'Fake' hybride Porsche verliest gunsttarief

De Porsche Cayenne is een voorbeeld van een hybridewagen die allerminst groen en vooral fiscaal interessant is. ©REUTERS

‘Fake’ hybrides, auto’s waarvan de elektrische batterij heel beperkt is, verliezen vanaf 2020 hun fiscale gunsttarief. De maatregel moet vermijden dat bedrijven tegen bijzonder gunstige voorwaarden een hybride Porsche Cayenne kunnen kopen.

De verkoop van plug-inhybrides, wagens die behalve een verbrandingsmotor op diesel of benzine ook een oplaadbare elektrische batterij bevatten, zit al enkele jaren in de lift. In sommige gevallen gaat het evenwel om ‘fake’ hybrides. Er zit weliswaar een kleine batterij in zo’n wagen, maar die wordt nauwelijks gebruikt, omdat ze licht is en gebruikers ze zelden of nooit opladen met een stekker. Een hele rist zware wagens, zoals de hybride varianten van de Porsche Cayenne, de BMW X5 of de Volvo XC90 vallen onder die categorie.

Fake hybrides mogen dan een groen imago hebben, in werkelijkheid blijkt de uitstoot ervan relatief hoog te liggen.

Een plug-inhybride is duurder dan een auto met enkel een diesel- of benzinemotor, maar is fiscaal interessanter. Ondernemingen kunnen benzine- of dieselwagens voor 50 à 60 procent aftrekken van hun belastingen. Bij een hybride versie is dat doorgaans 90 à 100 procent. Wie een grote wagen én een belastingvoordeel wil, is dus gebaat bij zo’n fake hybride.

Zulke auto’s mogen dan een groen imago hebben, in werkelijkheid blijkt de uitstoot ervan relatief hoog te liggen. De federale meerderheidspartijen hebben daarom beslist daar iets aan te doen.

Belasting in lijn met reële uitstoot

In het kader van de hervorming van de vennootschapsbelasting die minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) aan het uitwerken is, werd afgesproken de fiscale aftrekbaarheid van wagens meer in lijn te brengen met hun uitstoot. Of een wagen een fake hybride is, zal worden nagegaan op basis van de energiecapaciteit van de batterij, uitgedrukt in kilowattuur tegenover het gewicht van de wagen. Als de batterij te beperkt blijkt te zijn, zal de auto waarin ze zit fiscaal minder interessant worden.

De hervorming zal pas ingaan in 2020.

De federale regering hoopt dat bedrijven daardoor zullen kiezen voor duurzamer alternatieven en dat autoconstructeurs hun modellen zullen aanpassen, bijvoorbeeld door zwaardere batterijen in hybridewagens te steken. De hervorming zal pas ingaan in 2020. Wie voordien nog een fake hybride koopt, valt onder de huidige regels.

In de hervorming van de vennootschapsbelasting zijn nog andere aanpassingen van de autofiscaliteit opgenomen. Zeer vervuilende wagens worden fiscaal minder interessant, en de aftrekbaarheid van autokosten wordt gelijk getrokken voor vennootschappen en zelfstandigen.

Elektrische wagen maar voor 100 procent meer aftrekbaar

Daarnaast komt er een aanpassing voor elektrische wagens, die momenteel voor 120 procent fiscaal aftrekbaar zijn. Vanaf 2020 schrapt de regering alle aftrektarieven van meer dan 100 procent. Een elektrische wagen zal dus maar voor 100 procent meer aftrekbaar zijn.

De hervorming van de vennootschapsbelasting is het vlaggenschip van het Zomerakkoord dat de regering-Michel vorige week sloot. Het basistarief dat bedrijven als belasting op hun winst betalen, daalt van 33,99 naar 25 procent in 2020.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud