Parijs haalt zwaar geschut boven voor Rafale-vliegtuigen

©AFP

Parijs zet alles op alles om ons land voor de Rafale-gevechtsvliegtuigen te doen kiezen. Het biedt economische ‘supercompensaties’ aan die bovendien nauwgezet de Belgische communautaire verdeelsleutels volgen.

Minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA) en de hele legerstaf verwelkomden gisteren op Kleine Brogel de F-16gevechtsvliegtuigen die terugkeerden nadat ze anderhalf jaar vanuit Jordanië stellingen van de terreurgroep Islamitische Staat (IS) in Irak en Syrië hadden bestookt. Met de inzet van gevechtsvliegtuigen vervult België zijn rol in internationele militaire missies.

Als we dat willen blijven doen, moeten er in 2018 knopen worden doorgehakt over de opvolging van de F-16’s, want in 2023 zouden de eerste nieuwe toestellen moeten worden geleverd. Vandeput startte de procedure door een Request for Government Proposal (RFGP) uit te schrijven. Tegen de deadline van 7 september dienden de Amerikanen een voorstel voor de F-35 van Lockheed Martin. De Britten deden hetzelfde met de Eurofighter.

De Franse minister van Defensie Florence Parly koos voor een andere aanpak. Ze schreef een brief waarin een verregaand partnerschap werd aangeboden, als België zou kiezen voor het gevechtsvliegtuig Rafale van Dassault Aviation en zijn partners Thales en Safran. Kort daarop liet minister Vandeput verstaan dat de Fransen de procedure niet correct hadden gevolgd, waarmee de deur dicht leek. ‘Blijven onderhandelen met Frankrijk zou de Belgische staat blootstellen aan kritiek en rechtsvervolging’, waarschuwde Vandeput.

Premier Charles Michel (MR) zat verveeld met de zaak, want een Belgisch ‘non’ zou de goede relatie met de Franse president Emmanuel Macron vertroebelen. Om tijd te kopen, besliste de premier met het kernkabinet na te gaan of er toch niet met de Fransen kan worden gesproken over hun partnerschap. In een opmerkelijke opiniebijdrage in De Tijd van 5 december wees de Franse minister Parly er al op dat er volgens haar geen juridische obstakels of gevaren zijn, want in de Request for Government Proposal staat uitdrukkelijk dat België als soevereine staat altijd kan beslissen de RFGP-procedure naast zich neer te leggen.

Compensaties

Om haar argumenten kracht bij te zetten, beloofde Parly nog dat België kan rekenen op economische compensaties voor 4 miljard euro, wat meer dan 100 procent is van de prijs van zo’n 3,5 miljard euro voor de 35 nieuwe gevechtsvliegtuigen die België wil kopen. Dat veroorzaakte al een opbod, want prompt liet het Brits-Duits-Spaans-Italiaanse consortium achter de Eurofighter weten dat er behalve de bouw van een innovatief centrum in Vlaanderen én in Wallonië ook nog een cyber security center voor meer dan 1 miljard euro zou worden gebouwd. Als België voor de Eurofighter kiest, kan België rekenen op een hernieuwde samenwerking met de Britse inlichtingendiensten.

De Amerikanen zijn tot dusver het discreetst gebleven over de aangeboden economische compensaties. Wel is al duidelijk gemaakt dat alle Belgische partners waarmee voor de F-16 wordt samengewerkt weer mee zullen participeren als voor de F-35 wordt gekozen. Toen de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Rex Tillerson begin december hier was, ging het in zijn onderhoud met Michel niet alleen over Rusland en Oekraïne, Syrië en Congo, maar ook over de F-35, zo blijkt uit diplomatieke verslagen.

Dassault

Om de concurrentie weg te blazen heeft Dassault inmiddels een dossier opgemaakt met economische compensaties voor ‘minstens 100 procent’ van de contractwaarde. Over de hele levenscyclus van 20 jaar van de toestellen zou dat zelfs neerkomen op zo’n 20 miljard euro en meer dan 5.000 jobs van hoogtechnologische waarde. Die gulle economische return is meteen ook de reden, luidt het in Parijs, waarom de Belgische RFGP-procedure niet is gevolgd, maar een breed partnerschap is aangeboden.

In het kader van de Request for Government Proposal zijn volgens Dassault compensaties voor hooguit 20 tot 40 procent mogelijk. Die compensaties moeten dan verantwoord worden vanuit de bescherming van ‘essentiële veiligheidsbelangen’, die voor het merendeel gelinkt zijn aan de gevechtsvliegtuigen zelf. Doordat de militaire luchtvaartindustrie vooral in het zuiden van het land is gevestigd, zou dan ook 60 procent van die directe compensaties naar Wallonië en Brussel gaan.

Wat Dassault in petto heeft, is een return van minstens 100 procent, ‘waarvan de verdeling rekening houdt met het economische gewicht van de Belgische regio’s’. Die economische compensaties zouden voor 55 procent naar Vlaanderen en voor 45 procent naar Franstalig België gaan. Daarmee spelen de Fransen in op de politieke gevoeligheden en de economische krachtverhoudingen in België (zie inzet).

Die 100 procent economische return is het ultieme wapen dat Frankrijk inzet om alsnog gehoor te krijgen aan Belgische zijde en gesprekken te starten. De Fransen zijn niet van plan alsnog in de lopende procedure te stappen als in februari de ‘best and final offers’ moeten worden ingediend. Want dan zou Rafale zijn grote troef van economische compensaties voor 100 procent niet kunnen uitspelen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content