Hoe zien de vliegroutes rond Brussels Airport er uit?

©Photo News

De geluidshinder rond Brussels Airport zit politiek voorlopig vast, maar luchtvaartmaatschappijen moeten een Brusselse boetegolf vrezen. Hoe zien die vliegroutes er nu precies uit?

Hoe wordt er over Brussel gevlogen?

Elke dag vertrekken en landen er op Brussels Airport honderden vluchten. Het spinnenweb van vliegroutes ziet er niet elke dag hetzelfde uit. Een koude week in februari leidt tot een heel ander vliegpatroon dan een zomerse juni-week. De reden: vliegtuigen moeten altijd tegen de wind opstijgen en landen, waardoo weerpatronen impact hebben op de vliegroutes. In een doorsnee week zien de vliegroutes rond Brussels Airport er ongeveer zo uit:

Wie krijgt het nu het hardst te verduren?

De vliegroutes lopen grof geschetst over vier geografische zones: de Noordrand van Brussel, de Oostrand van Brussel, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de regio rond Leuven. Daarbij is er belangrijk verschil tussen opstijgen - dat veel scherper verloopt - en landen dat veel geleidelijker gebeurt. Het gevolg daarvan is dat vooral vliegtuigen bij het landen een erg breed gebied bestrijken, en dat op erg lage hoogte. Belangrijkste slachtoffer daarvan is de regio-Leuven, waarbij wel moet gezegd worden dat die veel minder dichtbevolkt is dan de Brusselse routes rond de luchthaven.

De geluidshinder leidt al jaren tot klachten van omwonenden. De officiële ombudsdienst van de luchthaven ontving in 2015 zo'n 100.000 klachten van inwoners uit de gemeenten rond de luchthaven.

Het frappante verschil tussen stijgen en landen kan je bijvoorbeeld zien door de route langs de noordrand via Grimbergen te vergelijken met de landende vliegtuigen die passeren over Leuven en Herent:

Een groot pijnpunt is dat er niet alleen overdag, maar ook 's nachts wordt gevlogen. Het Brussels Gewest eist dat Vlaanderen zijn nachtregime - wanneer een veel strenger geluidsregime geldt - net als Brussel verlengt van 6 naar 7 uur 's ochtends. De nachtvluchten - die begrensd zijn op 16.000 per jaar - zijn een bescheiden deel van het totale aantal vluchten.

Zijn er oplossingen op komst?

Door technologische vooruitgang worden vliegtuigen stiller. Bovendien ligt het aantal vliegbewegingen nog altijd onder het niveau van november 2001, toen de nationale vliegmaatschappij Sabena op de fles ging:

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) werkt aan een nieuw plan die de lasten van de vliegroutes zo evenwichtig mogelijk spreidt. Hij denkt aan een rotatiesysteem, waarbij de vier geografische zones rond de luchthaven in shifts van ongeveer acht uur overvlogen worden. De nieuwigheid is dat er ook even lange periodes van volledige stilte zonder vluchten komen, zodat de inwoners tijd krijgen om te recupereren van de geluidsoverlast. Bellot moet er wel nog overeenstemming over vinden in de federale regering.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud