Brussel wil toegang via E40 vanuit Leuven beperken

Touring en Febiac reageren verbijsterd. VAB is minder verrast over de plannen. ©Photo News

Het Brussels Gewest wil in 2017 de toegang tot de hoofdstad via de E40 vanuit Luik en Leuven met bijna de helft versmallen. Dat leidt tot verbijsterde reacties.

De Brusselse minister-president Rudi Vervoort (PS) heeft het RTBF-bericht over het plan bevestigd. De E40 zou vanaf Kraainem versmald worden van zes tot vier rijstroken, waardoor een grote laan zou ontstaan waar plaats vrijkomt voor bussen en fietsers. Volgens Vervoort heeft de versmalling geen invloed op de capaciteit van de E40. Eerst was sprake van een halvering tot drie, maar dat ontkende Vervoort maandagavond.

'Waanzin'

Touring noemt het plan 'waanzin' en 'de omgekeerde wereld'. Voor de mobiliteitsorganisatie past dat in een duidelijk beleid van het gewest om 'het wegverkeer zodanig te stremmen en kunstmatige files te creëren'.

Voor VAB is de beslissing een minder grote verrassing. 'Eigenlijk is het een vrij logische keuze, je ziet in tal van andere Europese grootsteden dat de auto's van pendelaars uit het centrum worden geweerd', zegt woordvoerder Maarten Matienko.

Maar het grote verschil met die andere steden, zoals Oslo en Londen, is dat daar wel een degelijk alternatief bestaat voor de pendelaars. In en rond Brussel blijft het wachten op het Gewestelijk Expresnet (GEN).

'Zonder overleg en alternatief de ochtendfiles richting Brussel een paar kilometer achteruitschuiven en de verliestijden nog verhogen is allerminst een oplossing.'
Febiac

De autofederatie Febiac vindt het 'ongehoord' dat er vooraf geen impactanalyse en communicatie met de andere gewesten was. 'Zonder overleg en alternatief de ochtendfiles richting Brussel een paar kilometer achteruitschuiven en de verliestijden nog verhogen is allerminst een oplossing. Ook Brussel zal er de prijs voor betalen. Wanneer komt er een Masterplan Mobiliteit op lange termijn, eerder dan het kortzichtige eigenbelang te dienen?', reageert Febiac.

De werkgeversorganisatie Voka vindt de plannen van de Brusselse regering weinig realistisch, zeker als er niet eerst werk wordt gemaakt van alternatieven voor de pendelaars.

'Zonder alternatieven spant Brussel de kar voor het paard', zegt Jean-Paul Van Avermaet, de voorzitter van Voka Metropolitan. 'We vragen eerst een snelle realisatie van projecten zoals het GEN of extra tramlijnen van de MIVB en De Lijn, en een veralgemeende, intelligente kilometerheffing voor personenwagens om het autoverkeer te sturen.'

Dat Brussel de bereikbaarheid gaat inperken, terwijl de burgemeesters van Halle-Vilvoorde net pleiten voor meer alternatieven om de verkeersverzadiging te counteren, vindt Peter Van Biesbroeck, de algemeen directeur van Voka - Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant, niet kunnen.

Nieuwe woningen

De aanpassing kadert binnen Parkway E40, het plan van het Gewest om het gebied rond de gebouwen van de openbare omroepen VRT en RTBF te hertekenen. De kantoorgebouwen langs de Kolonel Bourgstraat moeten plaatsmaken voor nieuwe woningen, terwijl er parallel met de Reyerslaan een nieuwe laan komt. Een deel van de groene zone van het terrein van de VRT en de RTBF zal worden omgevormd tot een publiek park.

Het plan vergt wijzigingen van de weginfrastructuur in de gemeenten Sint-Lambrechts-Woluwe, Evere en Schaarbeek.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud