Bellot legt compromis over vliegwet op tafel

Minister van Mobiliteit François Bellot wil schot in het lastige vliegdossier krijgen. ©BELGA

Minister van Mobiliteit François Bellot heeft een voorstel om de lasten en de lusten van de luchthaven te verdelen. Maar dat zou Brussel te veel ontzien en Vlaanderen benadelen.

Er komt langzaam schot in het lastige vliegdossier. Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) heeft vorige week voor het eerst een nota bezorgd aan de federale regeringspartijen met voorstellen om de lusten en de lasten rond de luchthaven van Zaventem te verdelen.

In de nota staan concrete pistes om de vliegroutes aan te passen en evenwichtig te spreiden over het grondgebied van Vlaanderen en Brussel.

Daarnaast legt Bellot ook technische oplossingen op tafel. Het gaat onder meer over het gebruik van radar- en softwaresystemen die de luchtverkeersleider Belgocontrol moeten helpen om de juiste aanvliegroutes te kiezen. Dat moet het opstijgen en landen van de vliegtuigen vlotter en stiller laten verlopen.

Totaaloplossing

De nota is veel ruimer dan de vliegwet. Die werkt alleen nieuwe Europese regels uit over de procedures om de vliegroutes te wijzigen. De vliegwet is slechts een van de zeven componenten, van economie over technische elementen tot milieu, die Bellot de regering als oplossing voorlegt.

Bellot heeft altijd benadrukt dat hij werkt aan een ‘totaaloplossing’, met een breed pakket maatregelen, zodat er niet om de haverklap politieke heisa ontstaat omdat een minister zomaar de vliegroutes probeert te wijzigen.

Bellot bepaalt ook welke maatregelen op korte, middellange en lange termijn genomen moeten worden.

'Nota ontziet Brussel'

In regeringskringen is te horen dat het goed is dat er eindelijk een tekst op tafel ligt. Maar het is niet meer dan een ‘sneuvelnota’ waar nog een hartig woordje over gesproken zal worden.

Bellot ontziet in zijn voorstellen Brussel te veel en laat Vlaanderen te massief overvliegen, is te horen.

Want Bellot 'ontziet in zijn voorstellen Brussel te veel en laat Vlaanderen te massief overvliegen’, is te horen. ‘Bovendien zal de tekst van Bellot ook weinig oplossen, zolang de discussie over de geluidsnormen niet opgelost is.’

Bellot heeft altijd gezegd dat de twee dossiers - de spreiding van de vliegroutes en de geluidsnormen - gescheiden zijn. Binnenskamers geeft hij nu toe dat ze politiek niet los van elkaar te zien zijn. ‘Maar er valt niet aan te ontsnappen dat de geluidsnormen een regionale materie zijn, zodat de knoop tussen de gewesten ontward moet worden.’

Geluidsnormen

De communautaire discussie over de geluidsnormen blijft muurvast zitten. Een nieuw overleg tussen de verschillende regeringen leverde gisteren zoals verwacht niets op.

UITGELEGD

De Brusselse geluidsnormen in 7 vragen.

Brussel wou strenger optreden tegen de geluidsoverlast van vluchten vanop Brussels Airport. Vlaanderen steigert omdat de luchtvaartmaatschappijen van Brussel fors hogere boetes zullen krijgen, waardoor ze dreigen te verkassen naar buitenlandse luchthavens. Dat zal vooral Vlaamse jobs kosten omdat het merendeel van het personeel uit Vlaanderen komt.

Nieuw belangenconflict

De Vlaamse regering diende gisteren een nieuw belangenconflict in tegen de Brusselse beslissing die op 1 januari moest ingaan omdat nieuw overleg op niets uitdraaide.

Via zo’n belangenconflict kan een regering een beslissing van een andere regering 60 dagen bevriezen. Zo koopt ze opnieuw tijd om tot een oplossing te komen. Achter de schermen circuleert dat de nieuwe deadline - 20 april - nog eens verlengd kan worden. Niet het gewest, maar de Vlaamse gemeenschapsregering kan nog een nieuw belangenconflict inroepen.

Bevriezing

De ‘bevriezing’ moet het mogelijk maken de komende weken echt om de tafel te gaan zitten. Tot nu toe was het overleg vooral ‘een façade’, luidt het. De Vlaamse regering heeft naar eigen zeggen een voorstel tot compromis klaar. Wat dat compromis inhoudt, wil ze nog niet kwijt. Vlaanderen zal het ook pas op de onderhandelingstafel leggen ‘als Brussel bereid is om mee te delen in de lasten.’

We kunnen niet verder met twee gewesten die zo tegenover elkaar staan.

Bellot zal de komende dagen en weken bemiddelen. ‘We kunnen niet verder met twee gewesten die zo tegenover elkaar staan.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud