Miljoenen NMBS-geld kwijt aan ticketsysteem

De NMBS stopt met de ontwikkeling van een informaticasysteem voor treintickets ©BELGA

De spoorwegen zetten de ontwikkeling stop van een ticketsysteem waarin sinds 2012 al 30 miljoen euro is gestoken.

Het is een dure grap waarmee de NMBS-top groen lacht. Er is beslist de ontwikkeling van het informaticasysteem NDS (New Distribution System) voor de ticketverkoop stop te zetten. Vanuit het filiaal Ypto wordt daar al sinds 2012 aan gewerkt.

30 miljoen
De NMBS heeft 30 miljoen euro in een mislukt ticketsysteem gestoken.

Er is al 30 miljoen euro ingestoken, maar het systeem werkt niet naar behoren.

NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir is er niet mee opgezet dat het nieuws naar buiten wordt gebracht. Maar ze bevestigt het wel. ‘We hebben nu drie kanalen voor de ticketverkoop: online, via de automaten en aan de loketten. Die drie kanalen draaien op drie verschillende informaticaplatformen. We hadden beslist daar een eengemaakt informaticasysteem van te maken, om het gebruik te vergemakkelijken. Maar na een studie hebben we nu gekozen voor een ander systeem dan datgene waaraan we werkten’, aldus Dutordoir.

Volgens NMBS-bronnen vertoont het NDS-systeem nog altijd grote gebreken. En als er nieuwe SAP-technologie moet worden geïnstalleerd, dreigt dat de zaken nog eens voor jaren te bemoeilijken’.

Nog niet zo lang geleden moest de NMBS ook al het DICE-project afblazen. Dat moest verhinderen dat een trein met een open deur kan vertrekken. Er werd 11 miljoen euro in gestoken, maar het voldeed niet.

Gesponsorde inhoud

Partner content