Donkere wolken pakken zich samen boven nationaal stadion

©Photo News

Twijfels over de waarborg voor de financiering. Een voetbalbond die niet snel kan tekenen. Onduidelijkheid over mogelijke vervuiling. Het nieuwe stadion op Parking C is er nog lang niet.

Geen enkele grote Belgische bank is bereid de bouw van een nieuw nationaal voetbalstadion op de Heizel te financieren, vernam De Tijd. Aan alle kanten worden bijkomende voorwaarden gesteld. Voor alles wordt van het Brussels Gewest een waarborg geëist. Terwijl federale en regionale politici altijd hebben gezworen dat de overheid geen euro in het project zou steken.

Toch is de vraag naar een waarborg geen verrassing. Van bij het begin waren er twijfels over de rendabiliteit van het project. De haalbaarheidsstudie van Deloitte stelde in 2013 al dat de privésector waarschijnlijk maar over de brug zou komen als er een overheidswaarborg was.

De waarborg voor het voetbalstadion is geen vrijblijvende oefening. Het gaat om een project van 300 miljoen euro. Daar is wel degelijk een risico verbonden. Van Zuid-Afrika tot Brazilië en Rusland staan sportcomplexen, gebouwd voor eenmalige competities, te verkommeren en slaan ze een gat in de overheidsfinanciën. Zelfs als internationale uitbaters - zoals nu voor Parking C - worden ingeschakeld, is het succes op langere termijn niet gegarandeerd.

Kritiek

Het risico dat een waarborggever in de loop der jaren vele miljoenen moet bijpassen, is niet denkbeeldig. Bovendien wordt Europa steeds kritischer voor zulke projecten, zowel wat concurrentievervalsing betreft als voor de impact op de overheidsschuld van een land. Het is dan ook te hopen dat een buitenlandse investeerder opduikt die bereid is - zonder een al dan niet verdoken waarborg - het risico te dragen.

Een ontwerp van kandidaat-bouwer Besix. ©besix

Het is ook onwaarschijnlijk dat de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) voor juni zijn handtekening zet onder het akkoord. Steven Martens, een van de grote voorvechters van het nationaal stadion op Parking C, moest na aanhoudende kritiek op zijn beleid opstappen als CEO van de voetbalbond. François De Keersmaecker, bondsvoorzitter en ook een grote voorvechter van een nationaal stadion op Parking C, zal het stadiondossier niet meer kunnen doordrukken voor de voorzittersverkiezingen in juni.

De Keersmaecker heeft zich kandidaat gesteld voor herverkiezing als voorzitter, maar kleppers als Bart Verhaeghe (Club Brugge), Ivan De Witte (AA Gent), Roland Duchâtelet (Standard) en Marc Coucke (KV Oostende) zien dat niet zitten. ‘Hij zou een motie van wantrouwen niet hebben overleefd, maar we wilden de bond niet maanden zonder leiding zetten’, verklaarde Marc Coucke vorige week. De Keersmaecker mag zich enkel nog bezighouden met de lopende zaken. Bovendien staan de meeste grote clubs niet te springen om hun grote concurrent RSC Anderlecht te zien ‘winnen’ bij een nationaal stadion dat zijn thuisstadion zou worden.

De nationale voetbalbond moet maar zes internationale matchen leveren van de in totaal dertig grote evenementen die het stadion nodig heeft om rendabel te zijn. Maar de grote morele steun voor het nationale stadion moet wel de voetbalbond komen, met het Rode Duivel-verhaal en het Euro 2020-evenement.

Vervuiling

©Photo News

Ook over de mogelijke vervuiling van de terreinen op Parking C is er nog geen duidelijkheid. Als een monster van Loch Ness duikt steeds weer het verhaal op dat asbestafval van de renovatie van het Berlaymontgebouw in Brussel gebruikt is voor nivelleringswerken op Parking C. De kans is zeer groot dat het om een kwakkel gaat (of om een beperkte vervuiling), die tegenstanders handig misbruiken. De stad Brussel, de eigenaar van de terreinen op het grondgebied van het Vlaamse Grimbergen, doet niets om die twijfel de kop in te drukken. Ze zou ‘beperkte’ testen hebben gedaan. Meer dan dat die ‘meevallen’, wil Brussel niet kwijt.

Iedereen dekt zich alvast in tegen ‘een potentieel vervuilingsschandaal’. De haalbaarheidsstudie van Deloitte uit 2013 vermeldt dat ‘mogelijke vervuiling moet nog worden gesaneerd en dat nog geen specifieke studies werden uitgevoerd’.

Ook Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) gaf vorige maand een cryptisch antwoord op een schriftelijke vraag van Vlaams Parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a) over mogelijke vervuiling. Er was een klacht begin 2012 over de opslag van illegale grondstoffen op Parking C , maar die klacht heeft het parket geseponeerd. Waar die klacht op sloeg, staat niet in het antwoord van Schauvliege.

Clausule

De openbare afvalstoffenmaatschappij OVAM beschikt volgens de minister niet over bodemonderzoeken op Parking C. Misschien hoeft dat niet, maar geruststellend is dat zeker niet. Niet-verharde parkings zoals Parking C moeten regelmatig worden verhard en aangevuld om bruikbaar te blijven. In het verleden vroeg men zich niet af vanwaar grond werd aangevoerd. En Parking C bestaat al veel langer dan OVAM.

Het oorspronkelijke Jubelstadion werd in 1927 gebouwd. Het werd verschillende keren verbouwd. In 1985 vond hier het Heizeldrama plaats. ©Archives de la Ville de Bruxelles, Fonds Fauconnier, carton 33
Op de locatie van het Koning Boudewijnstadion zouden sociale woningen en diensten zoals crèches of scholen komen. ©Photo News
Een kaart van de Heizel, met Parking C in de rechter bovenhoek. ©BELGA
Parking C is eigendom van de stad Brussel maar ligt in Vlaanderen. Daarom moest er eerst een akkoord bereikt worden met de Vlaamse overheid en de federale regering. ©BELGA
De Vlaamse regering wil dat er een stadion komt met een atletiekpiste, zodat de Memorial Van Damme zou kunnen blijven georganiseerd worden. ©BELGA
De Vlaamse regering wilde ook garanties over de veiligheid en de mobiliteit. Het nieuwe voetbalstadion moet klaar zijn voor het Europees voetbalkampioenschap 2020. ©BELGA
Het nieuwe stadion krijgt dus toch een atletiekpiste. Daardoor moet de Memorial Van Damme niet verhuizen. Het jaarlijkse atletiekevenement vindt sinds 1977 plaats in het koning Boudewijnstadion. ©Photo News
De Brusselse regering had haar oog had laten vallen op parking C als locatie voor het nieuwe nationale voetbalstadion. De huidige parkeerplaatsen zouden behouden blijven. Ze komen ondergronds of in een silo. ©BELGA

‘De Vlaamse regering toont zich in haar antwoord allesbehalve gerust over een vervuiling van de ondergrond op Parking C. Men neemt hier geen klein risico in een dossier dat bijzonder snel vergund zou moeten worden en nog sneller moet worden gebouwd’, besluit Joris Vandenbroucke (sp.a).

Volgens onze informatie zou de stad Brussel zich nu ook met een speciale clausule over mogelijke vervuiling willen indekken in het contract met de winnaar.

Brussel blijft vrij optimistisch dat een allesomvattend akkoord over het voetbalstadion tegen de zomer kan worden afgerond. De stad moet dan in een drafje alle vergunningen afleveren om in de eerste helft van 2016 te kunnen beginnen bouwen. De Europese voetbalbond UEFA eist dat de stadions voor het Europees voetbalkampioenschap in 2020 klaar zijn in 2018-2019.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content