Helm en rijbewijs voor elektrische fiets

©Hollandse Hoogte

Voor de zwaarste categorie elektrische fietsen zijn een rijbewijs, helm en nummerplaatje vanaf 1 oktober verplicht.

Er worden drie categorieën elektrische fietsen ingevoerd, bevestigt het kabinet van federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Voor de eerste categorie, met een vermogen tot 250 watt en een snelheidsbeperking tot 25 km/u, verandert er niets. Dezelfde regels blijven gelden als voor gewone fietsen.

De andere twee categorieën zijn elektrische fietsen tot 1.000 watt, ook met een maximale snelheid tot 25 km/u, en de zwaarste tot 4.000 watt die 45 km/u mogen. Voor beide categorieën moet de gebruiker voortaan minimaal 16 jaar zijn. De echt grote verandering komt er voor de zwaarste categorie fietsen.

Proef

Die zogenaamde 'speed pedelecs' worden een aparte klasse binnen de bromfietsen, naast het type A en B. Dat betekent dat een rijbewijs verplicht is, waarbij slagen voor een theoretische proef volstaat. Ook een helm wordt verplicht, al hoeft dat geen motorhelm te zijn. Een fietshelm is genoeg, als die voldoende bescherming biedt aan de slapen en het achterhoofd. Ten slotte wordt ook een nummerplaatje met registratie verplicht. De plaatjes zijn 10 bij 12 centimeter en zullen beginnen met de letter P.

Er komt ook een verzekeringsplicht. Voor een fiets die volledig autonoom kan rijden zonder dat de bestuurder hoeft bij te trappen, wordt een verzekering verplicht. Wie een fiets met hulpmotor koopt en zelf altijd moet bijtrappen, hoeft er geen te nemen, al wordt een familiale verzekering sterk aanbevolen. De regeling is uitgewerkt door de overheidsdienst Mobiliteit.

Bromfiets

De zwaarste elektrische fietsen moeten op het fietspad waar de snelheid maximaal 50 km/u is of minder. Er wordt wel de voorwaarde aan gekoppeld dat de andere weggebruikers op het fietspad niet in gevaar worden gebracht. Moet er verplicht nog trager gereden worden dan 50 km/u, mogen de 'speed pedelecs' op het fietspad rijden als het aanwezig en bruikbaar is.

De regeling komt er omdat minister Bellot de regels duidelijker wil. Hij vindt het niet uit te leggen dat de zwaarste categorie elektrische fietsen, waarvoor amper regels gelden, gemakkelijk een zwaar gereguleerde bromfiets op topsnelheid voorbij kan sjezen. Daarom stopt hij ze nu in dezelfde categorie, zodat de afspraken en regels opnieuw in overeenstemming zijn.

De hervorming van de regels heeft ook repercussies voor de verkeersborden. Er komen er 10 nieuwe, van M11 tot M20. Vier andere verkeersborden worden aangepast.

FIETSVERGOEDING

Regeringspartij CD&V wil een fietsvergoeding voor speed pedelecs. Momenteel geven sommige werkgevers wel, andere geen fietsvergoeding voor de snelle e-bikes. CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh heeft een wetsvoorstel ingediend dat werknemers die met een speed pedelec naar het werk pendelen een fietsvergoeding toekent, meldt Het Laatste Nieuws.

De fietsvergoeding is een vergoeding voor de werknemer per gefietste kilometer, die tot 0,22 euro per kilometer vrijgesteld is van inkomstenbelasting en sociale zekerheidsbijdragen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect