Bevoorrading stropt door acties binnenvaart

(foto belga) ©AFP

De binnenschippers zetten hun prikacties, die al bijna een week lopen aan verschillende sluizen in het land, zeker door tot woensdag, wanneer ze een overleg hebben met staatssecretaris Melchior Wathelet. Steeds meer bedrijven maken melding van problemen met de bevoorrading.

In België ons land zijn er prikacties in Evergem, Merelbeke, Straatsburgdok (Antwerpen), Kain (Doornik) en Luik. De wachthavens lopen stelselmatig vol. Inmiddels breiden de acties ook stilaan uit naar de buurlanden, op de Seine-Scheldeverbinding in het Noord-Franse Valenciennes, en op de verbinding tussen Rotterdam en Antwerpen in het Zuid-Nederlandse Volkerak. 

De Belgische binnenschippers blijven actie voeren op de Belgische binnenwateren om gehoor te krijgen voor hun problemen. 90 procent heeft het water aan de lippen omdat de vrachttarieven die de verladers betalen onvoldoende zijn om de kosten te dekken. Ze eisen dat de overheid dringend iets doet aan de overcapaciteit en de dumpingtarieven in de sector. 

Woensdag is overleg voorzien tussen de binnenvaartsector en het kabinet van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet. Die werkt aan een ontwerp van KB tegen dumping in de binnenvaartsector en bekijkt in een werkgroep het sociaal statuut en de technische aspecten van de sector.  

Hoewel het begrip aanvankelijk groot was voor de binnenschippers, klinkt stilaan steeds meer uit het bedrijfsleven dat de bevoorradingsproblemen oplopen. Zo denkt Eon eraan een elektriciteitscentrale bij Genk in de daluren op lagere kracht te laten draaien omdat de benodigde steenkool niet ter plaatse raakt. Dat kan ten dele gecompenseerd worden met aardgas, maar dat is veel duurder.

Verscheidene bedrijven zijn ook gestart met de zoektocht naar alternatieven en bekijken hoe ze hun goederen via de weg tot hun bestemming kunnen krijgen.

Na de verladersorganisatie OTM, en haar Nederlandse zusterorganisatie EVO, roepen ook Alfaport Antwerpen en Voka Antwerpen-Waasland op om de acties te stoppen. Ze wijzen erop dat de logistieke keten verstoord wordt, met extra kosten als gevolg. 'Bovendien wordt heel wat afgeleid naar de weg, wat haaks staat op de grootste troef van de binnenvaart, als duurzame vervoersmodus', klinkt het. 

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits gaf maandagavond tijdens haar openingstoespraak in het nieuwe gebouw van Voka Oost-Vlaanderen toe dat de acties contraproductief worden, al benadrukte ze begrip te hebben voor de situatie van de binnenschippers. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud