De Wever tegen nieuw referendum Oosterweel

©BELGA

De Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA) zou het jammer vinden dat er weer een volksraadpleging komt over de Oosterweelverbinding die de Ring moet sluiten.

'Ik ben nooit een grote voorstander van volksraadplegingen geweest. Het is een blokkeringsmechanisme geworden, dossiers worden erdoor gepolitiseerd', zei De Wever in VRT-programma De Zevende Dag.

Overkapping

Een nieuw referendum hangt als een zwaard van Damocles boven Oosterweel. De burgerbeweging Ringland liet de voorbije jaren een nieuwe wind waaien in het protest tegen de Oosterweelplannen door te ijveren voor een overkapping van de Antwerpse ring. Het gevolg is dat Ringland samen met de andere actiegroepen Ademloos en Straten-Generaal in sneltempo genoeg handtekeningen verzameld heeft voor een nieuwe volksraadpleging over Oosterweel.

Neen mobiliseert, mensen die ja willen stemmen blijven in hun bed liggen.
Bart De Wever
Burgemeester Antwerpen

Weinigen twijfelen eraan dat ze een referendum ook dit keer zullen winnen. 'We zullen zien of dat er komt', zegt De Wever, 'maar aan het eind van de rit moet de politiek zijn verantwoordelijkheid nemen.' Volgens de N-VA-voorzitter is een volksraadpleging een blokkeringsmechanisme geworden. 'Neen mobiliseert, mensen die ja willen stemmen blijven in hun bed liggen. Je ziet nu al dat het een instrument is dat gebruikt zal worden voor de lokale verkiezingen in 2018.' De Wever vindt het onverstandig om dit leefbaarheidsproject los te laten. 'We betalen er een prijs voor, maar Vlaanderen zal er ook van genieten.'

15
Het Rekenhof stelt dat de kosten voor Oosterweel en de overkapping van de Ring oplopen tot 15 miljard euro.

Uit een recente studie van het Rekenhof blijkt dat de kosten van het Masterplan 2020 en de overkapping van de Antwerpse Ring nu al oplopen tot 15 miljard euro. Volgens De Wever is dat niet onoverkomelijk. 'Het Rekenhof gaat uit van een strikte Europese logica. Je kan als regering leningen aangaan. Bovendien betaalt Oosterweel zichzelf terug, het gaat om een tolverbinding.'

De Wever merkt bij zijn buitenlandse missies dat de bereikbaarheid van de Antwerpse haven telkens een belangrijk knelpunt is. 'Als je zo'n investeringstrein hebt gemonteerd, dan ben je gek als je die zou afwijzen.'

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content