Brussel bant vervuilende auto's

De lage-emissiezone is het paradepaardje van de Brusselse minister van Leefmilieu Céline Fremault. ©Photo News

De meest vervuilende dieselwagens krijgen vanaf 1 januari geen toegang meer tot het Brussels Gewest.

Na veel vijven en zessen is de Brusselse lage-emissiezone vanaf 1 januari uit de startblokken geschoten. De hoofdstad is de tweede stad in België die de vervuilende auto's bant.

Over welke auto's gaat het?

Het toegangsverbod geldt voor personenwagens, bestelwagens tot 3,5 ton en bussen en autocars. Vrachtwagens worden al langer ontraden de stedelijke centra van het Brussels Gewest in te rijden, omdat er een kilometerheffing geldt voor het hele wegennet. In Vlaanderen en Wallonië is de heffing grotendeels tot de snelwegen beperkt.

Voor personenwagens geldt het rijverbod dit jaar enkel voor de oudste en meest vervuilende dieselwagens met hoge uitstoot. Het gaat om auto's die op de datum van hun eerste inschrijving gekwalificeerd zijn als Euronorm 0 of 1, een Europees label dat de emissiewaarden vastlegt.

Concreet gaat het om dieselwagens die voor 1 januari 1997 in het verkeer zijn gekomen, zoals een oude Mercedes C-klasse of Peugeot 306 waarvan er nog heel wat rondrijden. Tot 2025 wordt de emissiegrens jaar na jaar opgetrokken. In 2019 wordt Brussel ook verboden terrein voor dieselwagens van het type Euronorm 2 - inschrijvingsjaar tussen 1997 en 2000 - en benzinewagens in de categorie Euronorm 0 en 1.

De geleidelijke verstrenging betekent dat Brussel tegen 2025 verboden terrein wordt voor bijna een derde van de half miljoen wagens die vandaag Brussel nog binnen rijden. Dit jaar gaat het om amper 0,3 procent van het totale wagenpark. De kritiek van onder meer de Groenen is dat de emissiezone zo uitgehold start dat er in feite sprake is van enkele jaren uitstel. 

Waar geldt de lage-emissiezone?

Het gebied bestrijkt het volledige gewest met 19 gemeenten, uitgezonderd het deel van de grote ring dat over Brussels grondgebied loopt en enkele toegangswegen. Die leiden naar grote randparkings (Ceria-Coovi, Stalle en Kraainem), waar pendelaars kunnen overstappen op openbaar vervoer. De lage-emissiezone zal ook 24 uur op 24, zeven dagen op zeven van kracht zijn. Brussel verschilt van de lage-emissiezone in Antwerpen omdat het gebied zo veel groter is. In Antwerpen is het beperkt tot de binnenstad, te vergelijken met de Brusselse vijfhoek.

Hoe werkt het?

Brussel besloot niet te werken met een milieuvignet, zoals Parijs wel doet. Er komt een schild van intelligente ANPR-camera's die nummerplaten herkennen. Momenteel zijn er al 70 camera's op 46 locaties. De bedoeling is dat er tegen eind dit jaar 176 camera's zijn op 121 locaties. Het hele netwerk moet uiteindelijk uit 200 camera's bestaan.

Wat zijn de sancties op niet-naleving?

De boete bedraagt 350 euro. De boetes worden in de eerste negen maanden niet uitgeschreven, overtreders krijgen dan enkel een waarschuwing in de bus. De overgangsperiode wordt volgend jaar nog maar drie maanden. Daarna volgt telkens een periode van drie maanden, een periode waarin auto's die al een boete hebben gekregen er geen tweede krijgen. In die periode kunnen bestuurders voor andere vervoersmiddelen of een andere wagen kiezen.

Zijn er uitzonderingen?

Wie toch met een vervuilende wagen Brussel in wil rijden, kan dat maximaal acht dagen per jaar voor 35 euro per dag.

Daarnaast is er een lange lijst uitzonderingen van wagens waarop het verbod niet geldt. Het gaat onder meer om oldimers (die vallen in Antwerpen wel onder het verbod), prioritaire en militaire voertuigen, bromfietsen en wagens boven 3,5 ton.

De lage-emissiezone geldt in principe voor binnen- en buitenlandse auto's. In realiteit zal het enkel gaan om Belgische, Franse en Nederlandse chauffeurs. Met Frankrijk en Nederland heeft België akkoorden over de uitwisseling van gegevens, met Duitsland en Luxemburg bijvoorbeeld niet. 

Blijft het beperkt tot Brussel?

Antwerpen pionierde vorig jaar, Brussel volgt nu. Maar er zijn nog Belgische steden die een lage-emissiezone plannen. In 2020 volgen Gent, Mechelen en Willebroek.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content