Loketten treinstations gaan sneller dicht

De loketten in Gent-Sint-Pieters sluiten vanaf 5 augustus om 21.30 uur in plaats van 22 uur. ©BELGA

Vanaf 5 augustus worden de openingsuren van 49 treinstations in heel het land aangepast.

De loketten zullen er bijvoorbeeld tijdens de week 's namiddags en/of gedurende bepaalde periodes tijdens het weekend sluiten, meldt de NMBS.

Vooral in de kleinere betrokken stations is de impact groot. Maar ook bijvoorbeeld in Gent-Sint-Pieters zullen de loketten 's avonds een halfuur eerder sluiten, om 21.30 uur. In het weekend openen de Gentse loketten een kwartier later. 

In Vlaanderen wijzigen de openingsuren in 22 stations: Herentals, Lier, Mechelen, Diest, Tienen, Aarschot, Torhout, Ieper, Lichtervelde, Tielt, De Panne, Poperinge, Oostende, Blankenberge, Deinze, Wetteren, Puurs, Geraardsbergen, Gent-Sint-Pieters, Dendermonde, Sint-Truiden en Genk.

De openingstijden van de wachtzalen blijven ongewijzigd. Stations of loketten worden niet gesloten en voor het treinaanbod verandert niets, benadrukt de NMBS.

Digitale verkoop

De spoorwegmaatschappij wijst op het evoluerende gedrag van de reizigers, die steeds meer gebruik maken van de digitale verkoop- en communicatiekanalen. Vorig jaar was de digitale verkoop, inclusief automaten, goed voor ongeveer twee derde van de totale verkoop.

In sommige stations is het aantal klanten aan de loketten zeer beperkt geworden, klinkt het. Het aantal transacties per uur is er tijdens bepaalde periodes onder een minimumdrempel gezakt, met een zogenaamde 'dode tijd' tussen de 60 en 95 procent.

'Nieuwe herstructurering'

De bonden zijn niet te spreken over de maatregel. Volgens de socialistische vakbond is de aanwezigheid van personeel in de stations 'van essentieel belang om een kwalitatieve dienstverlening te kunnen blijven garanderen'.

De spoorbond negeert naar eigen zeggen de technologische evolutie niet. 'Toch dringen we er bij de NMBS op aan om zich globaal te bezinnen over een uitbreiding van de taken van de commerciële bedienden zodat deze personeelsleden echte 'raadgevers inzake mobiliteit' zouden kunnen worden ten dienste van alle gebruikers. Deze beslissing is een nieuw stap in de richting van stations zonder fysieke aanwezigheid van personeel ten dienste van de reizigers.

In 2007 beschikte de NMBS volgens de vakbond nog over 208 open loketten. In 2018 blijven er slechts 135 over. 

Spoorbond CGSP Cheminots hekelt een 'nieuw herstructureringsoffensief' en vindt dat de stations ontvolkt worden. Landelijke regio's, die al kwetsbaarder zijn, worden harder getroffen, stelt de bond.

De NMBS stelt dat in juni meer dan 40 nieuwe loketbedienden starten en dat aanwervingen volgen na de zomer. Zo wordt de dienstverlening aan de klant versterkt, klinkt het.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect