Brussel wil federaal geld niet voor tunnels gebruiken

©Photo News

Er gaat geen extra geld uit het Beliris-fonds - een jaarlijkse pot van 125 miljoen euro dat van de federale overheid naar Brussel vloeit - naar de renovatie van de instortende tunnels.

Er was al een akkoord dat de federale regering tussen 2015 en 2017 elk jaar 125 miljoen euro zou doorstorten naar Brussel voor zijn hoofdstedelijke functie. Dat geld is nu toegewezen aan concrete projecten. De grote meerderheid van de middelen gaat naar mobiliteit.

Uitbreiding

De Brusselse metro is de grote begunstigde, met 150 miljoen euro over drie jaar. 50 miljoen per jaar is ongeveer een derde van wat Brussel jaarlijks aan de metro spendeert. De voorbije tien jaar is ruim 1,6 miljard geïnvesteerd in de metro. Dat is bijzonder veel, gezien de jaarlijkse Brusselse begroting ongeveer 4 miljard euro bedraagt.

Het federale geld is bedoeld voor de modernisering en de uitbreiding van de metro. Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) wil de metro doortrekken naar het noorden, tot in het Vlaamse Grimbergen. Er zijn ook plannen voor een uitbreiding naar het zuiden, tot in de Brusselse gemeente Ukkel.

Tunnels

Er wordt geen extra geld uit Beliris uitgetrokken voor de Brusselse tunnels. Minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (MR), bevoegd voor Beliris, had aangeboden dat er met middelen van Beliris kon geschoven worden. Maar Brussel zag dat niet zitten. 'Er kan gesproken worden over federaal geld, maar dan alleen als het over extra middelen gaat', liet Pascal Smet deze week verstaan.

Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) bedankt vriendelijk. 'De renovatie van de tunnels zullen we wel uit eigen middelen betalen. Ik weet dat het veel geld gaat kosten, maar de kleine ring is slechts één onderdeel van de oplossing voor de mobiliteit. Wie gelooft er dat een heropening van alle tunnels de problemen van de baan zou vegen? Nee, we moeten werken aan alternatieven en dat is in de eerste plaats de metro.'

Wanbeleid

Door wanbeleid uit het verleden zijn momenteel twee van de 25 Brusselse tunnels gesloten om veiligheidsredenen. De sluiting van Stefania- en Montgomerytunnel zorgt voor extra verkeersproblemen in een stad die al de meeste files in Europa heeft. Er is een grondige renovatie nodig van zeker zeven tunnels. Ramingen gaan ervan uit dat het minstens een half miljard euro zal kosten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content