nieuwsanalyse

Waarom België in bedrijfsbelasting achter de feiten aanloopt

De Nederlandse premier Mark Rutte steekt met een verlaging van de vennootschapsbelasting Belgisch collega Charles Michel de loef af. ©BELGA

België zit met de handrem op in de Europese fiscale race, omdat ons land er niet in slaagt voldoende mensen aan het werk te zetten én de begroting te doen kloppen.

Het is een pijnlijke vaststelling: nauwelijks heeft de Wetstraat met hangen en wurgen een verlaging van de vennootschapsbelasting afgerond, of België wordt in de Europese race om bedrijven aan te trekken door Nederland op het linkerbaanvak vlotjes voorbijgestoken.

Eén iets is duidelijk: met een officieel tarief van de vennootschapsbelasting van 34 procent kon België niet meer buiten komen. Met 34 procent zit België samen met Frankrijk aan de kop van de eurozone, waar het gemiddelde tarief 24 procent is (zie grafiek onderaan). Maar ook de effectieve belastingsvoet zit volgens data van de Europese Commissie met 28 procent vijf procentpunt boven het Europese gemiddelde. 

En dus kwam er het zomerakkoord, dat het officiële tarief voor grote bedrijven tegen 2020 naar 25 procent doet dalen. Dat bleek het beste haalbare, ook al is dat tarief nog altijd relatief hoog en gaan we er volgens de Amerikaanse kamer van koophandel in België geen investeringen mee aantrekken

Wie gaat dat betalen?

En dan is er bovendien nog de discussie of de verlaging van de vennootschapsbelasting nu gefinancierd is of niet. Met andere woorden: recupereert de fiscus de 5 miljard die de verlaging van het tarief van de vennootschapsbelasting kost door elders drastisch te korten op aftrekposten waarmee ondernemingen nu hun fiscale factuur verminderen? In Nederland snoeit de regering volgens Het Financieele Dagblad vooral in de rente-aftrek, om minstens deels de factuur van 3 miljard voor het lagere tarief op te vangen. 

Terwijl de Wetstraat nog bikkelt over hoe we ons achterhoedegevecht gaan financieren, raken we zeker ten opzichte van Nederland - dat er economisch weer helemaal staat - steeds meer achterop. 

Verschijnt deze grafiek hier niet of niet correct? Bekijk hem dan via deze link.

De reden is eigenlijk eenvoudig: België heeft nog altijd zijn begroting niet in orde en heeft dus eigenlijk geen geld om ook maar aan iemand cadeaus uit te delen. Zelfs de ambitie om tegen 2019 een sluitende begroting af te leveren heeft de huidige regering laten varen

Bovendien heeft de Belgische overheid ook nooit een fundamentaal kerntakendebat gevoerd: in Nederland en Duitsland int en spendeert de overheid volgens data van het Internationaal Monetair Fonds 44 procent van het bruto binnenlands product (bbp). In België claimt de overheid 51 procent van alles wat de Belgen op een jaar verdienen. En zelfs dat volstaat niet, want de uitgaven van onze overheden belopen liefst 54 procent van het bbp.  

Work, work, work

De hoofdreden waarom we de begroting niet sluitend kunnen maken is naast het ontbreken van een kerntakendebat ook de vaststelling dat we er maar niet aan slagen voldoende mensen aan het werk te krijgen.

Dat is echt cruciaal: hoe meer mensen aan het werk, hoe meer mensen belastingen bijdragen en hoe minder mensen van een uitkering genieten. In Duitsland, bijvoorbeeld, klotst bij de sociale zekerheid het geld tegen de plinten dankzij de recordtewerkstelling

In België neemt van de 20- tot 64-jarigen nog geen 68 procent deel aan de arbeidsmarkt, raamt de rijkelandendenktank OESO. In Frankrijk is die participatiegraad (werkenden + werkzoekenden) 72 procent, in Duitsland 78 procent en in Nederland zelfs 80 procent. 

Nog anders gesteld: van de 11,3 miljoen Belgen zijn er luidens het IMF maar 4,8 miljoen of 42 procent aan het werk. In Nederland zijn op een bevolking van 17,1 miljoen 8,6 miljoen mensen of 50 procent aan het werk. Een verschil van 8 procentpunt dat in de huidige Europese fiscale race doorslaggevend is. 

Verschijnt deze grafiek hier niet of niet correct? Bekijk hem dan via deze link.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content