Belastingvoordeel voor hybride auto's dooft uit

Ook de Volkswagen Golf krijgt het label 'fakehybride'. ©BLOOMBERG NEWS

Hybride auto’s, die zowel een benzine- of dieselmotor als een elektrische motor hebben, verliezen hun fiscaal voordeel en worden daarom minder aantrekkelijk als bedrijfswagen.

Dat blijkt uit de teksten over het Zomerakkoord van de regering-Michel die De Tijd kon inkijken.

De steun voor hybride bedrijfswagens wordt veel meer afgebouwd dan gedacht. Bij de afsluiting van het Zomerakkoord klonk het dat de fakehybrides zouden worden aangepakt. Dat zijn stekkerhybrides met een relatief kleine oplaadbare batterij. Omdat niet genoeg energie in de batterij kan worden opgeslagen of omdat de bestuurder niet de moeite doet om de batterij op te laden, rijden die auto’s amper elektrisch. Als voorbeeld werden de hybride Porsche Cayenne en andere SUV’s gegeven.

De regering wil een grens trekken om te bepalen wanneer een batterij groot genoeg is om een ‘echte’ hybride te zijn. Ze houdt daarbij rekening met het gewicht van de auto. In de ontwerpteksten ligt de lat op 1 kilowattuur (kWh) per 100 kilogram auto.

Gemengde reacties

Mobiliteitsorganisatie Touring noemt de plannen van de federale regering 'de omgekeerde wereld'. Volgens Danny Smagghe van Touring verdienen  'zulke ecologisch verantwoorde wagens nog altijd een stimulans'.

Bij de VAB is dan wel weer begrip te horen voor de regeringsplannen. 'Die hybride wagens worden niet altijd optimaal gebruikt', zegt woordvoerder Maarten Matienko. 'Bovendien is het zo dat er een extreem hoge afwijking is tussen het geafficheerde verbruik en het reële verbruik. Ze hebben niet alleen een batterij, maar ook een extra motor, wat ervoor zorgt dat ze zwaarder zijn, met de bekende gevolgen voor de uitstoot.'

Bij de BBL is beleidscoördinator Mathias Bienstman te vinden voor het plan. 'Een zeer goede zaakt, reageert Bienstman. 'De technologie is al ver genoeg geëvolueerd om meteen de sprong te maken naar volledig elektrische wagens. Met een autonomie van 30 à 50 km kozen chauffeurs er toch meestal voor om de elektrische motor zo goed als nooit te gebruiken.'

De Porsche Cayenne, een voertuig van 2,8 ton en een batterij van 10 kWh, zit zwaar onder de grens. De batterij zou minstens 28 kWh energie moeten kunnen opslaan. Hetzelfde geldt voor andere SUV’s, waaronder de BMW X5.

Maar ook heel wat kleinere modellen zoals de Toyota C-HR en Auris (de best verkochte hybrides), de BMW 2-Reeks en de Volkswagen Golf hebben een te zwakke batterij en krijgen het label fakehybride, blijkt uit de regeringsteksten.

Fakehybrides worden fiscaal beschouwd als benzine- of dieselauto’s. Dat betekent dat de bestuurder een hogere belasting op zijn voordeel van alle aard (VAA) moet betalen. Ook de vennootschap wordt getroffen: die zal de auto voor een lager percentage fiscaal kunnen aftrekken.

In de ontwerpteksten - die nog kunnen veranderen - staat evenwel dat de regering de lat nog kan verlagen, tot 0,6 kWh per 100 kilogram. Als dat gebeurt, kan bijvoorbeeld de Volkswagen Golf nog net binnen de regels vallen.

De nieuwe regels zouden gelden voor auto’s die vanaf volgend jaar worden gekocht, maar worden pas vanaf 2020 toegepast.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content