Kris Peeters gewonnen voor taxshift e-commerce

Vice-premier Kris Peeters (CD&V) beseft dat de Belgische e-commerce te weinig flexibel en te duur is. Daar wil hij iets aan doen. ©Photo News

Met een nieuwe lastenverschuiving wil de CD&V-vicepremier de loonkosten in onder meer de bouw en de e-commerce verlagen.

Kris Peeters wijst erop dat Belgische bedrijven die bezig zijn met e-commerce - het verwerken en verzenden van onlinebestellingen - moeilijk op kunnen tegen hun Nederlandse concurrenten. Die werken niet alleen flexibeler, maar ze doen dat ook veel goedkoper. ‘De personeelskosten liggen er 17 procent lager’, zegt de CD&V’er in een gesprek met De Tijd.

Taxshift-bis

‘Om daar wat aan te doen, ga ik op de bijzondere ministerraad over economie een taxshift-bis op tafel leggen’, zegt Peeters. Met de eerste taxshift heeft de regering-Michel de loonlasten voor alle bedrijven doen dalen, de tweede taxshift moet een meer gerichte operatie worden. ‘Ik denk aan een loonkostenverlaging voor de e-commerce, de bouw en eventueel nog andere sectoren.’

Havenarbeid

Op de bijzondere ministerraad ga ik een taxshift-bis op tafel leggen.
Kris Peeters
CD&V-Vicepremier

Peeters komt met zijn demarche op het moment dat de Europese Commissie haar ingebrekestelling tegen ons land over de wet op de havenarbeid laat vallen.

Aan die wet-Major werden tot tevredenheid van Europa enkele aanpassingen aangebracht, al brengen die voor de logistieke bedrijven die in de haven met e-commerce bezig zijn weinig soelaas. Ze moeten nog altijd aan dezelfde loon- en arbeidsvoorwaarden werken als andere havenbedrijven. Daardoor kunnen ze moeilijk op tegen hun concurrenten die elders in het land - laat staan in het buitenland - zijn gevestigd.

Bouwsector

Dat Peeters er naast de e-commerce ook de bouwsector uitpikt, is niet toevallig. In die sector gaan veel Belgische banen verloren omdat bouwbedrijven liever werken met goedkopere Oost-Europese gedetacheerde arbeidskrachten. Een lastenverlaging moet de Belgische arbeiders interessanter maken.

Lastenverlaging

De grote moeilijkheid wordt de lastenverlaging technisch rond te krijgen.

De grote moeilijkheid wordt de lastenverlaging technisch rondkrijgen. Europa verbiedt specifieke lastenverlagingen voor sectoren. Gerichte acties voor bepaalde activiteiten zijn wel mogelijk.

Zo maakte de regering eerder een op maat gemaakte korting voor de autofabriek van Audi in Vorst. Dat gebeurde onder het mom van steun voor bedrijven die met hoogtechnologische activiteiten bezig zijn.

Beladen agenda

De agenda voor de bijzondere ministerraad over economie begint serieus beladen te worden. Een ander thema dat aan bod komt, is het voorstel van Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten om iedereen 500 euro per maand belastingvrij te laten bijverdienen.

Het valt zelfs niet uit te sluiten dat de hervorming van de vennootschapsbelasting opnieuw opduikt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect