Parijs belooft België 20 miljard in ruil voor Franse straaljagers

Terwijl minister Steven Vandeput de van hun missie tegen IS teruggekeerde F-16’s verwelkomde, wordt volop gelobbyd voor hun opvolging. ©BELGA

De Franse vliegtuigbouwer Dassault speelt voluit economische compensaties uit om het contract voor de opvolging van de F-16’s in de wacht te slepen.

Frankrijk biedt voor 20 miljard euro compensaties aan als België de Rafale-straaljager van de Franse vliegtuigbouwer Dassault koopt. Dat blijkt uit documenten van Dassault, die De Tijd kon inzien.

Die Rafales moeten de opvolger worden van de F-16’s. Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) verwelkomde gisteren op Kleine Brogel de F-16-gevechtsvliegtuigen die vanuit Jordanië stellingen van Islamitische Staat (IS) in Irak en Syrië hadden aangevallen. Maar het einde van de levenscyclus van die toestellen nadert.

Frankrijk had ons land eerder al een ‘breed samenwerkingsverband’ aangeboden als de federale regering de Rafale zou verkiezen boven de concurrenten F-35 en Eurofighter. Parijs en Dassault Aviation hebben inmiddels een concreet voorstel uitgewerkt, waarmee ze de Belgische regering alsnog willen verleiden.

Parijs leek zichzelf buitenspel te hebben gezet, doordat het de procedure niet heeft gevolgd die de Belgische regering had uitgewerkt voor de opvolging van de F-16’s. ‘Blijven onderhandelen met Frankrijk zou de Belgische staat blootstellen aan kritiek en rechtsvervolging’, had Vandeput gezegd.

Maar nu blijkt dat de Fransen en Dassault zich niet aan de procedure hebben gehouden omdat ze meer economische compensaties aan de Belgische industrie willen aanbieden dan mogelijk was binnen het kader dat de Belgische regering had uitgetekend.

Dassault biedt een economische return van 100 procent van de aankoopprijs, wat neerkomt op zo’n 20 miljard euro over 20 jaar en meer dan 5.000 jobs van hoogtechnologische waarde. Bij de verdeling van die compensaties wil Dassault rekening houden met ‘het economische gewicht van de Belgische regio’s’. De return zou voor 55 procent naar Vlaanderen en voor 45 procent naar Wallonië en Brussel gaan.

De economische compensaties die Dassault aanbiedt, gaan verder dan de ‘essentiële veiligheidsbelangen’, waarvan sprake is in de Belgische offertevraag. Er wordt bijvoorbeeld steun beloofd voor start-ups en kmo’s. Dassault wil ook werk maken van de uitbouw van een sterke Belgische industriële groep in de luchtvaartsector. De Fransen zwaaien eveneens met smart city-projecten buiten de luchtvaartsector.

Een andere troefkaart die Parijs uitspeelt, is een in Vlaanderen te bouwen Europees centrum voor Falcon-reserveonderdelen. Nog in Vlaanderen willen ze een onderhoudscentrum voor de Rafale oprichten. Brussel mag dan weer hopen op een onderzoekscentrum voor het onderhoud van vliegtuigen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect