerde mobiliteit, dus we denken dat het mobiliteitsbudget hier zeker ook zal toe bijdragen.'

Opvallend is dat e-bikes hier met 6 procent bijna even populair zijn voor woon-werkverplaatsing als in fietsland Nederland.

Dertig procent van de Belgische pendelaars ervaart de woon-werkverplaatsing als een slecht gebruik van zijn tijd. Toch zou 85 procent van de pendelaars die meer dan 20 kilometer afleggen waarschijnlijk niet van werk veranderen omwille van zijn woon-werkverplaatsing. Slechts 6 procent zou overwegen om te verhuizen om minder lang onderweg te zijn.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect