Bedrijven moeten verkeersboetes werknemers betalen

©BELGA

Als niet duidelijk is welke werknemer een snelheidsovertreding maakte met een firmawagen, zullen bedrijven zelf de boetes moeten betalen. Daarvoor werkt Mobiliteitsminister Francois Bellot (MR) aan een wetswijziging.

Als een poolwagen van een bedrijf geflitst wordt en niemand wil zeggen wie de overtreding maakte, dan zullen bedrijven uit eigen zak de boete moeten betalen. Dat is een van de wijzigingen aan de Wegcode die minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil doorvoeren. ‘Bij wagens van rechtspersonen is het nu soms moeilijk om de inbreukpleger te identificeren’, staat in zijn nieuwe beleidsnota.

De maatregel is vooral gericht op die bedrijfswagens waar telkens andere werknemers achter het stuur plaatsnemen, zoals bestelbusjes of poolwagens.

‘Auto-eigenaars zullen geen boete meer kunnen ontlopen door te claimen dat ze niet zelf achter het stuur zaten.’
Woordvoerder Francois Bellot

‘Chauffeurs zullen in die auto’s niet meer ongestraft overtredingen kunnen maken’, klinkt het op het kabinet van Bellot. ‘Als bij een overtreding niemand zegt wie de bestuurder was, dan is het bedrijf aansprakelijk.’ Op die manier heeft de overheid een stok achter de deur om te zorgen dat boetes betaald worden. 

Ook wie wagen uitleent, is aansprakelijk

Bellot hoopt zijn wetswijziging tegen het voorjaar rond te krijgen. Daarbij zou niet alleen voor bedrijven de aansprakelijkheid uitgebreid worden. Ook particulieren die hun auto uitlenen, zullen aansprakelijk gesteld kunnen worden voor overtredingen die ze zelf niet maken.

‘Auto-eigenaars zullen geen boete meer kunnen ontlopen door te claimen dat ze niet zelf achter het stuur zaten’, klinkt het.

Minister van Mobiliteit Francois Bellot (MR) wil dat chauffeurs niet meer ongestraft overtredingen kunnen maken met een firmawagen. ©BELGA

Voor de bedrijfswagens met vaste bestuurder, de zogenaamde salariswagens, werd twee jaar geleden al een systeem uitgewerkt waardoor bestuurders nu zelf opdraaien voor hun boetes. De federale overheidsdienst Mobiliteit legde samen met de leasefederatie Renta een database aan waarin van zo’n 250.000 bedrijfswagens de gebruikelijke bestuurder geregistreerd staat. Voor die wagens worden verkeersboetes rechtstreeks naar de werknemer gestuurd en niet naar de leasingmaatschappij of de werkgever. 

Leasemaatschappijen hebben nog bedenkingen

Frank Van Gool, algemeen directeur van Renta, hoopt dat de nieuwe wetgeving geen afbreuk doet aan dat systeem dat goed werkt. ‘Bestuurders van bedrijfswagens die al geregistreerd staan, moeten aansprakelijk blijven’, zegt de topman van de leasefederatie. ‘Anders zou dat een stap terug betekenen.’

Hij hoopt nog op overleg met de minister om wat zaken uit te klaren. ‘Het kan bijvoorbeeld niet de bedoeling zijn dat ook voor zware verkeersovertredingen met penale vervolging het bedrijf aansprakelijk gesteld wordt.’

'Het is archaïsch om het leasingbedrijf aansprakelijk te stellen voor een overtreding en dan de boete te laten doorrekenen aan de klant.'
Frank Van Gool
algemeen directeur Renta

Bedrijven aansprakelijk maken, is volgens Van Gool niet de beste manier om te zorgen dat boetes betaald worden. ‘In 95 procent van de gevallen is de leasingmaatschappij de kentekenhouder’, zegt hij. ‘Het is archaïsch om het leasingbedrijf aansprakelijk te stellen voor een overtreding en dan de boete te laten doorrekenen aan de klant.' 

'Het zou veel zinvoller zijn om voor bedrijfswagens met vaste chauffeur registratie te verplichten zodat boetes altijd rechtstreeks bij de bestuurder belanden. Zelfs voor poolwagens met wisselende chauffeurs kunnen we een systeem ontwikkelen dat bijhoudt wie wanneer rijdt, zodat mensen hun eigen boetes betalen.’

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content