'Brusselse mobiliteitsknoop raakt niet ontward'

©Photo News

De files in Brussel zullen alleen maar toenemen, zelfs met een goed ontwikkeld voorstadnet en tolheffingen, zo blijkt uit tests van het studiebureau Stratec.

Ook met een goed ontwikkeld oorstadnet of zelfs indien er een tolheffing zou komen, zal de mobiliteit in Brussel niet verbeteren. Dat blijkt uit tests van studiebureau Stratec voor Brussel Mobiliteit. De komende jaren zullen de files in de hoofdstad alleen maar toenemen, besluit Stratec, ook indien er belangrijke maatregelen genomen worden om dat tegen te gaan.

Vlotte verbindingen

Bevolkingstoename en economische groei zullen vraag naar verplaatsingen in Brussel enkel maar doen toenemen.
Louis Duvigneaud
CEO Stratec

Het Gewestelijk Expresnet (GEN), dat intussen herdoopt is tot de S-Lijn, moet zoals het Parijse RER-model voor vlotte treinverbindingen tussen de hoofdstad en periferie zorgen. De bedoeling is dat op 12 grote lijnen in een straal van 30 kilometer rond Brussel om het kwartier treinen sporen naar de hoofdstad.

In die GEN-zone gaan de verwachtingen uit van een toename van de bevolking met 10 procent en ook een groeiende economie. De tewerkstelling zou met 8 procent toenemen tegen 2040, klinkt het. 'Die twee elementen zullen de algemene vraag naar verplaatsingen doen toenemen en dus ook het aantal voertuigen dat zal rijden op het Herrmann-Debrouxviaduct en de hele ring, die nu reeds verzadigd is', legt Louis Duvigneaud, CEO van Stratec, uit.

Ambitieus

De tests van Stratec gaan nochtans uit van een maximalistisch scenario waarbij het beleid sterke maatregelen neemt. 'Indien we de mobiliteit willen verbeteren, zouden we nog verder moeten gaan met deze maatregelen en zouden we een ambitieus en voluntaristisch beleid moeten hebben.'

Voorafgaande studies hebben volgens Duvigneaud duidelijk aangetoond wat de meest efficiƫnte maatregelen zijn om de Brusselse mobiliteit aan te pakken: raken in de portefeuille van de autobestuurders en de toegankelijkheid van de hoofdstad verminderen. 'De laatste jaren, door veel rijstroken te schrappen en ze te reserveren voor bussen en andere voertuigen, is er voornamelijk op de tweede oplossing gefocust. Dat moeten we toegeven', besluit hij.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content