Brussels stadion op Vlaamse grond dreigt België zuur op te breken

Het Eurostadion is van bij het begin een communautaire nachtmerrie, met een Brusselse parking op Vlaams grondgebied. ©BELGA

De Europese voetbalbond UEFA beslist vandaag of Brussel in de running blijft als speelstad voor het EK voetbal in 2020. Het ‘prutswerk’ rond het Eurostadion kan België een ferme blamage opleveren.

Premier Charles Michel (MR) veegde deze week de Brusselse MR-schepen Alain Courtois binnenskamers de mantel uit. Michel is woest dat Courtois, die samen met Brussels minister Guy Vanhengel (Open VLD) de trekker is van het geplande Eurostadion op parking C van de Heizel, het project ‘van bij het begin verprutste’. De premier beseft dat vandaag een blamage dreigt, nu België er niet in slaagt op tijd een voetbalstadion te bouwen.

Premier Charles Michel beseft dat een blamage dreigt als de UEFA het EK voetbal van 2020 uit Brussel weghaalt.

Brussel is de enige van de 13 Europese kandidaat-steden die niet op schema zit. Een nieuw stadion met 60.000 zitjes is de voorwaarde van de UEFA voor een EK in Brussel. De tijd dringt. In de coulissen lopen Stockholm (die favoriet zou zijn), Rome, Amsterdam en Cardiff zich warm om de plek van Brussel over te nemen. Bronnen bij het dossier melden dat Brussel mogelijk nog tot januari respijt krijgt.

Doorbraak

Projectontwikkelaar Ghelamco hoopt tegen die tijd een doorbraak te realiseren. De originele bouw- en milieuaanvraag raakte verstrikt in een procedureel limbo tussen de gemeente Grimbergen, de provincie Vlaams-Brabant en het Vlaams Gewest. Ghelamco besloot afgelopen zomer uit de processie van Echternach te stappen en de vlucht vooruit te nemen. Het tilde het dossier naar het niveau van de Vlaamse regering. Die ingreep kwam er om via de Vlaamse omgevingsvergunning een blokkering ten gevolge van een juridische veldslag uit te schakelen.

13
Brussel is de enige van 13 Europese kandidaat-steden voor het EK voetbal die niet op schema zit.

Boven die nieuwe omgevingsvergunning pakken de donderwolken zich intussen ook alweer samen. Eén obstakel lijkt van de baan. Ghelamco vecht al vier jaar - toen de eerste plannen voor de bouw van een stadion en commercieel complex op tafel kwamen - voor de afschaffing van een buurtweg op parking C. Hoewel de weg een halve eeuw geleden onder meters beton verdween, is een formele afschaffing ervan nodig om met de bouw te beginnen. Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) zal eerstdaags bijna zeker een einde maken aan de vaudeville door de buurtweg te schrappen.

De bouwvergunning is een ander paar mouwen. De omgevingscommissie van het Vlaams Gewest - met daarin alle bevoegde administraties - zit samen om een algemeen advies aan Schauvliege te formuleren. Die zal dan ten laatste eind januari beslissen.

Er zijn twee grote pijnpunten, luidt het bij insiders. Ghelamco is in zijn aanvraag bijzonder creatief om het stadion en zijn commerciële invulling binnen de lijntjes van de opgelegde ruimtelijke plannen te doen kleuren. ‘Maar dat doen veel simpele Vlaamse sporthallen ook, waardoor dat geen struikelblok hoeft te zijn’, is te horen. Fundamenteler zijn de problemen rond de mobiliteit. De administratie van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) gaf al een negatief advies, omdat de alternatieven van Ghelamco onvoldoende zouden zijn. De vrees is dat de komst van het stadion tot een verkeersinfarct op de Brusselse Ring leidt.

Moeras

De inplanting van het Eurostadion is even problematisch als het moeras van procedures. Het maakt het van bij de start een ‘communautaire clusterfuck’. Parking C is Brussels eigendom, maar ligt op het grondgebied van Grimbergen in Vlaanderen. Dat leidt tot hallucinante toestanden.

Ghelamco-topman Paul Gheysens. ©BELGA

Zo hebben Ghelamco en Neo, het geplande winkelcomplex van het Brusselse stadsbestuur op de Heizel, een klacht tegen elkaar ingediend. Ghelamco belooft op wedstrijddagen de sluiting van een geplande toegangsweg naar de Ring, terwijl Brussel diezelfde weg nodig heeft als verbinding naar Neo. Weyts weigert daarnaast de verkoop van een aantal percelen Vlaamse grond die Ghelamco nodig heeft voor de realisatie van het stadion. Het is vechtfederalisme ten top.

Bij een groen licht van Schauvliege voor de omgevingsvergunning is het spel nog niet gespeeld. Er is beroep mogelijk bij een Vlaams vehikel - de Raad voor Vergunningsbetwistingen - en ultiem cassatieverzet bij de Raad van State. Ook al kan Ghelamco bij de aflevering van een vergunning door Schauvliege in principe beginnen te bouwen, het duurt nog jaren voor de weg helemaal vrij is voor de bouw van het stadion.

Anderlecht

Het verklaart mee het bod van Ghelamco-topman Paul Gheysens op de voetbalclub Anderlecht. Die heeft het idee verlaten om van het stadion haar nieuwe thuisbasis te maken - wat veel draagvlak wegnam. Als Gheysens Anderlecht in handen krijgt, kan hij het Eurostadion over het EK 2020 tillen en druk blijven zetten om het stadion er toch nog door te krijgen.

Het getouwtrek maakt niet alleen premier Michel woest. In de Vlaamse regering wordt achter de schermen hoog spel gespeeld. Het is geen geheim dat Ben Weyts het stadion niet genegen is wegens het verzet in de Vlaamse Rand, zijn electorale achtertuin. Schauvliege laat moeilijker in haar kaarten kijken. Al klinkt het dat ook in CD&V druk gezet wordt op de minister.

'Bemiddelaar tussen gewesten nodig'

De projectontwikkelaar Ghelamco pleit in de impasse rond het Eurostadion voor een bemiddelaar tussen de gewesten. Die moet de knoop rond zowel het stadion als de Brusselse Ring ontwarren. Dat stelt het bedrijf vandaag in een opiniestuk op de website van De Tijd.

‘De gewestelijke en federale regeringen gaven in 2014 hun goedkeuring voor de kandidatuur van Brussel voor het EK voetbal in 2020. Zelfs Vlaanderen en Brussel beloofden plechtig de strijdbijl te begraven en samen te werken om de mobiliteitsdossiers langs de Brusselse Ring op elkaar af te stemmen. Na vier jaar is men helaas geen stap verder, ondanks de potentiële win-win voor beide regio’s’, luidt het.

Het getouwtrek legt volgens Ghelamco een breder probleem over de Brusselse mobiliteit bloot. ‘De mobiliteit is de gordiaanse knoop in de noordrand. Los je die op, dan volgt de rest. Eurostadion kan daarbij een breekijzer worden. Grensoverschrijdende akkoorden zijn nodig, omdat mobiliteit per definitie grensoverschrijdend is. De gebrekkige doorstroming op de Brusselse Ring komt onder meer door het uitblijven van een intergewestelijke mobiliteitsaanpak, tot echte frustratie van de inwoners. Velen gebruiken het Eurostadion om hun gram te halen, terwijl het net een deel van de oplossing is. Het stadion formuleert een antwoord voor de Ring, sluipverkeer en wildparkeren.’

‘Daarom deze oproep: installeer een arbitrage, een intergewestelijke bemiddelaar, die de verschillende gewesten bijeenbrengt. Alleen zo kunnen alle stakeholders op één lijn gebracht worden.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content