Grotere spreiding vluchten moet luchthaven redden

©BELGA

De federale minister van Mobiliteit François Bellot (MR) heeft een plan klaar om de vliegbewegingen boven Brussels Airport nog meer te spreiden. Tegelijk komen er volledig 'stille periodes'.

Het voorstel moet een uitweg bieden uit de politieke impasse waarin het vliegdossier al maanden zit, tot ergernis van de luchtvaartmaatschappijen, die met vertrek dreigen.

Met zijn voorstel wil Bellot meer ‘stille periodes’ creëren voor bewoners van Brussel en de Rand. Dat impliceert ook de invoering van compleet nieuwe vliegroutes. Het is de bedoeling het luchtruim in te delen in vier zones: Brussel Noordrand, Brussel Oostrand, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Leuven.

Tijdsslots

Inwoners van die zones zouden via een complex systeem van 'tijdslots' in bepaalde periodes - in het voorstel is sprake van slots van 8 uur - nog intensiever worden overvlogen. Maar tegelijk zouden ze voor vergelijkbare periodes volledige ‘stilte’ krijgen, waarbij geen enkel vliegtuig boven hen passeert. Voor de Noordrand betekent het in het voorstel van Bellot dat de huidige vier routes er vijf worden. Hetzelfde principe zou toegepast worden op de andere kritieke zones: de Oostrand, het luchtruim boven het Brussels Gewest en Leuven. De invulling van de concrete vliegroutes zijn wel nog voer voor verdere onderhandelingen. 

8
Inwoners van vier geografische zones - het Brussels Gewest, Leuven, Brussel Oostrand en Brussel Noordrand - zouden via een complex systeem van 'tijdslots' in bepaalde periodes - in het voorstel is sprake van slots van 8 uur - nog meer gespreid worden overvlogen. Maar tegelijk zouden ze voor vergelijkbare periodes volledige ‘stilte’ krijgen, waarbij geen enkel vliegtuig boven hen passeert.

Het voorstel voor de vliegroutes past in een breder pakket maatregelen dat Bellot de topministers van de federale regering heeft voorgesteld. In regeringskringen is te horen dat er nog geen consensus over is.

Politiek doodvonnis

Morrelen aan de vliegroutes ligt politiek erg gevoelig. De laatste die het deed, was de toenmalige staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) in 2014. Door het massieve protest in Franstalig België tekende hij er zijn politieke doodvonnis mee.

Nieuwe BHV

Vandaag komen de topministers van federale regering en deelstaten bijeen op het Overlegcomité om een uitweg te vinden uit wat steeds meer wordt omschreven als ‘het nieuwe BHV’. Zaterdag verloopt immers de deadline van een tweede belangenconflict dat Vlaanderen tegen Brussel had ingeroepen.

Met dat belangenconflict blokkeert Vlaanderen een Brussels besluit om boetes af te dwingen van vliegmaatschappijen die de Brusselse geluidsregels overtreden. Vlaanderen is als de dood dat economische kaalslag volgt op de luchthaven, omdat vliegmaatschappijen ermee dreigen Zaventem te verlaten als Brussel zijn plannen doorzet. Nu het belangenconflict afloopt, kan Brussel de boetes in principe beginnen opeisen.

Bellot wil de Brusselse regering in zijn nota voorstellen om nog langer verlengingen te spelen. Er ontbreekt duiddelijkheid over cruciale elementen om nu al tot een duurzame oplossing te komen.

Ondanks de tikkende deadline wordt vandaag geen doorbraak verwacht. De federale regering hoopt daarom de Brusselse regering te overtuigen om nog langer verlengingen te spelen. Bellot presenteert vandaag een nota met een werkmethode om verder te onderhandelen. De bedoeling is om opnieuw tijd te kopen, met als belangrijkste uitleg dat er nog heel veel technische onduidelijkheden zijn voor er een duurzame oplossing kan komen.

Elegante exit

De nota dient ook om de Brusselse regering en vooral zijn grootste hardliner, minister van Leefmilieu Celine Fremault (cdH), een elegante exit te bieden om zonder gezichtsverlies de nood aan verder overleg te kunnen staven. Het is nog onduidelijk of de Brusselaars zullen happen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud