Luchtverkeer aan het normaliseren

De controletoren op Brussels Airport ©BELGA

Sinds 10 uur konden de meeste vluchten op Zaventem vertrekken. Galant, Peeters en de vakbonden roepen het personeel van Belgocontrol op weer aan het werk te gaan.

Dinsdag brak bij de luchtverkeersleiders een wilde staking uit nadat verschillende leden niet tevreden waren met een sociaal akkoord dat eerder op de dag was onderhandeld. Dat stortte de luchthaven - die sinds de aanslagen stapsgewijs weer de activiteiten had hernomen - na de middag opnieuw in chaos.

Woensdagochtend was er opnieuw grote hinder. Tot 7 uur verliep alles normaal, maar bij de ploegenwissel van 7 uur meldden verschillende verkeersleiders zich net als een dag eerder ziek. De luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines kondigde daarop aan een vijftigtal vluchten te annuleren, als gevolg van de sociale actie.

Tot tien uur werd het gros van de vluchten afgelast.

Tot 10 uur was er maar capaciteit om 15 vluchten per uur te verwerken boven Zaventem. Dat is een stuk lager dan tijdens een normale werking.

Sinds 10 uur is de toestand op Brussels Airport opvallend verbeterd, blijkt uit de informatie over vertrekkende vluchten op de website van de luchthaven. De meeste geplande vluchten kunnen nu vertrekken. Af en toe wordt wel nog een vlucht geannuleerd of vertrekt er een met vertraging.

Dat neemt niet weg dat er over de hele dag toch heel wat vluchten geschrapt zijn, soms omdat ze werden omgeleid naar een andere luchthaven, soms door volledige annulatie. Door de werkonderbreking van de luchtverkeersleiders zouden woensdag zo'n 200 vluchten geschrapt zijn. De meeste vluchten sneuvelden tussen 8.00 en 10.00 uur, maar ook veel avondvluchten gaan niet door.

Volgens Belgocontrol-woordvoerder Dominique Dehaene lag de capaciteit bij Belgocontrol rond 10 uur op 20 vluchten per uur en was dit een uur later verdubbeld tot 40 per uur. Daarmee is de luchtverkeersleider nog steeds niet volledig operationeel.

Overleg

De vakbonden bij Belgocontrol werden om 11.30 uur ontvangen op het kabinet van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) om een oplossing te zoeken voor de crisis. Aan die vergadering nam ook vicepremier en minister van Werk en Economie Kris Peeters deel.

Na afloop riepen Peeters en Galant samen met de officiële vakbonden het personeel van Belgocontrol op het werk zo snel mogelijk voort te zetten, en dat 'in het belang van de reizigers, het economisch weefsel van de luchthaven en alle betrokkenen, met inbegrip van de personeelsleden van Belgocontrol zelf'. De verschillende partijen hopen dat tegen 15 uur, wanneer de volgende ploeg aan het werk gaat, het vliegverkeer opnieuw normaal kan verlopen.

De Gilde van Luchtverkeersleiders was niet uitgenodigd voor de ontmoeting. 

Pensioen op 58

De luchtverkeersleiders zijn boos omdat ze volgens het nieuw sociaal akkoord ten vroegste op hun 58ste met vervroegd pensioen kunnen, in plaats van op 55 jaar nu. De werknemers kunnen wel nog altijd vijf jaar voor hun eigenlijk pensioen in 'disponibiliteit' gaan.

Eerst moeten we snel bekijken hoe we het probleem kunnen oplossen. Via overleg, en door mensen te contacteren. Dat gaan we de volgende uren bekijken.
Kris Peeters
Vicepremier CD&V

'Onze mensen zijn in shock nadat ze de inhoud van dit zogezegde akkoord te zien kregen', gaf VSOA-secretaris Lennert Mervilde van het liberale VSOA als uitleg. 'Ze zijn (daardoor) niet meer in staat om de veiligheid te garanderen.'

De staking op zich was een gevolg van een initiatief van de Gilde van Luchtverkeersleiders, goed voor 80 van de 280 luchtverkeersleiders in ons land. Die verwees zaterdag in een brief naar een Europese regel die luchtverkeersleiders toelaat niet aan het werk te gaan als ze zich niet fris en monter voelen.

Belgocontrol deed een oproep aan de traditionele vakbonden - ACV, ABVV en ACLVB - om hun leden op te roepen in te vallen voor de luchtverkeersleiders van de gilde.

Laatste waarschuwing

Belgocontrol heeft de voorzitter van de Gilde van Luchtverkeersleiders, Marysse Meulemans, intussen formeel in gebreke gesteld, en wil dat de leden van de gilde onmiddellijk weer aan het werk gaan. Belgocontrol deed dat in een aangetekend schrijven naar de voorzitter van de gilde. De brief geldt als een 'laatste waarschuwing' aan het adres van de gilde om weer aan het werk te gaan, luidt het.

Razende reacties

De afwezige luchtverkeersleiders kunnen op weinig begrip rekenen. Er kwamen dinsdag harde reacties op de staking. IATA, de belangrijkste mondiale verenging van luchtvaartmaatschappijen, reageerde uitzonderlijk. 'Als zulke goedbetaalde beroepsmensen zo'n gebrek aan menselijk fatsoen vertonen, dan is het tijd voor de overheid om (andere) manieren te vinden om de luchtverkeersleiding operationeel te houden', reageerde topman Tony Tyler. 

De koepel van Europese luchthavens, ACI Europa, noemt de staking 'een totaal gebrek aan fatsoen en respect voor de luchthaven en de sector'. De CEO's van de luchtvaartmaatschappijen zeggen dat 'duizenden passagiers gegijzeld worden.'

Ook de reisbureaus zijn verbolgen. 'Dag op dag drie weken na de bomaanslagen op Brussels Airport de luchthaven plat leggen, is totaal onaanvaardbaar', reageert Jan Van Steen, voorzitter van de Belgian Travel Organisation (BTO). 'We staan met onze rug tegen de muur.'

Maar de meest opmerkelijke reactie kwam van premier Charles Michel himself. Die noemde de acties van de luchtverkeersleiders 'onverantwoordelijk en onaanvaardbaar'.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content